انرژی و جنگ قره باغ
انرژی و جنگ قره باغ

به گزارش “نبض انرژی” ، تاثیرگذاری منازعات اخیر آذربایجان و ارمنستان علاوه بر تاثیرات سیاسی، نگرانی هایی نیز در زمینه اثرات آن بر نقل و انتقالات انرژی به وجود آورده است. عده‌ایی این جنگ را تهدید بزرگی برای نقل و انتقال انرژی می‌دانند اما از سوی دیگر نظراتی متفاوت‌تر هم وجود دارد. محمدعلی خطیبی نماینده سابق […]

به گزارش “نبض انرژی” ، تاثیرگذاری منازعات اخیر آذربایجان و ارمنستان علاوه بر تاثیرات سیاسی، نگرانی هایی نیز در زمینه اثرات آن بر نقل و انتقالات انرژی به وجود آورده است.

عده‌ایی این جنگ را تهدید بزرگی برای نقل و انتقال انرژی می‌دانند اما از سوی دیگر نظراتی متفاوت‌تر هم وجود دارد.

محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک، تاثیر این جنگ در حوزه انرژی را خنثی می‌داند و به خبرنگار نبض انرژی اینگونه می‌گوید:

باتوجه به اینکه جمهوری آذربایجان یک صادر کننده نفت می‌باشد و صادراتش نقش قابل توجه‌ایی در منطقه ندارد، این درگیری تاثیرات زیادی بر روی انرژی منطقه نخواهد داشت همانطور که طی این درگیری تغییر چندانی در قیمت نفت دیده نشده است.

وی تاکید کرد: بیشترین عاملی که در صادرات انرژی و نفت منطقه اثر گذار خواهد بود، انتقال از طریق خطوط لوله است که البته از اهمیت زیادی برخوردار نیست.

این در حالی است که الشاد نصیرف معاون شرکت دولتی جمهوری آذربایجان، پیش از این اعلام کرده بود که خطوط لوله انتقال نفت باکو-تفلیس-جیحان و باکو-سوپسا و خط انتقال گاز باکو-تفلیس-ارزروم و برخی دیگر از تاسیسات مربوط به انتقال انرژی از خزر به اروپا در نزدیک منطقه درگیری واقع شده است.

اما از سویی دیگر، برخی کارشناسان این منازعه را یک تهدید عنوان کرده و معتقد هستند منطقه قفقاز یک گلوگاه و شاهرگ مهم برای انتقال نفت و گاز می‌باشد.

 

اصول امنیت انرژی در منطقه:

آلبرت بغزیان کارشناس صادرات غيرنفتي و رشد اقتصادي در باره اصول امنیت در منطقه در بحث انرژی می‌گوید: اروپا نیازمند گاز است و دو کشور ایران و روسیه این منابع را دارا هستند و از سوی دیگر خط مرکزی انتقالات، جمهوری آذربایجان، قره داغ و ترکیه می‌باشد، فلذا کشور ایران باید مدیریت درستی در این منازعه داشته باشد.

به گفته این کارشناس، کشور ترکیه به دنبال منفعت از کانال حمل و نقل لوله است و ایران باید هشیاری کاملی در این زمینه داشته باشد.
وی با تاکید بر اینکه این جنگ اهرم فشاری است برای اروپا و از آنجایی که کشورهای اروپایی چنین فشاری را تحمل نمی‌کند به دنبال راهی امن‌تر خواهند بود اظهار داشت :

باید در نظر داشته باشیم نتیجه این جنگ هرچه که باشد باز آتش زیر خاکستری میان ارمنستان و آذربایجان باقی می‌ماند که خود این موضوع باعث ناامن شدن خط انتقالات انرژی در آینده خواهد بود.

وی در ادامه اظهارداشت: کشور روسیه در بحث صادرات گاز ارزش زیادی دارد و البته فرآیند صادادرات از طریق ارمنستان، راحت ‌تر انجام می شود اما با توجه به شرایط کنونی چنین چیزی به صلاح نیست .

به گفته این کارشناس، بهره وری بهینه ایران از این فرصت، می تواند بستری مناسب برای رونق اقتصادی برای کشور ایجاد کند.

وی در پایان یادآور شد: در صورتی که این جنگ ادامه پیدا کند و دو کشور به نتیجه ایی برای صلح نرسند و از سوی دیگر ایران نیز نتواند مدیریت صحیحی بر این موضوع داشته باشد، امنیت خطوط انتقال انرژی با خطر مواجه خواهد شد ومسلماً این جنگ بر تبادلات انرژی منطقه و انتقال نفت و گاز قفقاز به اروپا اثرات منفی خواهد داشت.