به گزارش نبض انرژی ، چرا نباید پرنده مهاجر را شکار کرد؟ 🇮🇷: @darvishnameh 1️⃣ پرندگان در شمارِ مفیدترین جانداران روی زمین هستند که در کنترل آفات، افزایش حاصلخیزی خاک، تامین غذای آبزیان، گرده‌افشانی و احساس رضایت از زیستن در طبیعت نقشی انکارناپذیر دارند. 2️⃣ فلسفه کبوترخانه‌ها در ایران مرکزی، برآمده از همین ویژگی‌های بی‌رقیب […]

به گزارش نبض انرژی ،

چرا نباید پرنده مهاجر را شکار کرد؟

🇮🇷: @darvishnameh

1️⃣ پرندگان در شمارِ مفیدترین جانداران روی زمین هستند که در کنترل آفات، افزایش حاصلخیزی خاک، تامین غذای آبزیان، گرده‌افشانی و احساس رضایت از زیستن در طبیعت نقشی انکارناپذیر دارند.

2️⃣ فلسفه کبوترخانه‌ها در ایران مرکزی، برآمده از همین ویژگی‌های بی‌رقیب پرندگان است که سبب می‌شود محصولات غذایی سالم‌تر و با کیفیتی بهتر بدست آید؛ رویه‌ای که همچنان بالاترین اثربخشی مثبت در کاهش مصرف کودهای شیمیایی را در اراضی زراعی و باغی دارد.

3️⃣ دراین میان، موقعیت پرندگان مهاجر یا کوچنده به مراتب ممتازتر و اثربخشی آنها در بالانس اکوسیستمی محسوس‌تر است. موجودی که می‌تواند سالانه چند هزارکیلومتر راه را بپیماید، آن هم بدون جی‌پی‌اس و قطب‌نما، حتما حاوی ژنی هوشمند و توان بدنی حیرت‌انگیزی است که در صورت بقا و جوجه‌آوری به آفرینش فرزندانی تاب‌آورتر کمک خواهد کرد.

4️⃣ متاسفانه گزارش‌های متعددی سالانه منتشر می‌شود که در محیط‌های ساحلی شمال و جنوب کشور، دست‌کم بیش از یک تا یک و نیم‌میلیون پرنده مهاجر شکار می‌شود که در نوع خود بزرگترین قتل‌عام مهمان توسط میزبان است؛ آن‌هم توسط مردمی که به مهمان‌نوازی در جهان شهره‌اند!

5️⃣ بیاییم دست به دست یکدیگر با افزایش حساسیت مردم و مطالبه‌گری هوشمندانه، هزینه اجتماعی شکار پرندگان، به‌ویژه پرندگان مهاجر را افزایش داده تا دیگر کسی خود را با افتخار صیاد پرنده و متخصص دامگاه، تور هوایی یا محمیه معرفی نکند.

6️⃣ در کنارش باید تقاضا برای گوشت پرنده کاهش یافته و به معیشت‌های مکمل در گرانیگاه‌های حساس ساحلی برای جامعه محلی اندیشید و البته با قانون‌شکنان با قاطعیت برخورد کرد.

7️⃣ لطفاً شما هم به پویش #من_از_پرنده_مهاجر_حمایت_میکنم بپیوندید و این هشتگ را تا می‌توانید در شبکه‌های اجتماعی بازنشر دهید.