تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران از ماه مه 2019
تلاش برای صفر کردن صادرات نفت ایران از ماه مه 2019
نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت مشتریان نفت ایران نباید در ماه مه انتظار معافیت های آمریکا را داشته باشند.

به گزارش نبض انرژی؛برایان هوک،نماینده ویژه آمریکا در امور ایران گفت :آنچه که اعلام کرده ایم سیاست صفر کردن هر چه سریع تر واردات نفت خام از ایران است‌. ما قصد نداریم معافیت دیگری در آینده اعطا کنیم یا استثنایی برای تحریم‌هایمان اعم از صادرات نفت باشد و یا هر چیز دیگر قائل شویم.
آمریکا پس از اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران در نوامبر گذشته به 8 کشور برای ادامه خرید نفت از ایران با مقادیر کمتر تا اوایل ماه مه 2019 معافیت داده بود .
برخی از این خریداران، شامل 4 خریدار اصلی آسیایی نفت ایران یعنی چین، هند، ژاپن و کره جنوبی اخیراً خرید نفت از ایران را با مقادیر محدود آغاز کرده اند. آنها باید مشخص می کردند چه مقدار و تحت چه شرایطی می خواهند نفت ایران را بخرند .
در اوایل همین هفته ایران از ایتالیا و یونان به خاطر عدم خرید نفت علیرغم دریافت معافیت انتقاد کرد .
دولت آمریکا رسما اعلام نکرده که معافیتی در کار نخواهد بود ولی مقامات آمریکا می گویند که هدف صفر کردن صادرات نفت ایران است. تحلیلگران اعتقاد دارند رابطه ای مستقیم بین سیاست معافیت های آمریکا و قیمت نفت در زمان تصمیم‌گیری واشنگتن وجود دارد .
هوک در مجمع جهانی انرژی 2019 شورای آتلانتیک در ابوظبی گفت:ما نمی خواستیم قیمت نفت را بالا ببریم و در انجام این کار موفق بودیم. وقتی رئیس جمهور قرارداد برجام را ترک کرد نفت 74 دلار معامله می‌شد. وقتی تحریم‌های ما اعمال شدند و میلیون‌ها بشکه نفت ایران از بازار خارج شدند، نفت 72 دلار بود.

  • منبع خبر : راشاتودی