احتمال آغاز جنگ نفتی جدید میان روسیه و عربستان 🔹 یک رسانه غربی از احتمال وقوع جنگ میان روسیه و عربستان به دلیل اختلافات درباره قیمت نفت در سایه بهبود کاهش تقاضا خبر داد. ساختار موقت ایجاد شده توسط روسیه با اعضای اوپک به نام اوپک پلاس سعی کرده است تا با تنظیم توازن عرضه […]

احتمال آغاز جنگ نفتی جدید میان روسیه و عربستان

🔹 یک رسانه غربی از احتمال وقوع جنگ میان روسیه و عربستان به دلیل اختلافات درباره قیمت نفت در سایه بهبود کاهش تقاضا خبر داد.

ساختار موقت ایجاد شده توسط روسیه با اعضای اوپک به نام اوپک پلاس سعی کرده است تا با تنظیم توازن عرضه و تقاضا برای مدت طولانی ، قیمت نفت را در یک سطح معین نگهدارد. به خصوص ، با افزایش تولید نفت در آمریکا ، مشاهده شد که اعضای اوپک پلاس به تدریج سهم بازار خود را از دست داده و در زمینه قیمت دچار اختلاف شدند. با این حال ، در شرایطی که ویروس کرونا موج جدیدی در جهان براه انداخته و به همه کشورها آسیب زده است، بازار نفت نیز دچار شوک شده است. در واقع همزمان با متزلزل شدن اقتصاد جهانی، روند جدید ی از رکود اقتصادی اغاز شده و کشورهای عضو اوپک با هدایت عربستان سعودی و روسیه وارد یک زورآزمایی جدی شده اند.

اکنون به ارزیابی جان آجون از موسسه ستا در این خصوص توجه فرمایید:

ویروس کرونا که در شهر ووهان چین ظاهر شد و در سرتاسر جهان شیوع یافت ، شروع به لرزاندن اقتصاد و همچنین سلامتی جهان کرد. میزان تولید پس از شیوع ویروس به سرعت کاهش یافت و بسیاری از اقتصادهای توسعه یافته به ویژه چین نیز تحت تأثیر این بیماری قرار گرفتند .  به این ترتیب افراد قرنطینه شده نیز شروع به کاهش سریع هزینه های مصرفی خود کردند. در این حالت میزان مصرف کلیه کالاها ، به ویژه نفت سقوط کرد. در ارزیابی های انجام شده توسط صندوق بین المللی پول و سایر موسسات مالی و بین المللی، گفته می شود که بسیار محتمل است كه در اثر شیوع این بیماری شاهد ركود اقتصاد جهان شویم. در این زمینه پیش بینی می شود که تقاضا برای نفت به طور قابل توجهی در طول سال 2020 کاهش یابد. انتظار آژانس جهانی انرژی این است که تقاضای جهانی نفت حداقل 3-4 میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

انتظار می رود که همزمان با کاهش شدید تقاضا در بازار نفت ، تولید نفت صخره ای در آمریکا برای مدت طولانی همچنان افزایش یابد. ایالات متحده شروع به تولید تقریباً 12-13 میلیون بشکه در روز کرده است. فن آوری های مربوط به توسعه نفت و گاز صخره ای روز به روز هزینه های تولید را کاهش می دهد. این عوارض جانبی، موازنه تقاضا و عرضه را به هم زده و تولید کنندگان سنتی خصوصاً عربستان سعودی و روسیه را با چالش بزرگی مواجه کرده است.

در این شرایط عربستان خواستار ادامه توافق اوپک پلاس از طریق قطع تولید 1.5 میلیون بشکه نفت در روز شده است. روسیه این خواسته را رد کرده است، چرا که کاهش عرضه، به کار رقبای روسیه مانند ایالات متحده آمریکا خواهد آمد و سبب از دست رفتن بازار نفت روسیه خواهد شد.

 هنگامی که اجلاس اوپک در وین شکست خورد، شمشیرها کشیده شد. روسیه و عربستان سعودی اعلام كردند كه با افزایش تولید ، حرکتی را برای افزایش سهم بازار خود دنبال می كنند. این حالت ، افت 30 درصدی قیمت نفت را به همراه داشت. کارشناسان اظهار می دارند که قیمت نفت ممکن است تا 20 دلار کاهش یابد. با این ارقام می توان پیش بینی کرد که کشورهای تولید کننده نفت وارد یک بحران بزرگ اقتصادی خواهند شد.