«بیژن زنگنه» ‌امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص علت تاخیر در اجرای فاز ۱۴ پارس جنوبی ادامه داد: بحث فاز ۱۴، جدا از کل پارس جنوبی نیست بنابراین باید به کل این پروژه اشاره شود. وزیر نفت اظهار داشت: در پارس جنوبی ابرپروژه‌ای تعریف کردیم که افتخارش برای جمهوری اسلامی […]

«بیژن زنگنه» ‌امروز (چهارشنبه) در صحن علنی مجلس در پاسخ به سوالی در خصوص علت تاخیر در اجرای فاز ۱۴ پارس جنوبی ادامه داد: بحث فاز ۱۴، جدا از کل پارس جنوبی نیست بنابراین باید به کل این پروژه اشاره شود.

وزیر نفت اظهار داشت: در پارس جنوبی ابرپروژه‌ای تعریف کردیم که افتخارش برای جمهوری اسلامی است و با این کار، تمدن جدیدی در این منطقه، آفریده شده است.

وی افزود: در سال‌های ۷۶ تا ۸۴ برای اولین بار توسعه پارس جنوبی وارد فاز اجرا شد و قرارداد ۱۳ فاز در دولت‌های هفتم و هشتم به امضا رسید که از این میزان ۵ فاز در همان زمان به تولید رسید و ۵ فاز دیگر نیز در زمان دولت نهم و دهم به اجرا درآمد.

زنگنه با اشاره به اینکه در دولت نهم نیز قرارداد توسعه ۵ فاز دیگر امضا شد، تاکید کرد: در دولت دهم، در ۲۵ خرداد سال ۸۹ برای اجرای ۱۰ فاز به مبلغ ۲۵ میلیارد دلار با مدت اجرای ۳۵ ماهه(فازهای ۳۵ ماهه) ۵ قرارداد با تامین مالی ۱۰۰ درصدی از منابع داخلی نفت منعقد شد.

وی گفت:‌با این حال تولد گاز ایران از پارس جنوبی در ابتدای دولت یازدهم، ۲۸۰ میلیون متر مکعب در روز بود.

وزیر نفت ادامه داد: با وجود اینکه برای توسعه ۲۷ فاز تا سال ۹۲، قرارداد منعقد شد اما در آن زمان تنها ۱۰ فاز به مدار رسید و توسعه ۱۷ فاز به دولت یازدهم واگذار شد.

وی با اشاره به قراردادهای ۳۵ ماهه برای توسعه فازهای پارس جنوبی افزود: ۳۵ ماه برای یک طرح به یک کار بزرگ، نیاز داشت که حتی شرکت‌های خارجی بزرگ نیز نتوانسته بودند به این زمان‌بندی دست پیدا کنند اما در آن زمان این تصمیم گرفته شد تا قبل از دولت دهم توسعه این فازها کامل شود.

زنگنه با تاکید بر اینکه تمام پیمانکاران این پروژه‌ها ایرانی بودند، ‌گفت:‌ البته همگی در یک سطح نبودند و برخی مانند پتروپارس سابقه حضور در فازهای پارس جنوبی را داشتند و از همین رو توسعه این فازها در مدت ۳۵ ماه انجام نشد.

وی با اشاره به اینکه وقتی در سال ۹۲ به وزارت نفت آمدیم با کمبود عظیم گاز در شبکه رو برو بودیم، افزود:  در آن زمان ۲۷ میلیارد لیتر فرآورده مایع معادل ۱۸ میلیارد دلار در نیروگاه‌ها به عنوان سوخت مصرف می شد که مسائل زیست محیطی زیادی را نیز به دنبال داشت.

به گفته وزیر نفت، به رغم همه زحمات اما هیچ کدام از این ۱۷ فاز قابل به مدار رساندن نبود و نفت هم پولی نداشت و منابع محدود بود بنابراین اولین کار این بود که توسعه این ۱۷ فاز به اولویت اول و دوم تقسیم شود.

وی تاکید کرد: هفت فاز که پیشرفت بیشتری داشته و قابلیت ۲۰۰ میلیون متر مکعب گاز در روز را  داشتند و می‌توانستند مشکل شبکه را حل کنند در اولویت اول قرار گرفت و بقیه فازها نیز در اولویت دوم دسته‌بندی شد.

زنگنه با بیان اینکه اگر ۱۷ فاز را با هم جلو می بردیم و همه را به ۸۰ درصد پیشرفت می رساندیم حتی یک متر مکعب گاز به شبکه تزریق نمی‌شد، گفت: بنابراین اولویت‌بندی را انجام دادیم.  از سوی دیگر منتظر نشدیم تا فرآیند پالایشگاه به مدار بیاید و گاز تولیدی در دریا را به خشکی منتقل کردیم./ایرنا