سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها افزایش می‌یابد/تدوین طرح گازسوز کردن ۶۰ هزار تریلی در دستور کار
سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها افزایش می‌یابد/تدوین طرح گازسوز کردن ۶۰ هزار تریلی در دستور کار
مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی از اجرای طرح‌های چندگانه در سال آینده برای افزایش سهم‌ سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها و همچنین الزامی شدن دریافت گواهی سلامت برای خودروهای گازسوز خبر داد.

به گزارش نبض انرژی؛حمید قاسمی ده‌چشمه گفت: با اجرایی شدن این طرح‌های چندگانه در مجموع در مصرف روزانه ۲۰ میلیون لیتر فرآورده در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

وی افزود: تبدیل یک میلیون خودروی حمل‌ونقل عمومی و تاکسی‌های اینترنتی با ارائه تسهیلات و تخفیف‌های ویژه از جمله مهم‌ترین این طرح‌هاست که از محل اجرای کامل آنها، مصرف روزانه سی‌ان‌جی در کشور به ۳۰ تا ۳۲ میلیون مترمکعب افزایش می‌یابد و در مصرف روزانه ۱۲ میلیون لیتر فرآورده در کشور صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به ابلاغ فراخوان این طرح‌ها در آینده نزدیک با نهایی شدن قرارداد آنها، از ارائه طرحی برای گازسوز کردن ۶۰ هزار تریلی خبر داد و گفت: در کشور حدود ۲۵۰ هزار کامیون ۳ تا ۶ تن فعالیت می‌کنند که از محل تبدیل آنها در مصرف روزانه ۸ میلیون لیتر گازوئیل صرفه‌جویی خواهد شد.

قاسمی ده‌چشمه تاکید کرد: این طرح هم‌اکنون به صورت پایلوت در ۱۰ تریلی در شهر قزوین اجرایی شده که نتایج آن موفقیت‌آمیز بوده و آماده اجرایی شدن آن در دیگر نقاط کشور هستیم.

وی از ارائه طرحی برای استفاده از ANG در کنار سی‌ان‌جی به عنوان یک سوخت ایمن با پیمایش بالا خبر داد و گفت: تبدیل ۴۵۰ هزار خودروی پایه‌گازسوز با مشارکت مرکز تحقیقات ایران‌خودرو با کمک تکنولوژی ‌‌ANG در برنامه قرار دارد که تحول بزرگی در خودروهای گازسوز ایجاد خواهد کرد.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران خالی شدن فضای صندوق عقب خودروها، افزایش فضای پیمایش تا ۶۰۰ کیلومتر و افزایش ضریب ایمنی خودروهای گازسوز را از مهم‌ترین مزیت‌های این طرح خواند و ادامه داد: قرارداد اجرای این طرح برای تولید انبوه با مرکز تحقیقات ایران‌خودرو و پژوهشگاه صنعت نفت در حال نهایی شدن است.

خودروهای گازسوز گواهی سلامت می‌گیرند

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های همچنین از ارائه طرحی برای اعطای گواهی سلامت به خودروهای گازسوز خبر داد و گفت: این طرح به منظور سلامت‌سنجی خودروهای گازسوز، با همکاری وزارت کشور، وزارت صنعت معدن و تجارت، سازمان استاندارد، پلیس ناجا و امور زیربنایی ریاست جمهوری اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه برای این منظور یک سامانه طراحی شده است، گفت: هدف از اجرای این طرح افزایش ضریب ایمنی در خودروها با توجه به عمر ۶ ساله مخازن است و با اجرای آن همه خودروهای گازسوز به مراکز گواهی سلامت زیر نظر سازمان استاندارد مراجعه و گواهی سلامت دریافت می‌کنند.

قاسمی با تاکید بر ابلاغ این طرح در آینده نزدیک گفت: گواهی سلامت مکمل معاینه فنی است و کسانی که گواهی سلامت سوخت داشته باشند، دیگر نیازی نیست در معاینه فنی هزینه جدیدی پرداخت کنند.

وی با اشاره به آمادگی و تجهیز یک هزار و ۱۰۰ شرکت برای اجرای این طرح تصریح کرد: همه خودروهای گازسوز ملزم به دریافت این گواهی هستند و باید طبق قوانین سازمان استاندارد دوباره تست و بازبینی شوند.

مدیر طرح سی‌ان‌جی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران همچنین از اعمال محدودیت ورود خودروهای غیراستاندارد با هوشمندسازی جایگاه‌های عرضه سی‌ان‌جی خبر داد و گفت: این طرح از اول دی ماه ۹۸ اجرایی خواهد شد و خودروهای گازسوز حدود یک سال فرصت دارند نسبت به دریافت گواهی معاینه فنی خودروهای خود اقدام کنند و هدف از اجرای آن افزایش ضریب اطمینان و ایمنی در خودروهای گازسوز و جایگاه‌هاست.

قاسمی یکی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی توسعه صنعت سی‌ان‌جی را تصور‌های نادرست درباره ناایمن‌ بودن خودروهای گازسوز عنوان کرد و افزود: با اطمینان می‌گویم که ۱۰۰ درصد حوادث رخ داده در این حوزه مربوط به تبدیل غیراستاندارد در مراکز غیرمجاز است و اگر تبدیل به روش صحیح و استاندارد انجام شود، هیچ خطری متوجه خودروهای گاز‌سوز نخواهد بود.

 

  • منبع خبر : شانا