شهاب خدامرادی مسوول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره استفاده و اهمیت به روز رسانی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، گفت: هوشمندسازی حمل‌ونقل یکی از ابزارهای مهم توسعه یافتگی کشورها است؛راهی که می‌تواند مصداق و نمادی برای مدیریت هوشمند شهری باشد. سال‌ها است همه کشورها به […]

شهاب خدامرادی مسوول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس درباره استفاده و اهمیت به روز رسانی سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند، گفت: هوشمندسازی حمل‌ونقل یکی از ابزارهای مهم توسعه یافتگی کشورها است؛راهی که می‌تواند مصداق و نمادی برای مدیریت هوشمند شهری باشد. سال‌ها است همه کشورها به این حوزه ورود کرده و برنامه‌ها و طر‌ح‌های مختلفی برای اجرایی شدن آن در نظر گرفته‌اند.

* برداشتن گام‌های بزرگ در حوزه حمل‌ونقل هوشمند

وی افزود: البته  مسیر برای رسیدن به جایی که بتوان گفت حمل‌ونقل هوشمند در کشور محقق شده طولانی است؛ البته گام‌های بزرگ و خوبی در این مسیر برداشته شده است که  ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به عنوان نهادی پیشرو در این حوزه تلاش می‌کند نقش یک واسطه‌گر و جاذب، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های موجود نهادهای مرتبط با حوزه حمل و نقل هوشمند را ایفا کند.

مسوول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی  به زیست بوم حوزه حمل‌ونقل هوشمند و فعالیت‌های این ستاد اشاره کرد و گفت: اقداماتی در ۴ سطح ترویج، آموزش، توسعه زیست بوم و تعریف پروژه‌های عملیاتی انجام می‌شود که  کارهای ترویجی ستاد با برگزاری رویدادهای استارتاپی و کارآفرینی برای شناسایی تیم‌های علاقمند و توانمند در این حوزه شروع شده است.

وی در ادامه گفت: همچنین شرکت در نمایشگاه‌های مختلف و معتبر داخلی و خارجی که خط و ربط آن به این حوزه‌ حمل و نقل هوشمند می‌رسد را در اولویت کاری قرار داده‌ایم. نمایشگاه‌هایی در حوزه فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات داریم که در این نمایشگاه‌ها معمولا به صورت تعاملی حضور داریم و ستاد با ایجاد پاویونی فضا را برای معرفی محصولات و خدمات دانش‌بنیان‌های این حوزه فراهم می‌کند. شناسایی نمایشگاه‌های بین‌المللی را هم دنبال می‌کنیم تا از این طریق راه برای توسعه صادرات محصولات دانش‌بنیان باز شود. مسیری که به رونق اقتصادی کشور می‌انجامد.

مسوول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی اضافه کرد: ساماندهی سایت خبری ستاد از دیگر اقداماتی است که در اولویت کاری قرار گرفته و از این طریق آخرین اخبار فناوری را بازتاب می‌دهیم. در تلاش هستیم سایت را به شکلی تعاملی اداره کنیم تا شرایط برای ارائه اطلاعات و خدمات شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود تا سازمان‌ها و نهادهای مرتبط بتوانند از اطلاعات استفاده کنند. خدامرادی افزود: برای ترویج مفاهیم هوشمندسازی حوزه حمل‌ونقل فصلنامه‌ای تدوین کرده‌ایم که در آن مباحث تخصصی حوزه منعکس می‌شود. این فصلنامه فضایی برای ارائه آخرین اخبار و اطلاعات داخلی و خارجی مربوط به حوزه حمل‌ونقل  است.

* از برگزاری وبینار تا شناسایی زیست بوم فناوری و نوآوری

وی گفت: تاکنون موفق به برگزاری ۵ وبینار تخصصی در زمینه حمل‌ونقل هوشمند شده‌ایم؛ همچنین رویدادهای فناورانه‌ای در حوزه‌های استانداردسازی حمل و نقل جاده‌ای، راهکارهای حمل و نقل هوشمند بار، کلان داده‌های حمل و نقل، مدیریت هوشمند ناوگان و بررسی راه‌کارهای توسعه محصولات صادرات حمل و نقل هوشمند که از یک ماه پیش تاکنون با حضور فعالان و افراد مرتبط برگزار شده است.

مسوول گروه حمل‌ونقل هوشمند ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل‌ونقل پیشرفته معاونت علمی  در ادامه گفت: ستاد توسعه فناوری‌های فضایی و حمل و نقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت از پایان‌نامه‌های مرتبط با حمل و نقل هوشمند را هم با امضای تفاهم‌نامه با دانشگاه‌های کشور دنبال می‌کند و با این کار در تلاش هستیم تا مسیر اجرایی و تجاری‌سازی پایان‌نامه‌های دانشجویی را فراهم کنیم.

خدامرادی در پایان گفت: شناسایی زیست بوم فناوری و نوآوری حمل و نقل هوشمند هم اولویت دیگری است که اجرایی شدن آن را در ستاد پیگیری می‌کنیم که این کار به تنوع محصولات این حوزه اضافه می‌کند. به طوری که با شناسایی نیازها و معرفی آن به توانمندان این حوزه، فضا برای رفع به موقع چالش‌ها ایجاد می‌شود.