در مورد هوشیار زیباری در نبض انرژی بیشتر بخوانید به گزارش نبض انرژی ، کلیات هوشیار زبباری از چهره‌های سیاسی معروف عراق و از رهبران جنبش کردی عراق و معاون نخست وزیر عراق است. او تحت پوشش اینکه یک عرب اهوازی است، در دانشگاه اردن در عمان در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت و […]

در مورد هوشیار زیباری در نبض انرژی بیشتر بخوانید

به گزارش نبض انرژی ،

کلیات


هوشیار زبباری از چهره‌های سیاسی معروف عراق و از رهبران جنبش کردی عراق و معاون نخست وزیر عراق است. او تحت پوشش اینکه یک عرب اهوازی است، در دانشگاه اردن در عمان در رشته علوم سیاسی به تحصیل پرداخت و در سال ۱۹۷۹ فارغ‌التحصیل شد.

 

زیباری: من علیه حشد شعبی موضع گیری نکرده‌ام - تابناک | TABNAK

مسئولیت ها و روابط خویشاوندی 


وی وزیر امور خارجه سابق عراق است. خواهر هوشیار زیباری به نام حمایل، سومین همسر مصطفی بارزانی بوده‌است و وی دایی مسعود بارزانی رئیس حکومت اقلیم کردستان عراق به‌شمار می آید.

 

حواشی


مهرماه ۱۳۹۹، زیباری طی سخنانی که البته چند روز بعد تکذیب کرد، الحشد شعبی عراق را به داعش تشبیه کرد. زیباری در یک مصاحبه تلویزیونی با اهانت به نیروهای بسیج مردمی عراق مدعی شده بود که “حمله گروههای عراقی به پایگاه‌های آمریکا در اربیل به این دلیل است که آنها اقلیم کردستان را نزدیک [متحد] آمریکا می‌دانند و این گروهها همانطور که داعش به بغداد و اربیل حمله می‌کرد، به اینها حمله می‌کنند”.

در پی اهانت زیباری به الحشد الشعبی، پارلمان عراق روز چهارشنبه شاهد تنش و درگیری لفظی گروهی از نمایندگان بود و این امر باعث شد که جلسه به زمان دیگری موکول شود. (برای خواندن اصل خبر اینجا کلیک کنید)

پس از این اظهارات اعتراضات تندی از سوی طرفداران الحشد الشعبی در عراق و به ویژه شهر بغداد رخ داد.

این اعتراضات سبب شد تا زیباری از سخنان خود عقب نشینی کند و در این باره بگوید: من علیه حشد شعبی هجمه ای نکرده ام. از قول من سخنانی گفته شد که من نگفته بودم.

زیباری تاکید کرد: در جریان گفتگویی که با شبکه الحره داشتم به من خیانت شد.

وی گفت: حشد شعبی نیرویی مبارز و مجاهد است و کسی نمی تواند نسبت به فداکاری های آن بی احترامی کند. ما با رهبران حشد شعبی و نیروهای مبارز آن پیوندهای تاریخی داریم. حشد شعبی یک نهاد قانونی است و تلاش های آن در محقق شدن پیروزی بر داعش غیر قابل انکار است.