راهکار ژاپن برای رهایی از یک میلیون تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو  کشور ژاپن پروژه جدیدی را آغاز کرده است که در آن بیش از یک میلیون تن آب آلوده به مواد رادیو اکتیو نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، تصفیه شده و به اقیانوس آرام بازمی‌گردد. به گزارش نبض انرژی ، از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، قرار […]

راهکار ژاپن برای رهایی از یک میلیون تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو

راهکار ژاپن برای رهایی از یک میلیون تن آب آلوده به مواد رادیواکتیو

 کشور ژاپن پروژه جدیدی را آغاز کرده است که در آن بیش از یک میلیون تن آب آلوده به مواد رادیو اکتیو نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما، تصفیه شده و به اقیانوس آرام بازمی‌گردد.

به گزارش نبض انرژی ،

از پایگاه خبری ساینس‌دیلی، قرار است این آب که با فیلترسازی از شدت رادیواکتیویته آن کاسته شده، از سال  ۲۰۲۲ میلادی و در مدت چند دهه به اقیانوس باز گردانده شود. این در حالی است که بسیاری از ماهیگیران محلی با این اقدام دولت ژاپن به طور جدی مخالف هستند.

این تصمیم، سال‌ها مجادله در خصوص نحوه نگهداری از مایعات مورد استفاده برای خنک کردن نیروگاه فوکوشیما پس از آسیب دیدن در اثر سونامی سال ۲۰۱۱ را پایان داد.

یک کمیته دولتی که به این موضوع رسیدگی می‌کرد، در ابتدای سال جاری میلادی، تبخیر آب یا بازگرداندن آن به اقیانوس را به عنوان دو گزینه واقع‌گرایانه مطرح کرده بود.

بر اساس گزارش اپراتور نیروگاه فوکوشیما دایچی، در حال حاضر ۱.۲۳ میلیون تن آب آلوده در محل این نیروگاه نگهداری می‌شود و با توجه به این که فضای موجود برای نگهداری آب آلوده در حال اتمام است، مقامات دولتی ژاپن ناچار به تصمیم‌گیری فوری در این رابطه شده‌اند. این در حالی است که بسیاری از فعالان محیط زیست نسبت به طرح‌های مورد بررسی دولت برای مدیریت آب‌های آلوده این نیروگاه معترض بوده و بسیاری از کشاورزان و ماهیگیران محلی از بازگرداندن آب آلوده به اقیانوس اظهار نگرانی کرده‌اند.

کره جنوبی نیز از چند سال قبل واردات غذای دریایی از منطقه را ممنوع کرده و به کرات در خصوص آثار زیست‌محیطی آب‌های آلوده اظهار نگرانی کرده است.

به گفته مقامات دولتی در طول چند سال گذشته با استفاده از یک سیستم فیلترسازی بسیار قوی، اغلب ایزوتوپ‌های رادیواکتیو آب‌های آلوده تصفیه شده‌اند؛ اما یک ایزوتوپ موسوم به تریتیوم در آب باقی مانده است که با استفاده از فناوری موجود، امکان تصفیه آن وجود ندارد. البته به گفته متخصصان، این ایزوتوپ تنها در مقادیر زیاد برای انسان مضر است.

زلزله و سونامی سال ۲۰۱۱ میلادی، سبب فاجعه اتمی فوکوشیما و نشت مواد رادیو اکتیو شد. متخصصان این حادثه را بعد از حادثه چرنوبیل بزرگ‌ترین فاجعه اتمی تاریخ می دانند.