سیگنال مهم مناظره ترامپ و بایدن برای بازارها / واکنش احتمالی طلا و بورس چه خواهد بود؟ 3 سیگنال مهم مناظره ترامپ و بایدن برای بازارها / واکنش احتمالی طلا و بورس چه خواهد بود؟ سیگنال‌های نااطمینانی ناشی از کرونا، کم‌توجهی به مقوله مالیات و احتمال افزایش بیشتر نااطمینانی‌ها ناشی از رقابت در انتخابات آمریکا […]

سیگنال مهم مناظره ترامپ و بایدن برای بازارها / واکنش احتمالی طلا و بورس چه خواهد بود؟
3 سیگنال مهم مناظره ترامپ و بایدن برای بازارها / واکنش احتمالی طلا و بورس چه خواهد بود؟
سیگنال‌های نااطمینانی ناشی از کرونا، کم‌توجهی به مقوله مالیات و احتمال افزایش بیشتر نااطمینانی‌ها ناشی از رقابت در انتخابات آمریکا سه سیگنال مهم پس از اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن بوده است. با این روند اولین واکنش بازارها چه بود؟

yektanet.com
به گزارش تجارت‌نیوز، هرچند اولین مناظره انتخاباتی ترامپ و بایدن اقتصادی و به صورت مشخص ایران نبود اما شاید مهمترین سیگنال این مناظره افزایش نااطمینانی‌ها در روزهای آینده و با نزدیک‌تر شدن به زمان برگزاری انتخابات باشد. سیگنالی که شاید برای بازاری مثل طلا محرک باشد و برای بازاری مثل ارز کاهش تقاضا را به همراه داشته باشد. طبیعتا با افزایش نااطمینانی‌ها بازاری مثل بازار سهام نیز سیگنال مثبتی را دریافت نخواهد کرد.

با این حال، بی‌تفاوتی بازار جهانی طلا و افت ناچیز ارزش دلار اولین واکنش بازارهای جهانی به این مناظره بود. اما چرا این مناظره را باید حاوی افزایش نااطمینانی‌ها دانست؟ بخش‌های مهم این مناظره (برگرفته از ایرنا، ایسنا و اقتصادنیوز) که برای فعالان اقتصادی و بازار سهام می‌تواند مهم باشد در زیر آمده است.

سیگنال‌های نااطمینانی ناشی از کرونا
در این مناظره بایدن گفت که بیش از 200 هزار نفر تاکنون در آمریکا درگذشته اند. او گفت که دونالد ترامپ هیچ برنامه ای برای مدیریت این بحران ندارد و با اینکه از ابتدا می دانست کووید-19 مرگبار است آن را پنهان کرد.

بایدن همچنین به کنایه اشاره داشت به ستایش ترامپ از شی جین پینگ رهبر چین در اوایل شیوع کرونا.

ترامپ نیز ابتدا عملکرد دولت خود در مهار بحران را ستود، از چین انتقاد کرد و گفت اگر بایدن رئیس جمهور بود میلیون ها نفر جان خود را از دست می دادند.

بایدن رو به دوربین گفت که مردم همه می‌دانند که او یک دروغ‌گو است. آیا برای لحظه‌‌ای آنچه ترامپ درباره کرونا می‌گوید را می‌توانید باور کنید؟

ترامپ گفت: “من مانند (بایدن) ماسک نمی زنم ، هر وقت او را می بینی ، ماسک می زند.” “او می تواند 200 فوت دورتر از آن صحبت کند و با بزرگترین ماسکی که دیده ام خود را نشان دهد.”

بایدن مجدداً به التماس رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا برای درخواست از مردم آمریکا اشاره کرد – و دوباره تأکید کرد که اگر افراد از مشاوره فائوچی استفاده کنند ، می توان در ماه های آینده چه تعداد جان نجات داد.

این اظهارات دو کاندیداهای ریاست جمهوری درحالیست که برخی امیدوار بودند تا پیش از این انتخابات با رونمایی از واکسن کرونا، این نااطمینانی کاهش یابد. اما با این روند به نظر می‌رسد فعالان بازار همچنان باید شاهد ماندگاری کرونا باشند.

مالیات کم‌اثر می‌شود؟
موضوع قابل توجه دیگر در مناظره دیشب کم‌رنگ جلوه دادن اهمیت مالیات بود.

ترامپ درباره گزارش نیویورک‌تایمز در مورد فرار مالیاتی خود گفت: “من نمی خواهم مالیات بپردازم”

وقتی از ترامپ در مورد گزارش جدید در مورد حداقل میزان مالیات بر درآمد پرداخت شده‌اش سوال شد، با دفاع صریح از اقدام خود گفت: “من نمی خواهم مالیات بپردازم”.

این دفاعی بود که به این معنا بود که ترامپ گفت خلا قانونی مالیات ثروتمندان آمریکایی برای بهره‌برداری وجود دارد و او نیز از این خلا برای دور زدن مالیات استفاده می‌کند.

هرچند در همان زمان، سعی کرد ادعا کند که “میلیونها دلار” مالیات در سالهای نخست ریاست جمهوری خود پرداخت کرده است.

این یک واکنش متناقض بود ، اما به نظر می رسد پاسخی است که ترامپ از زمانی که نیویورک تایمز برای اولین بار جزئیات اظهارنامه مالیاتی خود را در آخر هفته گزارش داد ، سعی کرده است از خود ارائه دهد.

با این اظهارات به نظر می‌رسد باید منتظر کاهش جدیت در بحث مالیات در اقتصاد بزرگی مثل آمریکا بود که شاید این سیگنال را به بازارهای مختلف در کشورهای مختلف بدهد که اهمیت مالیات‌ستانی به مانند گذشته نخواهد بود. شاید این سیگنال مثبتی برای خیلی از بازارها محسوب شود که اکنون زیر سایه مالیات معاملات خود را انجام می‌دهند.

افزایش نااطمینانی‌ها در راه است؟
به گزارش تجارت‌نیوز، در بخشی دیگر از این مناظره درباره نتایج انتخابات نیز سیگنال نااطمینانی هر دو طرف دادند.

رئیس جمهور همچنان به تلاش آشکار برای تقویت بی اعتمادی به آرای پستی ادامه داد. ترامپ نتیجه را مورد تردید قرار داد اما بایدن گفت که به گواهی نتایج مستقل پایبند خواهد بود.

مخالفان در پاسخ به این پرسش که چه کسانی برای اطمینان به مردم آمریکا مبنی بر پیروزی قانونی رئیس جمهور بعدی آماده انجام چه کاری هستند ، پاسخ های کاملاً متفاوتی ارائه دادند.

بایدن اظهارات بخش امنیت داخلی ترامپ را ارائه کرد. چاد ولف و مدیر FBI ، کریستوفر وری ، اظهار داشتند که “به هیچ وجه شواهدی وجود ندارد که آرا-نامه های الکترونیکی منبع دستکاری و تقلب باشد.”

“این همه درمورد تلاش برای منصرف کردن مردم از رای دادن است زیرا او سعی دارد مردم را بترساند و فکر کنند که این قانونی نیست. حاضر شوید و رأی دهید. شما نتیجه این انتخابات را تعیین خواهید کرد. رای دهید ، رأی دهید ، رأی دهید ، “بایدن گفت.

در پاسخ خود ، ترامپ ابتدا به رقیب خود در سال 2016 ، هیلاری کلینتون متوسل شد ، قبل از اینکه در نتایج 2020 تردید ایجاد کند ، آرای پستی را “یک فاجعه” خواند

اما رای گیری از طریق پست به ندرت منجر به تقلب می شود. و اگرچه ترامپ قبلاً سعی کرده است که این دو را کاملاً متفاوت از هم بچرخاند ، رأی گیری غایب و نامه پستی اساساً یکسان است ، هر دو مورد تحت چندین درجه راستی آزمایی هستند.

ترامپ گفت: “آنها میلیون ها رأی را به سراسر کشور ارسال می کنند. تقلب وجود دارد آنها آنها را در نهرها پیدا کردند ، برخی از آنها را با نام ترامپ یافتند – درست روز دیگر در یک سبد کاغذ زباله. آنها بدون هیچ گونه مدرکی ادعا کردند که پستچیان ویرجینیا “آرا را می فروشند” و رأی های دیگر “در رودخانه ها ریخته می شوند”.

ترامپ گفت: “این تقلبی خواهد بود که شما هرگز ندیده اید.” “این یک چیز وحشتناک برای کشور ما است. قرار نیست این به خوبی خاتمه یابد. ”

بایدن به روشنی تاکید کرد که با روشن شدن نتایج آن را خواهد پذیرفت اما ترامپ با ابهام به سوال در این باره پاسخ داد. ترامپ گفت او انتظار دارد که احتمالا دیوان عالی آمریکا درباره این انتخابات تصمیم بگیرد و “آراء را بررسی کند.” او گفت: اگر ببینم ده‌ها هزار رای دستکاری شده‌اند، نمی‌توانم با آن کنار بیایم. آنها تقلب می‌کنند.

بازنده که بود؟
اما مهمترین پیام مناظره بامداد چهارشنبه افزایش نااطمینانی‌ها شاید باشد. «صرف نظر این که کدام نامزد را می‌توان فرد پیروز نخستین مناظره انتخاباتی آمریکا دانست، باید گفت این مناظره یک بازنده بزرگ داشت؛ مردم آمریکا بازنده بزرگ این مناظره بودند.» این جمله، توصیف کارشناس شبکه خبری سی ان ان درباره نخستین مناظره دونالد ترامپ و جو بایدن بود.

قرار است علاوه بر این مناظره، دو مناظره دیگر بین ترامپ و بایدن و یک مناظره هم بین کامالا هریس و مایک پنس معاونان این دو نامزد انتخاباتی برگزار شود.