به گزارش نبض انرژی ، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص گوجه فرنگی های مرجوعی از مرز عراق توضیحاتی ارائه داد. سید رضا نورانی در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه گفته می شود گوجه فرنگی های صادراتی ایران به عراق به علت اشباع بازارهای این کشور از گوجه فرنگی ایران در مرز مرجوع […]

به گزارش نبض انرژی ،

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در خصوص گوجه فرنگی های مرجوعی از مرز عراق توضیحاتی ارائه داد.

سید رضا نورانی در گفت وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه گفته می شود گوجه فرنگی های صادراتی ایران به عراق به علت اشباع بازارهای این کشور از گوجه فرنگی ایران در مرز مرجوع و در نهایت فاسد شده اند و آیا این موضوع صحت دارد یا خیر؟  گفت: مقداری گوجه فرنگی به دلیل کیفیت پایین(سرمازدگی و باران خوردگی) و عدم بسته بندی مرجوع شده است.

وی اضافه کرد: هیچ بازاری اشباع نشده و صرفا سازمان حفظ نباتات و قرنطینه ای کشور عراق پس از بررسی،  بارهای گوجه فرنگی را برگشت داده است.

رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی ایران در پاسخ به سوال دیگری مبنی براینکه آیا در صادرات محصولات کشاورزی نظارتی صورت نمی گیرد تا محصولات با کیفیت تری صادر شود و مرجوع نشود،  گفت: سازمان توسعه تجارت و مسئولین جهاد کشاورزی باید نظارت کافی بر محصولات صادراتی کشور داشته باشند، زیرا محصولات صادراتی با پرچم ایران به کشورهای دیگر می رود  و اعتبار کشور است. اما متاسفانه هیچ نظارتی در این بین وجود ندارد و برخی افراد برای پر کردن جیب هایشان اعتبار صادرات را زیر سوال می برند؛ در حالی که صادرات باید برنامه ریزی شده باشد و برندسازی و بسته بندی مناسب نیز حرف اول را در صادرات می زند.

نورانی افزود: صادرکنندگانی که شناسنامه دار هستند عقب نشسته اند و کسانی که هیچ اطلاعات صادراتی ندارند وارد کار شده اند. به عبارت دیگر هرکس وارد جرگه صادرات شده  و با این اقدامات هم خودشان را از بین می برند و هم محصولات ایرانی را بی کیفیت جلوه می دهند.

وی در پایان با اشاره به اینکه صادرات از ریل خارج شده است، گفت: این اتفاق جدیدی نیست و در سال های قبل نیز برای سیب درختی،  پیاز و سیب زمینی نیز تکرار شد. صادرات باید به وسیله تشکل های صادراتی صورت بگیرند و آنها بایستی نظارت داشته باشند. هرکس که صرفا کارت بازرگانی دارد که صادر کننده نیست. صادرات چارچوب مشخص خود را دارد.

به  گزارش ایسنا روزهای گذشته ویدیویی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می داد چندین کامیون حامل گوجه فرنگی کشاورزان ایرانی از مرز عراق مرجوع و در نهایت فاسد شده اند.