در مورد اکبر عالمی در نبض انرژی بیشتر بخوانید کلیات اکبر عالمی متولد ۱۸ تیر ۱۳۲۴ بود که ۲۲ مهر ۱۳۹۹ درگذشت. او مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان ایرانی بود که غالب کار‌های وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. وی فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده هنر‌های دراماتیک و دارای دکترای […]

در مورد اکبر عالمی در نبض انرژی بیشتر بخوانید

کلیات


اکبر عالمی متولد ۱۸ تیر ۱۳۲۴ بود که ۲۲ مهر ۱۳۹۹ درگذشت. او مجری و کارشناس تلویزیون، استاد دانشگاه تربیت مدرس و کارگردان ایرانی بود که غالب کار‌های وی در ژانر مستند عرضه شده‌اند. وی فارغ‌التحصیل رشته سینما از دانشکده هنر‌های دراماتیک و دارای دکترای سینما از انگلستان و از سال ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو فرهنگستان هنر و فرهنگستان زبان و ادب فارسی بود.

اکبر عالمی، هنرمند پیشکسوت درگذشت - تابناک | TABNAK

زندگی


اکبر عالمی اصالتاً دامغانی است، ولی به اقتضای شغل پدرش که دامپزشکی بود و به شهر‌های مختلف سفر می‌کرد در سال ۱۳۲۴ در اهواز زاده شد و دوساله بود که به محله معصوم‌زاده دامغان و زادگاه پدری‌اش بازگشت. او به عشق سینما راهی تهران شد و رشته رادیو تلویزیون را در دانشکده هنر‌های دراماتیک خواند و کارشناسی‌ارشد را در رشته سینما از دانشگاه تربیت مدرس گرفت سپس مدرک دکترای سینما را از کشور انگلیس اخذ کرد و به ایران بازگشت.

فعالیت‌ها


وی تجربه بازیگری را نیز با فیلم بابانان داد (سال ۱۳۵۱) در کارنامه دارد. وی همچنین مدتی ریاست لابراتوار وزارت فرهنگ و آموزش عالی و مسئولیت لابراتوار‌های سازمان صدا و سیما را نیز عهده‌دار بوده‌است. عالمی در دهه ۷۰ مجری و کارشناس برنامه هنر هفتم بود که به عقیده بسیاری اثرگذارترین برنامه تلویزیون در رابطه با سینما بوده‌است.

وی به عنوان مجری‌کارشناس در برنامه سینما ماوراء نیز فعالیت داشته، وی همچنین عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی و نیز از اعضای انجمن مدرسان سینما است، از دیگر کار‌های ماندگار وی گویندگی مجموعه پنج قسمتی جهان، آفریده هنر درباره تاریخ هنر و مستند چرا زیبایی مهم است؟  درباره فلسفه زیبایی در هنر (این مجموعه‌ها تاکنون منتشر نشده‌اند) و مجموعه پنج قسمتی نوابغ عکاسی درباره تاریخ عکاسی (شبکه مستند سیما) به تهیه‌کنندگی و مدیریت دوبلاژ بهزاد زهرایی را می‌توان نام برد.
از فعالیت‌های هنری وی می‌توان به ساخت برنامه‌های هنری و فرهنگی تلویزیونی در زمینهٔ سینما همراه با اجرا‌های حرفه‌ای و ماندگار و نقد‌های تأثیرگذار فیلم، چند دهه تدریس در دانشگاه‌های هنر، مدیریت لابراتوار‌های سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ساخت حدود ۳۰ فیلم مستند برای صنایع داروسازی،  پتروشیمی،  نساجی و چوب به زبان ‌های انگلیسی،  فرانسوی،  اسپانیولی،  آلمانی،  ایتالیایی،  عربی اشاره کرد.

بزرگداشت


در ۸ اسفند ۱۳۹۳ همزمان با برگزاری جشن تصویر سال در خانهٔ هنرمندان ایران طی مراسمی، از یک عمر تلاش اکبر عالمی در عرصهٔ عکاسی و سینما تجلیل شد و از این استاد دانشگاه به عنوان معمار کلمه با دانشی چندوجهی یاد شد.

ابتلا به کرونا و درگذشت


اکبر عالمی با تشدید شدن بیماری‌اش پس از ابتلا به کرونا، همچنان در بیمارستان بستری شد و با دستگاه تنفس می‌کرد. این مستندساز و مدرس سینما ۱۰ مهرماه ۱۳۹۹برای ساخت یک مستند راهی بیمارستانی شده بود که با وجود رعایت پروتکل‌های بهداشتی، او و سه همکار دیگرش همگی به کووید ۱۹ مبتلا شدند.
اردشیر عالمی، فرزند او، بامداد سه‌شنبه ۲۲ مهر در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت که «پدر رفت». وی همچنین اضافه کرد که زمان و شرایط برگزاری مراسم این سینماگر به زودی اعلام خواهد شد.