ریل‌گذاری سیستم بانکی مشکل دارد
ریل‌گذاری سیستم بانکی مشکل دارد

فضای اقتصادی کشور مسموم شده یعنی جذابیت در بنگاه‌داری ایجاد شده بعد بانک منع شده که چون بانک هست نباید به سمت بنگاه‌داری برود که با توجه به فلسفه سودآوری بانک، امکان‌پذیر نیست. وی تاکید کرد: با موعظه نمی‌توان بنگاه‌داری را منع کرد؛ ریل‌گذاری سیستم بانکی مشکل دارد و اگر این مسئله با ابزارهای اقتصادی […]

فضای اقتصادی کشور مسموم شده یعنی جذابیت در بنگاه‌داری ایجاد شده بعد بانک منع شده که چون بانک هست نباید به سمت بنگاه‌داری برود که با توجه به فلسفه سودآوری بانک، امکان‌پذیر نیست. وی تاکید کرد: با موعظه نمی‌توان بنگاه‌داری را منع کرد؛ ریل‌گذاری سیستم بانکی مشکل دارد و اگر این مسئله با ابزارهای اقتصادی درست شود، طوری می‌توان هدف‌گذاری کرد که سودآوری در بنگاه‌داری توسط بانک نباشد و بانک‌ها وظیفه خود درتامین بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی را انجام دهند.

به گزارش “نبض انرژی” ، سیستم بانکی در ساختار کلان اقتصاد و اداره کشور جایگاه دارد و معلول و تابع شرایط اقتصادی کشور است. اقتصاد ایران در دوران بعد از انقلاب افت و خیزهای فراوانی داشته که شاید بدترین آنها به دوره تحریم مربوط می‌شود.

در این دوران غیر از تغییر فاکتورهای اقتصادی، فرهنگ اقتصادی کشور نیز به شدت تغییر کرد. بدین معنا که فرهنگ کار و تولید جایش را به فرهنگ دلالی، سفته‌بازی و استفاده از فرصت‌های بحران‌های اقتصادی (رانت) داد. در حال حاضر نیز اقتصاد کشور به شدت تحت تاثیر این فرهنگ قرار گرفته است.

ابوالفضل شاه‌آبادی استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا است. او که به حداکثر رساندن سود را اساس تشکیل بانک‌ها می‌داند، به تشریح تاثیر شرایط اقتصادی در سیستم بانکی پرداخت.

به گفته وی، اگر درایران شرایط این‌طور است نظام بانکی معلول است نه علت؛ چون وضعیت موجود سیستمی دارد که هرکس به دنبال حصول سود خود است.

شاه‌آبادی فلسفه وجود بانک‌ها را ماکسیموم کردن سود اعلام کرد و گفت: فضای اقتصادی کشور مسموم شده یعنی جذابیت در بنگاه‌داری ایجاد شده بعد بانک منع شده که چون بانک هست نباید به سمت بنگاه‌داری برود که با توجه به فلسفه سودآوری بانک، امکان‌پذیر نیست.

وی تاکید کرد: با موعظه نمی‌توان بنگاه‌داری را منع کرد؛ ریل‌گذاری سیستم بانکی مشکل دارد و اگر این مسئله با ابزارهای اقتصادی درست شود، طوری می‌توان هدف‌گذاری کرد که سودآوری در بنگاه‌داری توسط بانک نباشد و بانک‌ها وظیفه خود درتامین بنگاه‌های تولیدی و اقتصادی را انجام دهند.