سود خالص تلفیقی شستا به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید/ تحقق سود ۲۴۱ تومانی به ازای هر سهم مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با حضور اکثریت سهام‌داران به طور رسمی آغاز شد و علی اکبر ترکان، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در آغاز برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه […]

سود خالص تلفیقی شستا به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید/ تحقق سود ۲۴۱ تومانی به ازای هر سهم

سود خالص تلفیقی شستا به ۲۳ هزار میلیارد تومان رسید/ تحقق سود ۲۴۱ تومانی به ازای هر سهم

مجمع عمومی عادی سالانه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی با حضور اکثریت سهام‌داران به طور رسمی آغاز شد و علی اکبر ترکان، رییس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در آغاز برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه شستا ضمن خیر مقدم به شرکت‌کنندگان اعضای هیات رییسه را معرفی و از محمد رضوانی فر مدیرعامل شستا برای ارائه گزارش عملکرد دعوت کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از  شستا رسانه، در جلسه مجمع عمومی شستا که صبح امروز برگزار شد، پس گزارش تفصیلی محمد رضوانی‌فر، ارائه گزارش حسابرس و پاسخ به پرسش‌های سهامداران، مجمع وارد دستور شد و صورت‌های مالی شستا به تصویب مجمع عمومی رسید.

مدیرعامل شستا همچنین از کسب گزارش مقبول از سازمان  حسابرسی خبر داد و گفت:همچنین رتبه اعتباری این شرکت بر اساس آخرین ارزیابی‌ها A+  اعلام شد که بالاترین رتبه ارائه شده تاکنون در ایران است.

 مدیرعامل شستا در ادامه افزود: سود عملیاتی تلفیقی شستا با افزایش ۷۷ درصدی به قریب 25هزار میلیارد تومان رسیده است.

رضوانی فر از تحقق سود خالص 19283 میلیارد تومنی در شرکت اصلی خبر داد و افزود: این سود نسبت به سال گذشته 4.2 برابر شده است.

وی  در ادامه افزود: تمام هلدینگ‌های تابعه شستا در سود تلفیق رشد مناسبی داشتند و همچنین هلدینگ رایتل و هلدینگ انرژی پس از چند دوره به سوددهی رسیدند و از زیان خارج شدند.

مجمع عمومی شستا تصویب کرد: ۱۲۰ تومان سود به ازای هر سهم پرداخت شود. مجموعا ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، معادل ۹۹ درصد از سود قابل تقسیم، میان سهامداران، توزیع می‌شود‌.

لازم به ذکر است بر اساس مصوبه مجمع عمومی، هیچ پاداشی برای اعضای هیئت مدیره در نظر گرفته نشد.

محمد رضوانی فر با ادعای اینکه با ورود شستا به بورس باید بازار سهام را به قبل و بعد از ورود این شرکت تقسیم کرد به روزنامه فرهیختگان گفت: با این اقدام شجاعت و جسارت دولت نسبت به واگذاری زیرمجموعه‌ها افزایش یافت.

وی افزود: در عرضه اولیه شستا دو میلیون و ۷۰ هزار نفر سهام را خریداری کردند لذا قرار است به‌جای اینکه مجمع را در یک اتاق کوچک چندنفره برگزار کنیم، تحت‌نظارت حداقل دو هزار نفر سهامدار قرار گرفته و مجمع را برگزار کنیم. سال گذشته ۳۸ درصد ارزش ریالی یا ۳۵ درصد تعدادی عرضه اولیه‌ها مربوط به زیرمجموعه‌های شستا بود. اما شاه‌بیت بورسی کردن شرکت‌ها، بورسی شدن شستا بود که سال جاری انجام شد.

این مقام مسئول ادامه داد: زمانی ارزش شستا دقیق مشخص نبود و مقدار آن را ۲۰ هزار و برخی ۳۰ هزار میلیارد تومان و عده‌ای ۵۰ هزار میلیارد تومان ذکر می‌کردند اکنون وضعیت فرق کرده و ارزش خالص دارایی (NAV) شستا به شکل شفاف به بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. سال ۹۶ شستا ۴۰ شرکت زیان‌ده داشت که این ۴۰ شرکت در سال ۹۷ به ۲۸ شرکت و در سال ۹۸ به ۱۴ شرکت کاهش پیدا کرد. سال جاری برنامه‌ریزی کردیم تعداد شرکت‌های زیان‌ده را به سه شرکت برسانیم. گزارش افزایش سرمایه شرکت‌ها را هم بصورت شفاف منتشر می‌کنیم درحالی‌که تقریبا همه شرکت‌ ها گزارش‌های افزایش سرمایه را محرمانه نگه می‌دارند.

رضوانی فر عنوان کرد: اگر بنا بود استراتژی‌های سرمایه‌گذاری این مجموعه را بنویسم و شرکت را از نو بسازم، احتمالا به‌جای ۱۸۷ شرکت در ۳۰ شرکت سرمایه‌گذاری می‌کردیم چون ۹۰ درصد سود مجموعه شرکت‌های شستا را همین ۳۰ شرکت می‌دهند. سال ۹۷ سود تجمیعی شرکت‌های مدیریتی شستا حدود هفت هزار میلیاردتومان بود که این میزان در سال ۹۸ به حدود ۱۸ هزار میلیاردتومان رسیده است.

وی اضافه کرد: در پایان سال مالی منتهی به خرداد ۹۷ شرکت اصلی شستا ۱.۲ هزار میلیاردتومان سود ایجاد کرد. در ۳۱ خرداد سال ۹۸ که ۸-۷ ماه افتخار حضور در این مجموعه را داشتم، سود خالص شرکت‌ها به ۴.۵ هزار میلیاردتومان رسید. برآورد می شود در ۳۱ خرداد سال جاری سود خالص شرکت اصلی حدود ۱۸ هزار میلیاردتومان باشد.

مدیرعامل شستا با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته سود پرداختی به سازمان تامین اجتماعی بین ۲ تا ۳ هزار میلیاردتومان بود، گفت: در سال ۹۸ میزان پرداختی شستا به سازمان تامین اجتماعی حدود ۱۱ هزار میلیاردتومان شد.

رضوانی فر با بیان اینکه ۸۰ درصد پرونده‌ها مربوط به مشتری‌های بزرگ هستند، توضیح داد: فهرست پرونده‌ها را برای ریاست قوه قضائیه، رئیس سازمان بازرسی کل و وزارت اطلاعات ارسال کردیم تا در سرعت رسیدگی و وصول مطالبات کمک کنند. نهادهای نظارتی و امنیتی به اغلب این شرکت‌ها و افراد حقیقی مراجعه کرده و اخطارهای لازم را داده‌اند.قبلا دیوان محاسبات بر شستا نظارت نمی‌کرد چون شستا بودجه دولتی نمی‌گیرد، مشمول نظارت‌ های معمول دیوان محاسبات نمی‌شود. اما با اصرار و درخواست وزیر تعاون، دیوان محاسبات نظارت بر شستا را آغاز کرد.

وی در راستای ساماندهی شرکت‌ها از ادغام ۱۴ شرکت در هم خبر داد و گفت: ۲۹ شرکت را منحل و ۳ شرکت را واگذار کردیم که مراحل نهایی این کار درحال انجام است. تدبیر این بود به جای دریافت وام با ۲۰ تا ۲۸درصد بهره ‎بانکی شرکت‌های تابعه، دارایی‌های غیرمولد شستا را مولد کنیم. با همین رویکرد دفاتر ۲۷ شرکت را از شمال تهران به کارخانه بردیم و ساختمان های آنها آماده فروش است.

رضوانی فر تصریح کرد: حقوق و مزایای پرداختی قطعا کمتر از آن چیزی است که در بخش خصوصی به مدیران پرداخت می‌شود و همواره این ترس وجود دارد که ممکن است مدیران برتر و موفق به جهت تفاوت حقوق و مزایا به بخش خصوصی بروند. فشارهای محیطی همیشه وجود دارد و درحال‌حاضر هم گاهی از سوی برخی مدیران (نمایندگان مجلس، مدیران محلی و استانی) این فشارها وجود دارد. اما اینکه یک ساختار متمرکزی این فشار را وارد کند، پاسخ منفی است و دخالتی با این مفهوم وجود ندارد و عمده فشارها بر مبنای سلیقه شخصی برخی مدیران است که از دلسوزی یا ملاحظات محلی و منطقه‌ای موضوعی را دنبال می‌کنند.