قدیمی ترین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان، ۲۰ دی ۱۳۹۵ در یک مزایده سوال برانگیز واگذار شد؛ مزایده‌ای که بلوک حدود ۶۰ درصدی سهام «شرکت پالایش نفت کرمانشاه» را نصیب یک شرکت خصوصی ثروتمند کرد. سند پالایشگاه ۹۲ هکتاری کرمانشاه به نام «شرکت پخش تجارت گستر بیستون» خورد که تا پیش از آن در […]

قدیمی ترین پالایشگاه کشور بعد از پالایشگاه آبادان، ۲۰ دی ۱۳۹۵ در یک مزایده سوال برانگیز واگذار شد؛ مزایده‌ای که بلوک حدود ۶۰ درصدی سهام «شرکت پالایش نفت کرمانشاه» را نصیب یک شرکت خصوصی ثروتمند کرد.

سند پالایشگاه ۹۲ هکتاری کرمانشاه به نام «شرکت پخش تجارت گستر بیستون» خورد که تا پیش از آن در زمینه لبنیات فعالیت می‌کرد.

قیمت پایه سازمان خصوصی سازی برای شرکت پالایش نفت کرمانشاه، ۱۷۹ میلیارد تومان بود اما شرکت لبنیات بیستون برای تصاحب آن «۲۱۰ میلیارد تومان» پیشنهاد کرد و برنده مزایده شد.

خریدار خوش‌شانس، شرایط خوبی هم برای پرداخت بهای پالایشگاه داشت؛ او فقط ۱۰ درصد قیمت را به صورت نقدی پرداخت کرد. پس از ۲ سال تنفس، هشت سال دیگر وقت دارد تا بقیه پول را در اقساط ۶ ماهه تسویه کند. یعنی طی چهار سال گذشته کمتر از یک سوم قیمت را به دولت پرداخت کرده و هنوز دوسوم مبلغ باقی مانده است.

آغاز انتقادات از واگذاری

از همان زمانی که خبر واگذاری پالایشگاه رسانه‌ای شد، موجی از انتقادات در استان به راه افتاد و مخالفت‌ها حتی به خانه ملت و نامه نگاری به رهبر معظم انقلاب هم کشیده شد؛ در مقابل اما سازمان خصوصی سازی و تعدادی از مسئولان روند واگذاری را قانونی دانستند و از آن دفاع کردند.

 

احمد صفری، نماینده‌ مردم کرمانشاه در مجلس دهم چند روز پس از اعلام نتیجه مزایده پالایشگاه کرمانشاه گفت: این پالایشگاه با ۹۲.۵ هکتار زمین در مرکز شهر کرمانشاه قرار دارد که ۴۲ هکتار آن دارای کاربری مسکونی است. با این وجود آنها قیمت ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان را برای هر متر مربع تعیین کردند حال اینکه هیچ اطلاعی از ارزش واقعی زمین‌های پالایشگاه نداشته و حتی از کارشناسان رسمی کرمانشاه نیز نظراتی را جویا نشدند.

سیدقاسم جاسمی، دیگر نماینده مردم کرمانشاه در مجلس دهم نیز اظهار کرد: جدا از تجهیزات موجود در پالایشگاه، ۲۰۰ میلیارد تومان نیز تجهیزات دیگر در آن قرار دارد، بنابراین رقم پیشنهادی بسیار ناچیز و فروش آن نیز غیرعاقلانه است.

ترس از تکرار سرنوشت تلخ برای پالایشگاه

بخش دیگری از انتقادات به «اهلیت نداشتن خریدار» به عنوان یکی از شروط واگذاری بر می‌گشت. منتقدان تاکید کردند که خریدار بیشتر از اینکه به فکر توسعه و تقویت پالایشگاه باشد، به زمین های مرغوب و گرانقیمت آن در مرکز شهر چشم دوخته و در آینده به فکر تبدیل آن به بُرج و کسب درآمد نجومی از این راه خواهد بود.

یکی از مطرح کنندگان این موضوع، عبدالرضا مصری نایب رییس مجلس دهم و نماینده کرمانشاه در مجلس یازدهم شورای اسلامی است. او دی ۱۳۹۵ گفت که متأسفانه در سال های گذشته ما شاهد واگذاری‌هایی همچون کارخانه کشمیر و نساجی غرب در استان کرمانشاه بوده ایم که الان اثری از آنها وجود ندارد و به تلی از خاک تبدیل شده اند. به همین دلیل انتظار داریم مسئولان اجرایی استان جلوی واگذاری پالایشگاه کرمانشاه را بگیرند پیش از آنکه سرنوشت مشابهی پیدا کند./ فارس