«وزارت نیرو» بزرگترین رقیب بخش خصوصی در کشور است
«وزارت نیرو» بزرگترین رقیب بخش خصوصی در کشور است
کارشناس انرژی:در شرایط کنونی که تحریم کشور را تحت فشار قرار داده است بخش خصوصی آب و برق می تواند ، در صادرات خدمات آب و برق و انرژی موثر باشد، ولی این اعتماد به بخش خصوصی در دولت نهادینه نشده است. وی ظرفیت کشورهای همسایه در حال حاضر را بهترین فرصت برای روند توسعه صادرات آب، برق و انرژی های نو ذکر کرد.

به گزارش “نبض انرژی” ، حسن مرادی در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار نبض انرژی با اشاره به اینکه تا کنون بخش خصوصی عملکرد خوبی از خود در حوزه آب و برق در عرصه داخلی و خارجی داشته است، ولی ما  تا کنون کارنامه خوبی از دولت در بخش خصوصی سازی در این زمینه نیستیم.

وی ظرفیت کشورهای همسایه در حال حاضر را بهترین فرصت برای روند توسعه صادرات آب، برق و انرژی های نو ذکر و تصریح کرد:

توسعه خدمات آب و برق، یک طرف و تامین درآمدهای ارزی که منجر به ورود ارز به کشور خواهد شد اهمیت بالایی دارد به شرطی که موانع اداری و بروکراسی برای بخش خصوصی ایجاد نشود.

وی تاکید کرد:

دولت به دلیل تحریم بودن باید از این فرصت مغتنم به منظور حضور پررنگ بخش خصوصی در حوزه آب و برق در فضای بین الملل استفاده کند، اما متاسفانه با وجود تذکر بسیار کارشناسان کشور در این حوزه به مسئولان دولتی، تا کنون هیچ‌گونه نتیجه‌ای حاصل نشده است.

مرادی افزود:دولت می تواند با تبدیل نفت و فرآورده های نفتی به برق و صادرات به کشورهای مختلف از طریق بخش خصوصی واقعی و فعال که درآمد ارزی را به کشور برمی گردانند به نوعی تحریم‌های ظالمانه را دور بزند.

وی اضافه‌کرد: دولت باید به جای سوزاندن گازهای همراه در میادین نفتی با تبدیل آنها به برق و مشارکت بخش خصوصی اقدام به ساخت نیروگاه،ژنراتور و ترانسفورماتور کند.

این کارشناس انرژی تاکید کرد:

در حالی که مناطق مرزی کشور با کم‌آبی شدید دست و پنجه نرم می کنند دولت همچنان هیچ برنامه‌ای برای جمع‌آوری آب‌های زیرزمینی و روزمینی ندارد و باید با حضور بخش خصوصی در پروژه‌های آبی به نوعی دولت در آب رسانی به مناطق محروم بخش خصوصی را شریک کند ولی همچنان برای حضور بخش خصوصی در حوزه آب و برق کشور با مشکلات ساختاری و اداری متعددی روبرو هستیم.

وی گفت: دولت باید به توانمندی‌های بخش خصوصی در حوزه آب و برق اعتماد کند تا از یک طرف شاهد صادرات خدمات فنی- مهندسی آبی و برقی به کشورهای همسایه باشیم و از طرف دیگر بخش خصوصی با اجرای طرح‌های جدید به نوعی به شهروندان ایرانی بر رفع مشکلات آنها کمک کند. روند اعتمادسازی بین دولت و بخش خصوصی آب وبرق فرآیندی است که باید از وزارت نیرو استارت بخورد تا گره‌های کور مشکلات در بخش آب و برق باز شود ولی در شرایط کنونی وزارت نیرو به یک رقیب اصلی برای بخش خصوصی حوزه آب و برق تبدیل شده است.