در مورد پروتکل مایاک در نبض انرژی بیشتر بخوانید به گزارش نبض انرژی ،  محمد درویش رییس کمیته محیط زیست حوزه سلامت با اشاره به فاجعه شرکت نفتی بی‌پی در خلیج مکزیک و فاجعه زيست محيطي در هورالعظيم در باره اکتشافات نفتی اینگونه می‌‎گوید: اگر این اکتشافات با رعایت پروتکل‌های حفظ محیط زیستی انجام نشود می‌تواند خطرات زیادی […]

در مورد پروتکل مایاک در نبض انرژی بیشتر بخوانید

به گزارش نبض انرژی ،  محمد درویش رییس کمیته محیط زیست حوزه سلامت با اشاره به فاجعه شرکت نفتی بی‌پی در خلیج مکزیک و فاجعه زيست محيطي در هورالعظيم در باره اکتشافات نفتی اینگونه می‌‎گوید: اگر این اکتشافات با رعایت پروتکل‌های حفظ محیط زیستی انجام نشود می‌تواند خطرات زیادی برای محیط آبی، تلابی و ساحلی یا دریایی به همراه داشته باشد و به شدت به گسترش آلودگی نفتی منجر شود.
وی ادامه داد: اینکه ما به بهانه اکتشافات نفتی یا تسریع اکتشافات نفتی اقدام به کاری کنیم که باعث خشک شدن یک تلاب شود که بتوانیم با سختی و پول کمتر استخراج داشته باشیم، کاری بسیار اشتباه است چراکه به شدت باعث خشکی تالاب‌ها و ایجاد چشمه‌های تولید گرد و خاک و باعث نابودی تنوع زیستی به خصوص پرندگان و آبزیان می‌شویم.
رییس کمیته محیط زیست حوزه سلامت افزود: یکی دیگر از مشکلاتی که مطرح است، بحث آلاینده‌های هوایی یا فلرها (Flaring) ) است که امروزه راه‌حل‌هایی برای رفع آن پیدا شده است و حل این مشکل مستلزم رعایت پروتکل‌های حفاظتی م‌باشد. هرچند ممکن است مقداری در کوتاه مدت گران تمام شود اما در بلند مدت به اقتصاد پایدار می‌رسد که ضریب فروپاشی را تداوم می‌بخشد. این موضوع هرچند در اکتشافات نفتی باعث گرانی می‌شود اما از مهم‌ترین مسئله در حفظ محیط زیست محسوب می‌شود که از اهمیت بالایی نزد فعالات محیط زیست برخوردار است.
فروش نفت به صورت خام بزرگترین خطر برای اقتصاد سبز و اقتصاد آبی
وی بیان کرد: بحث دیگر اصول خام فروشی نفت است که کمتر کشور توسعه یافته‌ایی ترجیح می‌دهد که نفت را به صورت خام بفروشد. چرا که اکثر کشورهای صادر کننده نفت تلاش می‌کنند تا آن را برآوری و تبدیل کرده و به صورت ماده ثانویه بفروش برسانند. از این رو خام فروشی نفت روش پایداری در اقتصاد سبز یا اقتصاد آبی محسوب نمی‌شود و از نظر فعالان محیط زیست این یک مسئله قابل توجیه نیست و کشورهای دارای منابع نفتی باید تلاش کنند به جای این که نفت خود را به صورت خام بفروشند آن را در صنایع پتروشیمی خود به مواد ارزشمندتری تبدیل کرده و به صورت مواد ثانویه صادر کنند. به این ترتیب عوارض نفتی را کنترل، مهار و کاهش می‌دهند.
این کنشگر محیط زیست در ادامه گفت: اصولاً فروش نفت و مصرف آن به عنوان یک سوخت فسیلی به شدت باعث افزایش مصرف بی رویه نفت و ایجاد گازهای گلخانه‌ای شده که درنهایت تغییرات اقلیمی را شامل می‌شود. این موضوع از بزرگترین بحران‌ها برای کره زیست محسوب می‌شود. بنابراین این بیزینس به شکل کنونی به شدت با محیط زیست ناسازگار است و باید تلاش کنیم به جای فروش و سوزاندن نفت به سراغ انرژی‌های نو یا انرژی خورشیدی برویم و از نفت به عنوان ماده اولیه در ساخت محصولات سازگار با محیط زیست استفاده کنیم.
اجرایی شدن یا نشدن طرح مایاک در ایران و دیگر کشورهای عضو اوپک
وی با اشاره به رعایت پروتکل‌های حفاظت از محیط زیست در کشورهای دیگر اظهار کرد: از آنجایی که اروپا کشوری نفت‌خیز نیست پس نمی تواند مشکلاتی که ما درایران داریم را داشته باشد اما در این میان می توانیم کشور ایران را با کشور آمریکا و دیگر کشورهای عضو اوپک مقایسه کنیم. راه زیاد دوری نرویم شما می‌توانید کشور قطر که بزرگترین پالایشگاه خود را در شمال خلیج فارس دارد را در نظر بگیرید که با رعایت پروتکل‌ها و طراحی فاضلاب‌ها و تسویه‌خانه‌ها چگونه به خوبی هنجارهای زیستی را رعایت کرده است و شما هیچ آلاینده و آلودگی در این منطقه نخواهید دید.
وی افزود: متاسفانه ما در ایران حرفی برای دفاع نداریم چراکه ما میلیون‌ها لیتر نفت این ماده ارزشمند را در مشعل‌ها می‌سوزانیم و حتی نتوانسته‌ایم مشکلات فلرها و قطعات گوگرد در فضای عسلویه را حل کنیم به صورتی که اگر کسی وارد عسلویه شود تا 45 روز نمی‌تواند خون تزریق کنند و این موضوع در هیچ کجایی دنیا به غیر از ایران دیده نشده است. تنها راه حل این موضوع فقط و فقط در رعایت الزامات ساخته سازه‌ها یا همان طرح مایاک می‌باشد که حتی با ایجاد تصفیه‌خانه‌های دیگر لازم نیست آلاینده‌ها را به شدت کاهش دهند همه اینها در HSE دیده شده است.
درویش عامل رعایت نکردن این پروتکل را در نقش عوامل محیط زیست در اقتصاد می‌داند و می‌گوید: از آنجایی که آلودگی‌های محیط زیست در اقتصاد کشور نقشی ندارند بنابراین صاحبان این صنایع که اکثرا دولتی هستند ارزشی برای آن محسوب نمی‌شوند و برای حل این مشکل باید به سمتی حرکت کنیم که بر روی منابع طبیعی همچون آب، درختان و تنوع‌های زیستی بر م

بهزدای, [11.10.20 17:45] بنای اقتصاد کشور ارزشگذاری صورت گیرد تا حفاظت از این منابع زیستی برای صاحبان این صنایع آلوده صرفه اقتصادی داشته باشد تا بتوانیم ما هم در ایران از محیط زیست به درستی بهره ببریم.