به گزارش نبض بانک، احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشته است: در شرایطی که توان خرید و تقاضای دلار به پایین‌تربن سطح خود رسیده و ارزش کل حجم نقدینگی به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار و ارزش کل حجم پول به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار سقوط کرده است، احتکار (و تقاضای سفته‌بازی) […]

به گزارش نبض بانک، احسان سلطانی، پژوهشگر اقتصادی در کانال تلگرامی خود نوشته است: در شرایطی که توان خرید و تقاضای دلار به پایین‌تربن سطح خود رسیده و ارزش کل حجم نقدینگی به کمتر از ۱۰۰ میلیارد دلار و ارزش کل حجم پول به کمتر از ۲۰ میلیارد دلار سقوط کرده است، احتکار (و تقاضای سفته‌بازی) مهمترین دلیل صعود نرخ ارز است. دولت و بانک مرکزی یا اراده کنترل یا توانایی مدیریت ارزی کشور را ندارند.

مدیریت ضعیف و ناکارآمد دولت و بانک مرکزی (به همراه آن مسئولیت گریزی و تسلط تفکر هرج و مرج و بلبشو براساس برداشت گزینشی و ابزاری کارگزاران از ینیادگرایی بازار نئولیبرال) که برای تامین منافع بنگاه‌های رانتی صنعتی و معدنی و بانک‌های خصولتی  صورت می‌گیرد، منجربه مداخله بخش شبه‌دولتی  درهمه حوزه‌های اقتصادی و از جمله تعیین نرخ ارز و تشدید تقاضاهای سفته‌بازی شده است.

هرچند با این دولت و بانک مرکزی آینده تیره وتار است، اما درهر صورت حباب‌های قیمت سهام، دلار، سکه و مسکن و خودرو خارجی و … در ماه‌های آینده تخلیه خواهد شد. سرمایه‌گذاری در دلار اشتباه بزرگی است.

انتهای پیام