افتتاح همزمان 40 جایگاه سی ان جی در کشور/امکان ایجاد 55 هزار شغل با دوگانه سوز کردن یک و نیم میلیون خودرو
افتتاح همزمان 40 جایگاه سی ان جی در کشور/امکان ایجاد 55 هزار شغل با دوگانه سوز کردن یک و نیم میلیون خودرو
تعداد ٤٠ جایگاه عرضه CNG به مناسبت دهه فجر و به‌صورت همزمان در سراسر ایران افتتاح شد.

به گزارش نبض انرژی؛حمید قاسمی مدیر طرح CNG شرکت پخش فرآورده های نفتی در این مراسم گفت:طی بررسی ها و مذاکرات صورت گرفته با شرکت‌های داخلی و خارجی با صحبت مدیر بازرگانی شرکت فیات مواجه شدم که گفت «اگر10 درصد گاز کشور شما در ایتالیا وجود داشت ما یک اتومبیل بنزین و گازسوز نداشتیم؛زیرا قیمت آن یک‌پنجم سوخت مایع است و با استفاده از گاز همان میزان مسیر را می‌توانیم طی کنیم».

وی با اشاره به اقدامات وزارت نفت در توسعه پارس‌جنوبی تصریح کرد: در حال حاضر یک میلیارد مترمکعب گاز در کشور تولید می‌شود، اما کل مصرف CNG در کشور 20 میلیون مترمکعب است و این در حالی است که 37 کیلومتر صنعت در پارس جنوبی وجود دارد که 24 برابر زاینده‌رود است.

قاسمی با بیان اینکه در برنامه اولیه وزارت نفت در سال 79 احداث 2600 جایگاه دیده شده گفت: از این تعداد امروز 2475 جایگاه ایجاد شده که از این میزان، 121 جایگاه در بخش خصوصی فعال است. یعنی با توجه به پلنی که در ابتدای برنامه در نظر گرفته شده بود اکنون نگرانی بابت دسترسی به جایگاه‌های CNG وجود ندارد.

وی توسعه جایگاه‌های کوچک مقیاس را از جمله برنامه‌های وزارت نفت برشمرد و تعداد فعلی آنها را در تهران 24 جایگاه عنوان کرد.

قاسمی با تاکید بر این که تحریک تقاضا در خودروها از دیگر برنامه‌های این شرکت است خاطرنشان کرد:در همان طراحی اولیه قرار بود هشت میلیون خودرو CNG سوز شوند اما در سال‌های گذشته این تعداد به 3 میلیون و 870 هزار خودرو رسیدند و تاکنون از 80 درصد این ظرفیت استفاده شده است.

مدیر طرح CNG با اشاره به پیشنهاد دوگانه‌سوز کردن یک و نیم میلیون خودرو به شورای اقتصاد توسط این شرکت یادآور شد:این تصمیم سبب ایجاد 55 هزار شغل می شود،ضمن این که از سال 93 تاکنون قیمت گاز یک ریال هم افزایش پیدا نکرده و پیش بینی می شود که در سال‌های آتی هم فقط کارمزدها تغییر کند که با این شرایط دسترسی به CNGراحت‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه در هیچ جای دنیا 96 درصد کشور تحت پوشش گاز نیست، تاکید کرد:چنانچه زیرساخت‌ها خوب باشد در سال های آینده می توانیم با همین ظرفیت،صددرصد از CNG استفاده کنیم.

  • منبع خبر : فارس