پ
  • شناسه : 23431
  • ۰۵ مهر ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۷

دولت و مجلس در حوزه انرژی های پاک کم کاری دارند

محمد درویش در گفتگو با نبض انرژی: دولت و مجلس در حوزه انرژی های پاک کم کاری دارند دولت حتی اقدامات قانونی که نمایندگان مجلس برایش در نظر گرفتند، انجام نمی دهد. نمایندگان هم به آن چیزهایی که خودشان تصویب کردند در واقع باور جدی ندارند و پیگیری نمی کنند.درویش ضمن تاکید به کم کاری […]

محمد درویش در گفتگو با نبض انرژی:

دولت و مجلس در حوزه انرژی های پاک کم کاری دارند

دولت و مجلس در حوزه انرژی های پاک کم کاری دارند

دولت حتی اقدامات قانونی که نمایندگان مجلس برایش در نظر گرفتند، انجام نمی دهد. نمایندگان هم به آن چیزهایی که خودشان تصویب کردند در واقع باور جدی ندارند و پیگیری نمی کنند.درویش ضمن تاکید به کم کاری دولت در این حوزه گفت: استفاده مدیریت نشده از انرژی ها موجود در حوزه های مذکور، با وجود پشتیبانی های قانونی مناسب، باعث شده تا هدررفت انرژی بسیاری را در کشور شاهد باشیم.

به گزارش “نبض انرژی” ، نبض انرژی – مهری بهزادپور: شیوع ویروس کرونا باعث، شکوفا شدن بسیاری از ظرفیتهای داخلی کشورها، به ویژه کشورهای در حال توسعه شد، پتانسیلهایی که بسیاری از آنها بر بستر اینترنت شکل گرفته و برخی نیز به استفاده از فناوری های نوین خارج از فضای مجازی ایجاد شد.

نوسان قیمت نفت و سوختهای فسیلی، همزمان با آغاز شیوع کووید 19، موجب شد که جهان در رویکردی جدید به سمت انرژی ها نو گرایش پیدا کند، تا علاوه بر تضمین دریافت انرژی، در مسیر استفاده از انرژی های پاک و همچنین ارزانتر گام بردارد.
در این مسیر، حتی خود کشورهای تولید کننده «نفت و سوخت های فسیلی» نیز به جریان تولید انرژی با استفاده از تجهیزات انرژی خورشیدی پیوستند .

ایران نیز با قرار گرفتن در عرض 25 تا 40 درجه نیم کره شمالی و 300 روز آفتابی، دارای موقعیت خوبی در این زمینه است .

در مقایسه با دیگر نقاط جهان، شاید تنها استرالیا و عربستان دارای چنین موقعیت مطلوبی، مشابه ایران باشند که علاوه بر برخورداری از انرژی خورشیدی، دارای مزیت انرژی بادی نیز هستند.

بادهای قوی در دشت سیستان، کریدور قوی را برای تولید انرژی و همچنین صادرات آن به خارج از کشور فراهم ساخته که می تواند فرصت بسیار مطلوبی برای توسعه صادرات انرژی و هم چنین مبادلات اقتصادی فراهم سازد.

شیوع بحران کرونا، اما تغییری در روند بهره برداری از انرژی های نو در کشور ایجاد نکرد، این در حالی است که پشتوانه های قانونی خوبی در این حوزه وجود دارد که متاسفانه عملیاتی نشده است.

محمد درویش کارشناس محیط زیست و منابع طبیعی، نیز در گفت و گو با خبرنگار نبض انرژی، ضمن اشاره به ظرفیت های مطلوب ایران در حوزه انرژی بادی، خورشیدی گفت :

در برنامه پنج ساله پنجم پیش بینی شده بود که دولت 5 هزار مگابایت برق از طریق انرژی های نو فراهم کند که حتی 10درصد از این رقم هم فراهم نشد. عینا این برنامه منتقل شد به برنامه پنج ساله ششم و باز هم همان مشکل وجود دارد.

به گفته وی، دولت حتی اقدامات قانونی که نمایندگان مجلس برایش در نظر گرفتند، انجام نمی دهد. نمایندگان هم به آن چیزهایی که خودشان تصویب کردند در واقع باور جدی ندارند و پیگیری نمی کنند.

درویش ضمن تاکید به کم کاری دولت در این حوزه گفت: استفاده مدیریت نشده از انرژی ها موجود در حوزه های مذکور، با وجود پشتیبانی های قانونی مناسب، باعث شده تا هدررفت انرژی بسیاری را در کشور شاهد باشیم.

بر اساس این گزارش، کارشناسان همگی بر این باور هستند که ایران با سرمایه گذاری های اشتباه در ساخت برخی از سدها و پروژه های حوزه صنعت آب و برق علاوه بر هدررفت سرمایه، باعث از بین رفتن فرصت سرمایه گذاری موثر در بخش انرژی های نو خواهد شد، فرصتی که دیگر قابل بازیافت نیست.

بدیهی است، این امر مطالبه ای است که همگان می توانند در راستای حمایت از انرژی های طبیعی کشور و امکان گام نهادن در دایره کشورهای قدرتمند در این حوزه، داشته باشند . مطالبه ای که باید مدیران دولتی با وجود قوانین و مصوبات قوی در این حوزه پاسخگوی آن در حوزه اجرا باشند.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

معضل بارنامه‌های جعلی/ قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت ۰۸ فروردین ۱۴۰۳

معضل بارنامه‌های جعلی/ قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت

معاون وزیر نفت با انتقاد از صدور بارنامه‌های جعلی در کشور گفت: بارنامه جعلی صادر می‌شود، بدون اینکه باری جابه‌جا شده باشد و سهمیه ۳۰۰ تومانی هر لیتر نفت‌گاز تخصیص یافته به پیمایشی که صورت نگرفته، در مرزهای کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌‌رسد.

تمرکز مهندسی ایرانی در پروژه “کاکارضا”/تأمین آب شرب پایدار خرم‌آباد تا ۲۵ سال آینده ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

تمرکز مهندسی ایرانی در پروژه “کاکارضا”/تأمین آب شرب پایدار خرم‌آباد تا ۲۵ سال آینده

در پروژه بزرگ "کاکارضا" هم احداث سد مخرنی صورت خواهد گرفت و هم احداث تونل و خطوط انتقال آب رقم خواهد خورد؛ با احداث سد مخملکوه و تکمیل پروژه طرح سد و تونل کاکارضا، آب شرب شهر خرم‌آباد تا افق ۲۵ سال‌ آینده پایدار خواهد شد.

انتخاب روغن دنده اتوماتیک MULTI ایرانول به عنوان محصول نوآور و برتر ایرانی ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

انتخاب روغن دنده اتوماتیک MULTI ایرانول به عنوان محصول نوآور و برتر ایرانی

در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی که روز دوشنبه 21 اسفندماه، با حضور جوامع دانش‌بنیان، شرکت‌های برتر دانش‌بنیان و فعالین این حوزه در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار شد، روغن دنده اتوماتیک خودرو ایرانول MULTI شرکت نفت ایرانول مورد تقدیر قرار گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.