افزایش صادرات نفتی سپتامبر ایران، هیاهویی در سایه ابهام!
افزایش صادرات نفتی سپتامبر ایران، هیاهویی در سایه ابهام!
ر عمل برخی اتفاقات ممکن است رخ دهد و میزانی که اعلام می شود ممکن است اغراق شده باشد، و شاید دلیل اعلام این آمارها ا ز برخی رسانه های خارجی، به دلیل برخی از ترفندهای احتمالی سیاسی باشد که گذر زمان آن را معلوم خواهد کرد.

به گزارش “نبض انرژی” ، بر اساس اطلاعات برخی از رسانه هایی خارجی، صادرات نفت ایران از زمان خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های نفتی توسط واشنگتن کاهش چشمگیری داشته، اما آمار موسسه تانکر تراکرز و دو موسسه دیگر رهگیری خطوط کشتیرانی نشان می‌دهد که صادرات نفت کشورمان در حال افزایش است.

این ادعا از سوی برخی از کارشناسان شایعه ای بیش دانسته نشد، اما از سوی دیگر گروهی با شک و تردید به این ادعا نگریسته و مدعی هستند که این امر هیاهویی در سایه ابهام می باشد.

در این ارتباط حسن مرادی کارشناس انرژی به خبرنگار ما گفت: به هر حال ممکن است این خبر صحت داشته باشد و حتی ممکن است نادرست باشد. به هر حال ایران راههای بسیاری را برای دور زدن تحریم ها آزموده و در حوزه نفت هم تلاش کرده فروش آن را افزایش دهد و برخی تولیدات نفتی خود را صادر کرده است.

وی در این باره با اشاره به اینکه؛ امکان دارد این موضوع واقعیت داشته باشد گفت:

این افزایش آمار فروش نفت ممکن است به دلیل برخی جابه جایی های نفت بین انبارهای نفتی باشد، و خیلی هم دور از حقیقت نیست.

 

وی تاکید کرد: دولت نمی تواند برخی اطلاعات نفتی را برای همه آشکار و علنی کند به بیانی دیگر اگر این مسئله بخواهد علنی شود که ما چگونه تحریم ها را دور می زنیم بسیاری از کشورها از این موضوع سوء استفاده خواهد کرد.

مرادی تصریح کرد: از این رو به هر حال همواره راههایی برای دور زدن تحریم ها وجود دارد اما این راه ها ساده نبوده و نیاز به همکاری جامعه بین المللی دارد.

این کارشناس انرژی با اشاره به مسئله کرونا گفت: به هر حال ایران جزو کشورهایی بود که با بیماری کرونا مواجه شد و برای مقابله با مشکلات اقتصادی ناشی از آن نیاز به ارز خارجی دارد و اگر این منابع ارزی به ویژه حاصل از فروش نفت تأمین نشود برای کشور زیانبار خواهد بود.

مرادی بیان کرد: تامین منابع ارزی از محل های مختلف از اهمیتی خاص برای کشورمان برخوردار است و باید از منابعی ارز مورد نیاز خود را تأمین کند تا دارو و نیازهای غذایی خود را از سایر کشورها تأمین کند، البته این حق مسلم ایران به شمار می آید که خدشه ناپذیر است.

این کارشناس انرژی با بیان اینکه این آمارهای میزان فروش ایران ممکن است مورد اغراق واقع شود، تصریح. کرد: در عمل برخی اتفاقات ممکن است رخ دهد و میزانی که اعلام می شود ممکن است اغراق شده باشد، و شاید دلیل اعلام این آمارها ا ز برخی رسانه های خارجی، به دلیل برخی از ترفندهای احتمالی سیاسی باشد که گذر زمان آن را معلوم خواهد کرد.

وی البته یادآور شد دراین باره نمی توان دلیل و یا اظهار نظر قاطعی کرد، چرا ممکن است یا از جابه جایی های بین انبارهای نفتی باشد یا نفت به فروش رفته باشد.

وی همچنین درادامه اظهارداشت: به هر حال ممکن است فروش نفت هم نبوده باشد و در بحث فروش انرژی،آمارها ممکن است آنچنان دقیق نباشد و در نتیجه راههایی مانند تبدیل انرژی مدنظر خواهد بود.

انتهای پیام/