در مورد نبض انرژی کشور در نبض انرژی بیشتر بخوانید صنعت برق یکی از صنایع استراتژیک است که نقش اساسی و محوری در تحقق برنامه‌های توسعه ملی هر کشور ایفا می‌کند. با وجود پروژه‌های توسعه‌ای که شرکت‌های موجود در حوزه برق دارند و تشویق علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این صنعت، وهمچنین قرار گرفتن استان در […]

در مورد نبض انرژی کشور در نبض انرژی بیشتر بخوانید

صنعت برق یکی از صنایع استراتژیک است که نقش اساسی و محوری در تحقق برنامه‌های توسعه ملی هر کشور ایفا می‌کند.

با وجود پروژه‌های توسعه‌ای که شرکت‌های موجود در حوزه برق دارند و تشویق علاقمندان به سرمایه‌گذاری در این صنعت، وهمچنین قرار گرفتن استان در مسیر ترانزیتی؛ استان زنجان را در حال تبدیل شدن به قطب صنعت برق کشور قرار داده است.

خوشبختانه با وجود اقداماتی که تا به امروز در صنعت برق استان صورت گرفته، باعث شده است که زنجان نقش محوری در صنعت برق کشور ایفا کند .

وجود کارخانه‌های همچون ترانسفور ماتور، پارس سوئیچ و وجود کارخانجات بسیار بزرگ در حوزه تولید سیم و کابل تخصصی و فشار قوی زنجان نقش محوری در صنعت برق کشور ایفا کند.

شرکت برق منطقه‌ای استان زنجان نیز در طی فعالیت خود اقدامات زیادی را در راستای خدمت به مردم و صنعت استان انجام داده تا این شرکت یکی از موفق‌ترین شرکت‌های در زمینه خدمت به مردم باشد.

حکایت این کارخانه حکایت خودکفایی و سازندگیست

وارد کارخانه که می‌شوی از تکاپو و جنب و جوش کارگران و صدای چرخ دستگاه‌ها می‌توان فهمید که اینجا تولید در جریان است.

سفارشی در راه است و کارگران با عزم و همت بالا کمر همت بسته اند برای سربلندی ایران اسلامی.

کارخانه سیم و کابل ابهر بزرگترین و عمده‌ترین تامین کننده کابل‌های ویژه جهت صنایع هیدرو کاربن‌های ایران (صنایع گاز و نفت) بشمار رفته و نیازمندی‌های تعداد زیادی از پروژه هائی عظیم ملی را تامین می نماید.

این شرکت با بهره گیری از مدرن‌ترین تجهیزات و ماشین آلات کابل سازی روز جهان و همچنین با در اختیار داشتن مهندسین با ذوق و نیرو‌های نخبه و دانشگاهی توانسته است بسیاری از بهترین‌های صنعت کابل ایران را تولید و برای مصارف صنعت پتروشیمی و زیر ساختی تامین کند.

شرکت سیم و کابل ابهر تنها تولید کننده کابل‌های داخلی بوده که توانسته است صنعت نفت ایران و همچنین بسیاری از مراکز پتروشیمی کشور را از واردات کابل‌های ویژه بی نیاز نماید.

این شرکت در بسیاری از پروژه‌های مهم اکتشاف و استخراج نفت و گاز مملکت سهم عمده‌ای داشته و علاوه بر این تنها شرکت منحصر بفرد ایرانی می باشد.

بزرگترین آزمایشگاه فوق فشار قوی و تحقیقاتی داخل کشور و خاورمیانه در استان زنجان

کریمی معاون کیفی شرکت سیم و کابل ابهر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید: مجموعه آزمایشگاهی ما در نوع خود بزرگترین آزمایشگاه فشار قوی با حداکثر امکانات تعبیه شده در حوزه‌های ولتاژ است که به صورت تخصصی در حوزه کابل‌های فشار قوی و فوق فشار قوی فعالیت می‌کند.

او ادامه می‌دهد: به واسطه این مجموعه ما این امکان را داریم که تست‌های کابل‌های فشار ضعیف تا فوق فشار قوی یعنی ۴۰۰ کیلوولت را در داخل این آزمایشگاه انجام دهیم.

تولید سه محصول دانش بنیان  در شرکت سیم و کابل ابهر

او می‌افزاید: با اتکا به توانمندی‌های داخلی و مجموعه امکاناتی که این شرکت دارد توانسته ایم در سال ۹۸، سه محصول دانش بنیان و استراتژیک را به صنعت برق کشور تقدیم کنیم.

کریمی می‌گوید:این شرکت توانسته کابل ۴۰۰ کیلو ولت را به تولید برساند و با این کار موفق به کاهش وابستگی، کاهش خروج ارز از کشور و کاهش زمان اتمام پروژه‌ها  شده  است.

وی ادامه داد: از دیگر محصولات استراتژیک که به عنوان یک محصول دانش بنیان توسط این کارخانه تولید شده کابل‌های مولتی لایر می‌باشد این کابل‌ها جایگزین کابل‌های سربی هستند که در صنعت کشور استفاده می‌شود و چندان مناسب محیط زیست نیستند و در حال حاضر در دنیا در حال برچیده شدن هستند.

معاونت کیفی شرکت سیم و کابل ابهر می‌افزاید: سومین محصول استراتژیک کابل‌های کروگیت است که این امکان را می‌دهد تا بتوان به مجموعه کابل‌های فشار قوی از لحاظ مکانیکی استحکام لازم را بخشید و به این واسطه الزام به استفاده از تونل‌ها را برای کابل کشی و انتقال توان محدود و یا در نوع خود رفع  می شود.

او افزود:کلیه محصولات اشاره شده با اتکا به توانمندی‌های داخل کشور و بر مبنای دانش فنی طراحی و ساخت داخل کشور نهادینه و اجرایی شده است؛ که به واسطه این مجموعه یا این امکان را داریم که مجموعه تست‌های کابل‌های فشار ضعیف تا فوق فشار قوی یعنی ۴۰۰ کیلوولت را در داخل این سازمان انجام دهیم.

حمیدرضا حسین خانی مدیر تولید شرکت سیم و کابل ابهر در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: این شرکت در زمینه صادرات چیزی معادل ۲ میلیون دلار صادرات داشته که صادرات ما بیشتر به کشور‌های افغانستان و عراق بوده است.

حسین خانی با بیان اینکه چیزی بالغ بر ۱۰۰ کیلومتر سفارش کشور عراق را در مدار تولیدمان داریم گفت: این شرکت به کشور‌هایی از قبیل ونزوئلا، عراق،  افغانستان، ترکیه، قرقیزستان و گرجستان صادرات داشته است.

او اظهار داشت: ۵۰۰ نفر شاغل به صورت مسقیم در شرکت سیم و کابل و ابهر فعالیت می‌کنند.

معاونت کیفی شرکت سیم و کابل ابهر ادامه داد:تجهیزات تولیدی این شرکت در زمینه تولیدات پروژه‌ای و شرکت‌های پتروشیمی و پروژه‌های زیرساختی و صنایع برق منطقه‌ای کاربرد خیلی زیادی دارد.

او گفت: این شرکت در زمینه تولیدات کابل های فشار قوی و فشار ضعیف فعالیت می‌کند که عمده صادرات ما در زمینه کابل‌های فشار قوی است.

حسین خانی گفت: شرکت کابل ابهر توانسته با اتکا به نیروی جوان و تکنولوژی روز دنیا همواره به عنوان برترین شرکت تولید کننده کابل کشور شناخته شود و به عنوان یک تولید کننده انحصاری تقریبا اکثر پروژه‌های زیر ساختی و کابل کشور را به دست گیرد.

حسین خانی گفت: تولیدات این شرکت بالغ بر ۲ هزارو ۱۰۰ تن مس بر سال است که الان تا ۸ هزار تن بر سال را در مدار تولید داریم و سیاست این کارخانه این است که تا سال ۱۴۰۰ چیزی بالغ بر ۲۱ هزار تن تولید مس داشته باشد.

یکی از مهندسین جوان این شرکت در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید :ماسعی می‌کنیم با تزریق هرچه بیشتر علوم دانشگاهی در سیاست‌های شرکت بتوانیم آن را به رده‌های بالاتر در عرصه‌های جهانی برسانیم.

یکی از کارگران با تجربه و قدیمی این کارخانه  در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید: حدود ۲۰ سال است که در این شرکت مشغول به کار هستم طی این مدت تمام تلاشم این بوده که کارم را به نحو احسن انجام بدهم و الان در آستانه بازنشستگی امیدوارم جوان‌هایی که بعد از ما در این شرکت مشغول به کار می‌شوند محصولات بهتری را برای کشورمان ارائه دهند.

گام‌های بلند شرکت ایران ترانسفو در مسیر توسعه صنعت برق

دکتر ظهیری مدیر عامل شرکت ایران ترانسفو در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، گفت:با توجه به تاکید مقام معظم رهبری به موضوع ارتقاء تولید داخلی و استفاده از دانش و نیرو‌های بومی و همچنین با توجه به ابلاغیه اولویت وزارت نیرو ،شرکت ایران ترانسفو زنجان اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود را با جدیت دنبال می‌کند.

او  با بیان اینکه ایران ترانسفو با تکیه بر توان نیرو‌های نخبه و داخلی توانست به تکنولوژی طراحی و ساخت ترانس‌های بی صدا دست یابد افزود: این تکنولوژی در منطقه وجود ندارد .

او تصریح کرد:  همچنین گام‌های موثری در تولید ترانس‌های هوشمند از سوی این شرکت برداشته شده است که اقدامات اولیه با موفقیت همراه بوده است.

ظهیری گفت: روند توسعه چه در حوزه تولید محصولات جدید و چه در حوزه ارتقاء محصولات فعلی ادامه دارد که علاوه بر ایجاد اشتغالزایی از خروج میلیون‌ها دلار ارز از کشور جلوگیری  کرده است.

مدیر عامل گروه صنعتی ایران ترانسفو همچنین با اشاره به ساخت ابر ترانس‌ها برای اولین بار در کشور گفت: شرکت ایران ترانسفوی زنجان تا کنون چند دستگاه از این ترانس ها را  به سفارش استان خوزستان تولید کرده است.

۷۰ درصد برق تولیدی استان زنجان در بخش صنعت مصرف می‌شود

اله مرادی مدیر عامل شرکت برق منطقه‌ای استان در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با اشاره به اینکه صنعت برق در سه بخش تولید، توزیع و انتقال فعالیت می‌کند، اظهار کرد: در بخش تولید نیروگاه‌های حرارتی، سیکل ترکیبی، بخار و انرژی‌های تجدیدپذیر یا انرژی‌های نو همچون بادی و خورشیدی فعالیت می‌کند.

او  افزود: درسال ۵۷ شرکت برق منطقه‌ای زنجان نزدیک به ۶۰ مگابایت پیک مصرفش بود در حالیکه این میزان در سال ۹۸ در حدود هزار و ۶۹۵ مگابایت بار مصرفی بوده است یعنی چیزی حدود ۲۸ برابر افزایش مصرف داشته ایم.

اله مرادی با بیان اینکه ۵۰ درصد بار مصرفی دو استان زنجان و قزوین در بخش صنعت و ۲۰ درصد آن در بخش کشاورزی مورد مصرف قرار می‌گیرد گفت: تقریبا حدود ۷۰ درصد بار مصرفی در این دو استان در بخش تولید مصرف می‌شود که این از ویژگی‌های بارز این دو استان محسوب می‌شود.

مدیرشرکت برق منطقه‌ای زنجان ادامه می‌دهد: بالغ بر دو و نیم میلیون جمعیت تحت پوشش دو استان زنجان و قزوین است بار مصرفی این دو استان اوایل انقلاب حدود ۶۰ مگابایت بوده که ۲۰ مگابایت آن در استان زنجان و ۴۰ مگابایت آن در استان قزوین به مصرف رسیده، اما هم اکنون بالغ بر هزارو ۶۹۵ مگابایت پیک بار استان‌های زنجان و قزوین می‌باشد.

اله مرادی یکی از ویژگی‌های بارز این شرکت را قرارگیری در مسیر ترانزیت انرژی کشور دانست و گفت: زنجان نقش ترانزیت شبکه را بر عهده دارد و حامل‌های انرژی را به نقاط مختلف کشور انتقال می‌دهد.

او ظرفیت بالای تولید انرژی به‌ویژه در بخش انرژی‌های تجدیدپذیر را از دیگر ویژگی‌های این شرکت خواند افزود: در حال حاضر در قزوین نیروگا‌های بادی با ظرفیت ۱۶۳ مگاوات و در زنجان نیروگا‌های خورشیدی با ظرفیت۷مگا وات وجود دارد.

او افزود: استان زنجان بالغ بر دو هزار و پنجاه مگاوات ظرفیت تولید انرژی و زمینه سرمایه گذاری را داردو در بخش انرژی‌های بادی و انرژی‌های خورشیدی هم نزدیک ۲ هزارو ۱۵۰ مگاوات در استان زنجان پتانسیل سرمایه گذاری وجود دارد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای گفت:در استان قزوین انرژی‌های خورشیدی بالغ بر ۸۵۰ مگاوات و انرژی‌های بادی نیز بالغ بر یکهزار و ۲۴۵ مگاوات، پتانسیل سرمایه گذاری دارد، این موضوع حاکی از آن است ظرفیت‌های بزرگی در این دو استان در زمینه انرژ‌های تجدید پذیر برای سرمایه گذاری وجود دارد.

مدیر عامل شرکت برق همچنین با بیان اینکه یک نیروگاه در استان زنجان در حال احداث است که بالغ بر ۵۴۶ مگاوات ظرفیت تولید برق را دارد گفت:فاز اول این پروژه در سال ۹۹ به نام نیروگاه آرین به بهره برداری می‌رسد.

او گفت: پیگیری‌های لازم در بخش نیروگاه بویین زهرا صورت گرفته که از سال ۹۹ استارت آن زده می‌شود و این نیروگاه ۵۰۰ مگاوات ظرفیت تولید خواهد داشت.

اله مرادی با بیان اینکه در حال حاضر نیروگاه سلطانیه در حدود ۶۴۸ مگاوات تولید دارد افزود:استان زنجان بالغ بر ۷۰۳ مگاوات به شبکه سراسری برق تولید می‌کند.

حدود ۷۰ درصد تجهیزات سنگین حوزه صنعت برق در استان زنجان تولید می‌شود

فغفوری رییس سازمان صنعت معدن و تجارت در گفتگو با خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،گفت: این صنعت به دلیل اشتغالزایی بالا و سرمایه گذاری کمتر نسبت به سایر صنایع مورد توجه بیشتر استان‌های کشور است.

این مقام مسئول افزود:ترکیب صنایع برق و الکترونیک شامل تولید انواع سیم و کابل، صنایع برق قدرت و انواع کنتور‌ها و تابلو‌های برق می‌باشد که از عمده محصولات صادراتی استان  زنجان است.

او افزود: تولیدات مهم و استراتژیک استان زنجان شامل انواع سیم و کابل‌های فشار قوی و ساختمانی، انواع ترانسفور ماتور‌های قدرت، انواع کنتور‌های هوشمند، تولید انواع رکتیفایر و رله‌های هوشمند به صورت انحصاری و انواع کلید‌های فشار قوی است.

فغفوری اظهار داشت: مواد اولیه عمده مصرفی صنایع برق و الکترونیک شامل؛ ورق هسته (وارداتی برای تولید انواع ترانسفور ماتور)، مفتول مس (تولید داخل) و انواع گرانول (تولید داخل) است.

رییس سازمان صنعت و تجارت گفت: استان زنجان دارای ۱۷ واحد صنعتی در زمینه تولید انواع سیم و کابل با ظرفیت اسمی صدو پانزده هزارو ۹۰۰ تن و با حجم سرمایه گذاری ۱۱ هزار میلیارد ریال و اشتغال هزار نفر یکی از استان‌های پیشرو در صنعت سیم و کابل است.

او افزود:حدود ۳۰ درصد از سیم کابل کشور در این استان تولید می‌شود و از محصولات صادراتی استان نیز به شمار می‌رود.

فغفوری با بیان اینکه میزان صادرات این محصول استراتژیک در سال جاری در حدود ۹/۱ میلیون دلار است افزود: شرکت سیم و کابل ابهر یکی از برترین صادر کنندگان در بین تولید کنندگان سیم و کابل کشور است.

او گفت:گروه صنعتی ایران ترانسفو شامل شرکت‌های اقماری در زمینه تولید انواع ترانس‌های توزیع و فوق قدرت با حجم سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد ریال بر اساس پروانه بهره برداری و با اشتغال موجود ۳ هزارو ۴۲۰ نفر به عنوان قطب تولید ترانس در کشور مطرح است.

فغفوری با بیان اینکه میزان صادرات این گروه صنعتی در سالجاری حدود ۳۴ میلیون دلار بوده است گفت: ایران جزو ده کشور برتر دنیا است که می‌تواند ترانس برق تولید کرده و آنرا به دیگر نقاط دنیا صادر کند.

او همچنین اظهار داشت:شرکت پارس سوئیچ یکی از بزرگترین تولید کنندگان انواع کلید‌های فشار قوی و انواع سکسیونر با حجم سرمایه گذاری ۱۵۰ میلیارد ریال بر اساس پروانه بهره برداری صادره و با اشتغال موجود ۵۰۰ نفر به عنوان قطب تولید این نوع کلید در کشور مطرح است.

این مقام مسئول افزود: سایر واحد‌های کوچک و متوسط (SME) و دانش بنیان در زمینه تولید صنایع برق و الکترونیک از قبیل (کنتور‌های هوشمند، انواع تابلو برق، مقاومت‌های الکترونیکی، لامپ‌های کم مصرف، ترانس‌های رکتیفایر، راب‌های برقی و …) تعداد ۳۶ واحد فعال در استان با حجم سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیارد ریال بر اساس پروانه بهره برداری صادره و اشتغال موجود ۴۰۰ نفر در استان فعال می‌باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در پایان گفت:احداث شهرک تخصصی برق، در زنجان به دنبال عملیاتی شدن مصوبات سفر ریاست جمهوری در زمینه تبدیل شدن زنجان به قطب برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند مسیر تازه‏‌ای را درحوزه‎ برق برای استان بگشاید.

این مقام مسئول اظهار داشت :۴۰ هکتار از اراضی روستای کهناب به عنوان شهرک تخصصی برق و الکترونیک در نظر گرفته شده است که در ۱۷ کیلومتری اتوبان زنجان – ابهر واقع شده است .