در مورد نبض ذوب در نبض انرژی بیشتر بخوانید

در مورد نبض ذوب در نبض انرژی بیشتر بخوانید

شرکت ذوب آهن از صنایع قدیمی و بزرگ کشورمان ایران در اصفهان که عمده سهامدار آن سازمان تامین اجتماعی با 55 درصد می‌باشد است. در طول دوماه اخیر شاهد آن بوده ایم که ارزش سهام ذوب آهن اصفهان بیش 100 درصد افت کرده است. بر همین مبنا قیمت هرسهم این نماد که تا پیش از دوماه پیش به 1150 تومان رسیده بود، اکنون قیمتی حوالی 550 تومان را تجربه می‌کند.

 

اماچرا؟

می‌دانیم که بررسی چرایی افزایش و یا کاهش ارزش یک نماد بیرونی متاثر از عومال مختلف بیرونی، درونی است. و در اینم مسیر هم باید وضعیت کلی بازار بورس، هم رفتار بازیگران اصلی سهام وهم گزارش صورت های مالی را مورد ارزیابی قرار داد.

براساس صورت مالی متهی به اسفند 98 این شرکت در پایان سال 98 با زیان انباشته 528 میلیارد تومانی روبه رو بوده است.گرچه ممکن است زیان انباشته برای یک شرکت امری عادی بنظر برسد اما این امر آنجا از اهمیت برخوردار می‌شود که این شرکت نتوانسته مطالبات خود با شرکت ملی گاز، و برق منطقه‌ای اصفهان که از بدیهی ترین پرداختی های این شرکت است تسویه کند.

ذوب

 

بدهی ذوب آهن به شرکت برق و گاز:

ذوب2

همچنین عمده محصولات این شرکت تیرآهن، میلگرد، شمش و چند محصول جزئی دیگر است که آن را هم در بازار داخلی و هم در بازار خارجی به فروش می‌رساند در این خصوص نکته حائز اهمیت آنکه میزان سود ناخالص حاصل از عواید فروش این محصول  با کاهش 16 درصدی از 18 هزار میلیارد به 15 هزار میلیارد ریال رسیده است.

ذوب 5

نکته دیگر در این شرکت وجود مغایرت در آمار تعداد پرسنل این گروه و شرکت است.چناچه مجموع تعداد پرسنل این مجموعه طبق صورت های مالی با مجموع آمار پرسنل در یادداشت توضیحی صورت های مالی اعم از آنکه گروه یا شرکت اصلی را درنظر متفاوت است.

وضعیت پرسنل در صورت مالی یک ساله:

ذوب 3

وضعیت پرسنل در یادداشت توضیحی صورت های مالی:

ذوب 2

 

از دیگر نکات جالب توجه در این شرکت دعوای حقوقی این شرکت با بانک سرمایه است که بر اساس آن در نتیجه عدم اجرای تعهدات این بانک، شرکت ذوب آهن اقدام به توقیف املاک بانک سرمایه کرده است.

ذوب 4

 

با اینحال آنچه که مشخص آنکه با کاهش شدید ارزش سهام این مجموعه و نیز هویدا بودن وضعیت این شرکت در گزارشات وصرت های مالی، منصور یزدی زاده مدیرعامل این مجموعه که 21 خرداد سال 97 سکان دار آن شده است به ابهامات موجود در عملکرد این شرکت پاسخ شایسته دهد.