معاون اول قوه قضائیه دستاوردهای وزارت نفت در حوزه پتروشیمی را امیدوارکننده دانست و از عملکرد این وزارتخانه و همچنین فعالان این حوزه قدردانی کرد. به گزارش نبض انرژی ،  غلامحسین محسنی اژه‌ای در نامه‌ای گزارش بیژن زنگنه، وزیر نفت به سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه با عنوان «سند توسعه صنعت پتروشیمی» را خوب و […]

قدردانی قوه قضائیه از عملکرد وزارت نفت در بخش پتروشیمی

معاون اول قوه قضائیه دستاوردهای وزارت نفت در حوزه پتروشیمی را امیدوارکننده دانست و از عملکرد این وزارتخانه و همچنین فعالان این حوزه قدردانی کرد.

به گزارش نبض انرژی ،

 غلامحسین محسنی اژه‌ای در نامه‌ای گزارش بیژن زنگنه، وزیر نفت به سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه با عنوان «سند توسعه صنعت پتروشیمی» را خوب و امیدوارکننده دانست و از همه فعالان در این حوزه قدردانی و عنوان کرد: چنانچه مشکل قضایی در این صنعت وجود دارد اعلام کنید که در رفع آن اقدام شود.

«سند توسعه صنعت پتروشیمی» مروری گذرا بر جهش‌های این صنعت و ارائه اطلاعات تفصیلی طرح‌های پتروشیمی قابل افتتاح در سال ۱۳۹۹، اهم ریل‌گذاری‌ها و تدابیر مورد نظر برای توسعه صنایع پیشران و پایین‌دستی و نیز نحوه تخصیص خوراک به صنایع پتروشیمی دارد.

در بخشی از گزارش بیژن زنگنه، وزیر نفت به سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه آمده است:

«صنعت پتروشیمی از جمله صنایع پیشران کشور است که سهمی قابل توجه از تولید ناخالص ملی و صادرات غیرنفتی کشور را به خود اختصاص داده است. با اتکای بر عواملی چون تولید خوراک‌های متنوع در بالادست نفت و گاز بالاخص در میدان گازی مشترک پارس‌جنوبی، توان بالای فنی و اجرایی در داخل کشور، وجود بازارهای گسترده مصرف و سرمایه‌گذاری‌های قابل توجه، صنعت پتروشیمی جهش‌های سه‌گانه‌ای را به ترتیب زیر تجربه کرده است:

* در جهش اول این صنعت، ظرفیت تولید و ارزش محصولات نهایی تولیدی (برپایه قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵) این صنعت به ترتیب از ۱۲ میلیون تن و ۲ میلیارد دلار در سال ۱۳۷۵ به ۵۶ میلیون تن و ۱۱ میلیارد دلار در سال ۱۳۹۲ رسیده است.

* با تکمیل طرح‌های جهش دوم در سال ۱۴۰۰ ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی کشور به ۱۰۰ میلیون تن و ارزش محصولات نهایی تولیدی آن به ۲۵ میلیارد دلار خواهد رسید و صرفاً در سال ۱۳۹۹، ۱۷ طرح با ظرفیت ۲۵ میلیون تن به بهره‌برداری می‌رسد.

* در ادامه در جهش سوم پتروشیمی، با تکمیل طرح‌های فعال موجود ظرفیت تولید این صنعت به ۱۳۳ میلیون تن و ارزش محصولات نهایی آن به ۳۷ میلیارد دلار خواهد رسید.

به گواه ظرفیت و ارزش محصولات تولیدی در صنعت پتروشیمی، بدون شک می‌توان این صنعت را یکی از دستاوردهای بزرگ نظام جمهوری اسلامی محسوب کرد که در شرایط تحریمی توانسته است بخش عمده‌ای از نیاز ارزی کشور را تأمین کند و تاب‌آوری اقتصاد را افزایش دهد.