پایگاه خبری "اویل پرایس" در گزارشی در خصوص پروژه خط لوله انتقال نفت گوره - جاسک نوشت: این خط لوله تحریم‌شکن ایران تنها چند ماه تا تکمیل شدن فاصله دارد.

به گزارش نبض انرژی ،

ا به نقل از پایگاه خبری “اویل پرایس”، با وجود تحریم‌های آمریکا علیه ایران، تهران به تدابیری در زمینه شکست تحریم‌ها متکی بوده است تا بتواند میزان فزاینده‌ای از نفت را صادر کند. این تدابیر شامل تغییر نام نفت ایران به عنوان نفت عراق در مرز و در میادین مشترک نفتی، استفاده از دلال‌های بین‌المللی برای مخفی کردن نفت ایران تحت نام سایر مشتری‌ها، انتقال کشتی به کشتی نفت ایران و همچنین ترکیب کردن نفت ایران در مسیرهای خطوط لوله صادرات نفت عراق است.

در این حال هفته گذشته شرکت توسعه و مهندسی نفت تایید کرد که فاز اول پروژه خط لوله نفت گوره – جاسک تا پایان سال جاری در ایران به بهره‌برداری خواهد رسید.

به گفته علی جعفرزاده مدیر این پروژه، کار آزمایش ایستگاه‌های پمپاژ و پایانه نهایی ظرف دو ماه آینده آغاز خواهد شد و تا اوایل فوریه پایان خواهد یافت. تمرکز اولیه این چرخه صادراتی نفت بر میدان‌های نفتی بزرگ در منطقه کارون غربی خواهد بود. فاز اول این خط لوله ظرفیت انتقال ۴۶۰ هزار بشکه در روز نفت خام سنگین و ۲۵۴ هزار بشکه در روز نفت سبک به پایانه‌های صادراتی را خواهد داشت. فاز دوم هم شامل انتقال بیش از یک میلیون بشکه نفت به پایانه‌های صادراتی خواهد بود.

با نرخ بازیافت کنونی حدود ۴.۵ درصد پتانسیل عظیمی برای افزایش قابل ملاحظه تولید از این میدان‌ها وجود دارد.

به بیان کلی، خط لوله گوره – جاسک به ایران اجازه خواهد داد تا آزادانه حداقل روزانه یک میلیون بشکه از نفت خام خود را به هرجایی در جهان بخصوص در کوتاه مدت به کشور چین صادر کند.

بعلاوه یک وسیله مهم دیگر به جعبه‌ابزار ایران برای شکست تحریم‌ها مطابق دیدگاه‌ مقامات این کشور اضافه خواهد شد. جواد ظریف وزیر امور خارجه در دسامبر ۲۰۱۸ در مجمع دوحه گفت: اگر ما در ایران در یک هنر تبحر داشته باشیم که بتوانیم به دیگران آموزش دهیم آن دور زدن تحریم‌ها است.