علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس جمهور روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار‌کرد: امروز روز جهانی مولاناست و شاید برخی از اشعار و مطالب مولانا در تاریخ ایران اسلامی برای ما قابل توجه باشد و ما معمولا با قرآن مجید و اشعار و ادبیات سرزمین ایران در شرایط مختلف تاریخی بحث کردیم […]

علی ربیعی، دستیار اجتماعی رئیس جمهور روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار‌کرد: امروز روز جهانی مولاناست و شاید برخی از اشعار و مطالب مولانا در تاریخ ایران اسلامی برای ما قابل توجه باشد و ما معمولا با قرآن مجید و اشعار و ادبیات سرزمین ایران در شرایط مختلف تاریخی بحث کردیم که راهگشا بوده است امروز یادمان مولانا شاعر عشق و صلح همبستگی است او انسان شناس بزرگی بود و درد و رنج بشر را به خوبی می‌دانست.

وی تصریح‌کرد: مولانا معتقد است باید به جای هیجان‌های منفی با صبوری و شناخت بحران‌ها و رنج‌ها با چشمانی باز به آینده نگریست و باور داشت تلخ و شیرینی زندگی با هم آمیخته شده است؛ در شرایط جنگ اقتصادی سخت که زندگی را بر مردم تلخ کرده و رنج به جامعه وارد کرده با ایده گرفتن از مولانا با دو بال امید و صبر از این شرایط عبور می کنیم و در کنار هم روزهای پرامید آینده را رقم بزنیم.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور با اشاره به جلسات اصلی دولت درباره کرونا، گفت: متاسفانه شاهد کاهش رعایت پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش مبتلایان و جان‌باختگان هستیم. دقیقا نسبت کاملا مشخصی بین رعایت پروتکل های بهداشتی و میزان ابتلا وجود دارد و متاسفانه به مرور حساسیت‌ها در برخی استان‌ها کاهش پیدا می‌کند و طبیعی انگاری مساله و زدودن پروتکل‌های بهداشتی و بازگشت به عادات زندگی در شرایط طبیعی یکی از مشکلاتی است که با آن رو به رو هستیم.

ربیعی ادامه داد: رعایت پروتکل های بهداشتی به ۶۱/۸۵ درصد در سطح کشور کاهش یافته و استفاده از ماسک ۵۸ درصد کاهش پیدا کرده است و در صنوف و مراکز عمومی هم کاملا پروتکل‌ها اجرا نمی‌شود؛ روز شنبه اختیار وسیع‌تری به استان‌ها برای اعمال محدودیت‌های متناسب با شرایط دادیم و در کنار آن بررسی قضایی برخورد با افرادی که از ماسک استفاده نمی‌کنند در دستور کار قرار ستاد ملی کرونا قرار گرفت.

وی افزود: ما پیش از این با مراکزی که باید رعایت می‌کردند مثل ادارات و پاسازها دستورالعمل‌هایی داشتیم و به تناسب آن مجازات هایی به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته شده بود این بار از افرادی که استفاده از ماسک نمی‌کنند تدابیری اندیشیده شود.

دستیار اجتماعی رئیس جمهور به همپوشانی آنفلوآنزا و کرونا اشاره و اذعان‌کرد: بررسی کشورهای واقع در نیم کره جنوبی که فصل سرد را سپری کرده‌اند نشان می‌داد که در مقایسه با سال گذشته ابتلا به آنفلوانزا خیلی کمتر بوده است؛ تعطیلی‌های مراکز به علت و فاصله‌گذاری فیزیکی و رعایت پروتکل‌ها عامل کاهش آنفولانزا نسبت به سال قبل خواهد بود.

ربیعی ادامه‌داد: تاکنون ۵/۱ میلیون دوز (واحد) واکسن آنفلوانزا وارد کشور شده است؛ این تعداد برای گروه‌های در معرض خطر با ریسک بالا و خانم‌های باردار به مراکز بهداشتی و درمانی دولتی تحویل داده شده که براساس پرونده‌های موجود به طور رایگان توزیع خواهد شد، تا اواخر مهرماه یک میلیون دوز دیگر به مراکز بهداشتی توزیع خواهد شد. در مجموع ۵/۲ میلیون دوز به طور رایگان برای گروه یاد شده در نظر گرفته شده است.

ربیعی با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵۰ هزار دوز واردات داشته ایم، خاطرنشان‌کرد: به علاوه ۱۴میلیون دوز دیگر وارد کشور خواهد شد که با محاسبه نرخ با ارز ۴۲۰۰ هزار تومانی تحویل داروخانه‌ها برای جمعیت بالای ۶۵ سال و گروه‌های هدف دیگر داده و براساس کد برچسب روی دارو و کد ملی توزیع خواهد شد.