به گزارش نبض انرژی ، وزارت نفت برخلاف نمایش های تبلیغاتی حمایت از شرکت های دانش بنیان های نفتی، طی یک سال اخیر موانعی را برای این شرکت ها در حوزه خدمات آزمایشگاهی در فعالیت های بالادستی ایجاد کرده است. مدیر فنی یکی از این شرکت ها، در این باره به خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران […]

به گزارش نبض انرژی ،

وزارت نفت برخلاف نمایش های تبلیغاتی حمایت از شرکت های دانش بنیان های نفتی، طی یک سال اخیر موانعی را برای این شرکت ها در حوزه خدمات آزمایشگاهی در فعالیت های بالادستی ایجاد کرده است.

مدیر فنی یکی از این شرکت ها، در این باره به خبرنگار تولیدبان باشگاه خبرنگاران جوان گفت: متاسفانه یکی از شرایط ضروری که به تازگی برای حضور در مناقصات شرکت های تابعه وزارت نفت مربوط به خدمات آزمایشگاهی آنالیز مغزه اضافه شده است، داشتن گواهینامه صلاحیت خدمات مشاوره در رشته اکتشاف و استخراج نفت و گاز است.

رواج واسطه گری و فساد در نتیجه صدور یک بخشنامه

وی افزود: تنها پنج شرکت در این زمینه فعال هستند که همگی دانش بنیان اند و فقط یکی از آن ها دارای شرط رتبه می باشد و سایر شرکت ها فاقد شرایط مورد نیاز برای کسب گواهی نامه صلاحیت خدمات مشاوره هستند و اجباری كردن این شرط، بدون اطلاع قبلی و ندادن فرصت كافی به آن ها، به معنای حذف این شركت ها از بستر فعالیت نوآورانه است.

این فارغ التحصیل دانشگاه شریف همچنین بیان کرد: سیاست واگذاری خدمات آزمایشگاهی به شرکت های مشاور خالی از اشکال نیست؛ تا سال گذشته روال طراحی، اجرا و نظارت بر اجرای خدمات آزمایشگاهی بالادستی به گونه ای بود که طراحی به پیشنهاد مشاور و با تایید کارفرما انجام می شد، اجرای آزمایش توسط پیمانکار صورت می گرفت و نظارت بر حسن اجرای آزمایشات توسط مشاور انجام می شد و کارفرما تایید می کرد که اکنون با روال جدید در مرحله اجرا، مجری دیگر پیمانکار نیست بلکه مشاور است و این یعنی طراح، مجری و ناظر یکی می شود و این روند ذاتا فسادزا خواهد بود و کیفیت خدمات آزمایشگاهی را کاهش خواهد داد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر اکثر شرکت های مشاور دارای تجهیزات آزمایشگاهی نیستند بنابراین در عمل انجام آزمایشات نیاز به واگذاری کار به شرکت های ارائه دهنده خدمات آزمایشگاهی است و این یعنی خرید خدمات آزمایشگاهی با واسطه گری انجام می شود که با این شیوه، شرکت خدمات دهنده متضرر می شود و به شرکت ملی نفت و بیت المال هم به دلیل ایجاد هزینه های اضافی و به تبعیت از آن افزایش قیمت ها، ضرر وارد می شود.

پنجره واحد صدور مجوز نهاد ریاست جمهوری

این کارشناس حوزه نفت بیان کرد: پیشنهاد می شود پیش از وضع قوانین و مقررات جدید در حوزه های گوناگون فعالیت شرکت های پیمانکار به خصوص شرکت های دانش بنیان و نوآور، شرایط و اقتضائات این شرکت ها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین از قبل مطلع شوند تا فرصت کافی برای کسب صلاحیت های لازم به آنها داده شود.

وی گفت: اکنون با توجه به بخشنامه شدن شرط رتبه برای پیمانکاران خدمات آزمایشگاهی آنالیز مغزه، به عنوان مثال می توان با معاف کردن این شرکت ها از داشتن این شرط در یک بازه زمانی معین، چاره ای کوتاه مدت برای حضور شرکت های دانش بنیان بدون رتبه در مناقصات اندیشیده شود.

این فعال دانش ­بنیان ادامه داد: احراز صلاحیت دانش بنیانی شرکت ها فرآیندی پیچیده و تخصصی از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است و می توان گفت که مجوز دانش بنیانی در مقایسه با رتبه مشاوره صادره از سوی سازمان برنامه و بودجه دارای ارزش یکسان و حتی بالاتری است.

وی افزود: هر دو مرجع صادرکننده رتبه مشاوره و دانش بنیانی زیر مجموعه نهاد ریاست جمهوری هستند و بهتر است این نهاد یک “پنجره واحد صدور مجوز” ایجاد کند تا  مجوز دانش بنیانی برای شرکت های دانش بنیان فعال در زمینه خدمات آزمایشگاهی بالادستی معادل رتبه مشاوره در نظر گرفته شود و موانع حضور این شرکت ها در مناقصات برداشته شود.

دانش بنیان های نفتی و معضلی به نام AVL

این فارغ التحصیل دانشگاه شریف درباره یکی دیگر از مشکلات شرکت های دانش بنیان نفتی این طور بیان کرد: متاسفانه استانداردها و ملاک های جداگانه ای برای تایید صلاحیت پیمانکاران در شركت های زیر مجموعه وزارت نفت وجود دارد كه بعضاً منجر به برخورد های سلیقه ای و متناقض با پیمانکاران می شود؛ چطور می شود که یک پیمانکار در تعدادی از شركت های زیرمجموعه وزات نفت، دارای صلاحیت و در برخی دیگر فاقد صلاحیت شناخته می شود؟

وی بیان کرد: در حال حاضر لیست یکپارچه ای از پیمانکاران واجد صلاحیت ارائه خدمات در حوزه تحت الارضی صنعت بالادستی نفت و گاز کشور وجود ندارد؛ به همین جهت، هر یک از شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران، استاندارد ها و ملاک های جداگانه ای برای تایید صلاحیت پیمانکاران در زمینه خدمات مذکور در نظر گرفته اند.

این فعال دانش بنیان ادامه داد: جهت جلوگیری از هر گونه برخورد سلیقه ای و عدم ایجاد بستری برای رانت و فساد از یک سو و با عنایت به تجربه موفق و کارآمد تهیه لیست سازندگان و تامین کنندگان کالا از سوی دیگر، پیشنهاد می شود لیست پیمانکاران واجد صلاحیت تشکیل و به شرکت های زیر مجموعه شرکت ملی نفت ایران جهت رفع نیازهای خود ابلاغ شود.

وی افزود: بدیهی است ایجاد این لیست باعث ایجاد فضای رقابتی سالم میان پیمانکاران شده و از لحاظ مالی و کیفی منافع کارفرما را تامین خواهد کرد.

مغزه در اصطلاح اکتشافات چیست؟

مغزه نمونه ای استوانه ای شکل است که از طبقات درون زمین در عمق پایین و اندازه های مختلف گرفته می شود که به روی آن تجزیه و تحلیل های زمین شناسی از قبیل خصوصیات سنگ مخزن ، میزان تراوایی سنگ ، میزان تخلخل و درصد وجود نفت و گاز و آب های زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرد.

آنالیز پیوسته مغزه های خارج شده از درون زمین، نقش مهمی در توسعه صنعت نفت دارد که متاسفانه از مهرماه سال گذشته معاونت پژوهش و فن آوری وزارت نفت با صدور بخشنامه شماره 98/300813 با موضوع “الزامات فرآیند خرید خدمات آزمایشگاهی در فعالیت های بالادستی وزارت نفت” و افزودن شرط “دریافت رتبه مشاوره از سازمان برنامه و بودجه” برای حضور در مناقصات و معرفی خرید خدمات آزمایشگاهی از مصادیق خدمات جانبی و مکمل مشاوره، انجام این کار را برای شرکت های دانش بنیان حوزه نفت با مشکلات عدیده ای رو به رو کرده است.

AVL یا “لیست بلند” نیز مخفف Approved vendor list و به معنی لیست فروشندگان تایید شده است که در پروژه‌ های بزرگ صنعتی به لیستی که شامل محصولات مورد تایید کارفرما است و اطلاعات شرکت تولید یا توزیع ‌کننده در آن وجود دارد گفته می شود و به منظور دستیابی سریع به اطلاعات تولیدکننده یا توزیع‌کننده و فروشندگان در بازه زمانی کوتاه ایجاد می‌گردد.