همکاری‌های انرژی محور پوششی معامله قرن
همکاری‌های انرژی محور پوششی معامله قرن
این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی برای اینکه پوشش خوبی بوجود بیاورد اعلام کرده که در حوزه انرژی به فلسطین هم کمک می‌کنیم، تصریح کرد: این رژیم درصدد است سهمی از مشارکت نفتی را هم تحت برنامه کمک‌هایی که آمریکا می‌خواست در معامله قرن انجام دهد.

به گزارش نبض انرژی ، سیدمهدی حسینی در گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی ایلنا، درباره همکاری‌های انرژی سه کشور امریکا و امارات و رژیم صهیونیستی اظهار داشت: این همکاری دو بعد دارد یک بعد سیاسی است که ما باید خیلی مراقب باشیم زیرا در واقع تا حدی هدف، تحریک و پروپاگاندای ایران است تا واکنشی نشان دهیم که مطابق میل آنها است و آنها برنامه‌های بعدی خود را عملیاتی کنند. با توجه به این موضوع باید حواسمان جمع باشد که در چنین دامی نیفتیم.

وی درباره عملیاتی شدن این برنامه گفت: امارات یک تولیدکننده و صادرکننده نفت است، اسرائیل هم یک واردکننده است، اخیرا هم در حوزه گاز اقداماتی انجام داده ولی همچنان واردکننده نفت است. زیرساخت‌هایی ایجاد کرده که می‌تواند این رژیم را از دریای سرخ به مدیترانه وصل کند و یکی خط لوله نیز با نام ایلات-اشکلون وجود دارد که 50 درصد هم متعلق به ایران است. بنابراین می‌تواند از دریای سیاه و مدیترانه بده بستان داشته باشد و خود هم بتواند اشباع شود.

این کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه رژیم صهیونیستی برای اینکه پوشش خوبی بوجود بیاورد اعلام کرده که در حوزه انرژی به فلسطین هم کمک می‌کنیم، تصریح کرد: این رژیم درصدد است سهمی از مشارکت نفتی را هم تحت برنامه کمک‌هایی که آمریکا می‌خواست در معامله قرن انجام دهد، بگنجاند مبنی براینکه به فلسطین هم نفت و یا فرآورده صادر کند، در هر حال اسرائیل امکاناتی ندارد و بیشتر دریافت‌کننده است اما امارات و امریکا امکانات دارد و می‌تواند صادرات گاز و نفت به اسرائیل و فلسطین داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین احتمالات در مورد این طرح جایگاه این کشورها از نظر تولیدکننده نفت است، در کل اگرچه کویت وارد این دعوا و بازار نشده ولی در کنار آنان است و امکان اجرایی شدن پروژه وجود دارد، اما بیشتر می‌خواهند به زعم خود ایران را تهدید کرده و دیگر اینکه بگویند ما معامله قرن را جوش می‌دهیم و به فلسطین بیش از کشورهای مدعی کمک می‌کنیم.

حسینی گفت: اکنون وقایع منطقه پیچیده شده و اعراب دو دسته هستند، یکی سازمان آزادیبخش فلسطین که بعد از سال‌ها تئوری «دو مرحله» را پیاده کرده تا به صلح برسد اما موفق نشد، در این شرایط خاص امارات و بحرین با حماس و جهاد اسلامی دست دوستی می‌دهند و در حالی که دو طرف مقابل هم بودند و تمام توافق‌های قبلی با اسرائیل را لغو می‌کنند، گروه‌هایی از کشورهای اسلامی هم مثل سوریه و عراق در سوی دیگر هستند. طرف دیگر گروه‌هایی از کشورهای مرتجع مثل عربستان و شورای همکاری خلیج فارس و اعضای اتحادیه عرب نیز بخشی از بازیگران این سناریو هستند که توسط امریکا و اسرائیل طراحی شده است بنابراین کار خیلی پیچیده است.

وی یادآور شد: ما باید در این مقوله که سعی می‌کنند تحریک‌مان کنند، حواسمان باشد و مواضع درست را انتخاب کنیم، در درازمدت یک سناریو طراحی کنیم که مسائل‌مان را با اعراب حل کنیم که اینگونه ابزار امریکا و اسرائیل نشوند، البته کار سختی است چون عمده این حکومت‌ها به امریکا وابسته هستند و منافعی هم دارند که می‌تواند موضوع مذاکره و روابط ما با آنها باشد، ما باید جاهایی که لازم است و این کشورها احساس خطر می‌کنند، کمک کنیم تا در فضای پیچیده سیاسی به مشکل برنخوریم.