انرژی همچنان محور جدال انتخاباتی آمریکا
انرژی همچنان محور جدال انتخاباتی آمریکا
تنها عربستان سعودی و روسیه در صورت کاهش تولید و صادرات نفت آمریکا در دوران بایدن سود خواهند برد و تصور نمی کنم بایدن بخواهد رییس جمهوری باشد که در دورانش واردات نفت آمریکا سریعترین افزایش را در تاریخ پیدا می کند.

به گزارش “نبض انرژی” ، پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به دنبال محدودیت حفاری نفت شیل است، امیدها برای احیای فوری صنعت نفت این کشور را به باد خواهد داد.

به گزارش ایسنا، با این حال اگرچه برخی از تولیدکنندگان بزرگ فرآیند گذار به انرژی پاکتر را آغاز کرده و صنعت نفت در حال احیا از ریزش قیمت نفت است، ترجیح این صنعت در انتخابات نوامبر مبهمتر شده است.

به گفته ایمی مایرز جیف، استاد و کارشناس سیاست انرژی در دانشگاه تافتس، پیروزی بایدن اتفاق خوبی برای رقیبان نفت خواهد بود و آنها را از حمایت دولت فدرال در گذار به سوی فناوریهای دارای آلایندگی اندک و انرژی پاک حمایت می کند اما پیروزی احتمالی بایدن در حال حاضر تنها یکی از مشکلات صنعت نفت است.

تولید نفت آمریکا که در نوامبر گذشته به ۱۳ میلیون بشکه در روز صعود کرده بود، از زمان شیوع ویروس کرونا و جنگ قیمت نفت میان عربستان سعودی و روسیه که قیمت نفت آمریکا را به پایین صفر رساند، سقوط کرده است.

کمپین انتخاباتی ترامپ، بایدن را اسیر جناح چپ حزب دموکرات توصیف کرده که به دنبال پایان دادن به دوران برتری انرژی آمریکاست که طی آن آمریکا برای مدتی به صادرکننده بزرگ نفت تبدیل شد.

اما بایدن این ادعاها را تکذیب کرده که قصد دارد فناوری فرکینگ را که انقلاب نفت شیل را تحقق بخشید و آمریکا را به بزرگترین تولیدکننده نفت و گاز جهان تبدیل کرده است، ممنوع کند. وی در گردهمایی انتخاباتی اخیرش در پیتسبورگ اظهار کرد فرکینگ باید ادامه پیدا کند زیرا ما به یک گذار نیاز داریم.

برنامه جوی بایدن هزینه دو تریلیون دلاری روی انرژی پاک در چهار سال آینده را پیشنهاد کرده اما گروههای صنعتی و تحلیلگران روی وعده وی برای ممنوعیت حفاری در زمینهای فدرال متمرکز شده اند.

طبق آمار موسسه امریکن پترولیوم که گروه لابی صنعت نفت آمریکاست، این بخش حدود یک چهارم از تولید نفت آمریکا را تشکیل می دهد و ممنوعیت حفاری در زمینهای فدرال، واردات نفت به آمریکا را افزایش خواهد داد.

به گفته فرانک مک کیارولا، نایب رییس موسسه امریکن پترولیوم، افزایش صادرات نفت و گاز که در دولت اوباما تصویب شد، آمریکا را به یک پیشتاز در فضای انرژی تبدیل کرد. ما نگران سیاستهایی هستیم که به این پیشرفت لطمه می زند.

تحلیلگران اس اند پی گلوبال پلاتس ارزیابی کرده اند که ممنوعیت حفاری در زمینهای فدرال، تولید آمریکا در سال ۲۰۲۵ را دو میلیون بشکه در روز کمتر می کند.

اما صنعت نفت آمریکا در حمایت از ترامپ هم متفق القول نیست. موسسه امریکن پترولیوم اخیرا از تمدید ممنوعیت حفاری در سواحل فلوریدا از سوی رییس جمهور آمریکا انتقاد کرده است.

بدترین لحظه برای برخی از مدیران نفت شیل آمریکا در ژوییه روی داد که ترامپ در یک سخنرانی در میدلند تگزاس از روسیه و عربستان سعودی برای کمک به پایان دادن به جنگ قیمت نفت تشکر کرد.

برخی از مدیران آمریکایی می گویند ترامپ آن طور که باید به وعده هایش برای حمایت از صنعت نفت در برابر ریزش قیمتها کمک نکرده و جنگ قیمت مهندسی شده از سوی سعودیها برای ضربه زدن به صنعت نفت آمریکا ادامه دارد.

طبق آمار شرکت حقوقی هاینس، سیزده شرکت خدمات میدان نفتی و شش تولیدکننده آمریکایی از زمان سفر ترامپ به میدلند ورشکسته شده اند. شرکت تحقیقاتی ریستاد برآورد کرده که شمار مشاغلی که در صنعت نفت آمریکا از دست رفته، به ۱۲۰ هزار شغل رسیده است.

عملکرد این بخش در بازار سهام هم در سالهای ریاست جمهوری ترامپ ضعیف بوده و سهام نفت بیش از نیمی از ارزش خود را از دست داده است در حالی که شاخص اس اند پی ۵۰۰ در مجموع ۴۶ درصد رشد داشته است.

از این رو برخلاف کمپینهای انتخاباتی، برخی در صنعت نفت آمریکا نگرانی چندانی نسبت به پیروزی احتمالی بایدن ندارند.

مت گالاگر، مدیرعامل شرکت نفت شیل پارسلی انرژی می گوید وی و شرکتش تحت دولتهای مختلف ترقی کرده اند و قیمت نفت اغلب زمانی که یک رییس جمهور دموکرات در کاخ سفید بوده، افزایش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش فایننشیال تایمز، دانیل یرگین، نایب رییس شرکت تحقیقاتی “آی اچ اس مارکیت” معتقد است بایدن یک واقع گراست. وی گفت: تنها عربستان سعودی و روسیه در صورت کاهش تولید و صادرات نفت آمریکا در دوران بایدن سود خواهند برد و تصور نمی کنم بایدن بخواهد رییس جمهوری باشد که در دورانش واردات نفت آمریکا سریعترین افزایش را در تاریخ پیدا می کند.