فرزان نیک‌‌پور، مدیرعامل و موسس شرکت دانش‌بنیان پژوهان  در خصوص مشکلات موجود در بخش صنعت گفت: مشکلاتی که در حال حاضر در صنعت با آن مواجه هستیم مربوط به مسائل عمومی کسب و کار است که ناشی از وجود نقص در زیر‌ساخت اقتصادی کشور می‌باشد. اشتباهات زیادی در قوانین بیمه و مالیات وجود دارد که […]

فرزان نیک‌‌پور، مدیرعامل و موسس شرکت دانش‌بنیان پژوهان  در خصوص مشکلات موجود در بخش صنعت گفت: مشکلاتی که در حال حاضر در صنعت با آن مواجه هستیم مربوط به مسائل عمومی کسب و کار است که ناشی از وجود نقص در زیر‌ساخت اقتصادی کشور می‌باشد. اشتباهات زیادی در قوانین بیمه و مالیات وجود دارد که گاهی تعمد نیز در آنها مشهود است. این موضوع اجحاف زیادی در حق تولیدکنندگان می‌کند.

وی در مورد موضوع خود‌اظهاری بیمه‌ اظهار داشت: زمانی که خود‌اظهاری در خصوص بیمه را کافی اعلام کردند، افراد زیادی به این منظور مراجعه کردند ولی بعد از مدتی بر اظهارنامه‌ها خط بطلان کشیدند که این موضوع از سویی موجب بی‌اعتمادی تولیدکنندگان و از سوی دیگر باعث کتمان واقعیت توسط افراد بسیاری شد.

نیک‌پور در خصوص معافیت‌های مالیاتی شرکت‌های دانش بنیان تاکید کرد: ما به عنوان یک شرکت دانش‌بنیان مجموعه‌ای از معافیت‌های مالیاتی داریم ولی در اعمال دستورالعمل‌های آن به ما سختگیری می‌شود.

مدیرعامل و موسس شرکت دانش‌بنیان پژوهان ضمن گلایه از بی‌اعتمادی به تولید ملی تصریح کرد: یکی از مشکلات ما عدم اعتماد کافی به تولید داخلی است در حالی‌که در کشورهای دیگر حمایت ویژه‌ای از صنعت می‌شود. تمایل بیشتر شرکت‌های ایرانی تنها به سمت خرید از کشورهای دیگر است و تحریم‌ها باعث شده که به ناچار به تولید داخلی روی بیاورند. واضح است که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها، شرایط به نفع تولیدکنندگان خارجی خواهد شد. با وجود توانمندی تولید در ایران و گران‌تر بودن محصولات خارجی ولی باز هم تمایل به این اجناس بیشتر است.

وی در خصوص عملکرد وزارت نفت تشریح کرد: صنعت نفت حق زیادی بر گردن اقتصاد ایران دارد. این صنعت شرایط کار برای تولیدکننده و همچنین فعالیت او در پالایشگاه‌ها و پتروشیمی را فراهم کرده است. مشکل اساسی وزرات نفت این است که تجهیزات و آزمایشگاه‌های‌ مناسبی برای آزمایش محصولات جدید ندارد. متاسفانه این صنعت کارکرد صنایع دیگر را قبول ندارد.

نیک‌‌پور افزود: نمره من به عملکرد این وزارتخانه عدد 65 است چون به صنعت داخلی اهمیت زیادی می‌دهند و با وجود مشکلات فراوان توانسته‌اند عملکرد خوبی داشته باشند. ما به عنوان یک کشور نفت‌خیز پتانسیل تبدیل شدن به قوی‌ترین شرکت نفتی در جهان را داریم ولی برای محقق شدن این مهم به لحاظ پژوهشی و امکانات با این چشم‌انداز فاصله زیادی داریم.