ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد انتقال پول در داخل آمریکا که مربوط به اپلیکیشن وی چت و شرکت مادرش تنسنت هولدینگز است، ممنوع خواهد شد. به گزارش نبض فناوری سایر اقداماتی که از ۲۰ سپتامبر ممنوع می شوند، شامل توزیع، نگهداری و به روزرسانی وی چت یا تیک تاک از طریق فروشگاههای برنامه در آمریکا […]

ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریکا اعلام کرد انتقال پول در داخل آمریکا که مربوط به اپلیکیشن وی چت و شرکت مادرش تنسنت هولدینگز است، ممنوع خواهد شد.

به گزارش نبض فناوری سایر اقداماتی که از ۲۰ سپتامبر ممنوع می شوند، شامل توزیع، نگهداری و به روزرسانی وی چت یا تیک تاک از طریق فروشگاههای برنامه در آمریکا هستند.

این فرمان برای فعالیتها یا انتقال پول مربوط به شرکت تنسنت در خارج از آمریکا اعمال نمی شود. محدودیتها برای هر دو اپلیکیشن از ۲۰ سپتامبر به اجرا گذاشته می شود اما محدودیت مبادلات تیک تاک از ۱۲ نوامبر اعمال خواهد شد تا این اپلیکیشن فرصت پیدا کند با شرکت اوراکل قرارداد ببندد و رضایت دولت ترامپ را جلب کند. وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد اگر نگرانیهای مربوط به امنیت ملی تا آن زمان برطرف شوند، این ممنوعیتها ممکن است رفع شوند.

ویلبر راس به شبکه فاکس بیزنس گفت: مقررات ما در خصوص وی چت مشابه تیک تاک نیست. آمریکاییها همچنان قادر خواهند بود از وی چت برای پرداخت پول در چین استفاده کنند. وی چت آمریکا برای همه اهداف بسته خواهد شد. برای تیک تاک در مرحله فعلی، اعمالی مانند به روزرسانی و نگهداری مسدود خواهد شد اما تعطیلی واقعی این اپلیکیشن از ۱۲ نوامبر و زمانی خواهد بود که معامله ای در خصوص واگذاری آن صورت نگیرد.

واکنش اولیه شرکتهای آمریکایی مثبت بوده زیرا ممنوعیت وی چت به مبادلات آمریکایی محدود شده است.

محدودیتهای وزارت بازرگانی آمریکا شرکتهای اپل و آلفابت را ملزم می کند هر دو برنامه تیک تاک و وی چت را تا ۲۰ سپتامبر از فروشگاههای برنامه آمریکایی خود حذف کنند.

پس از جلسات متعددی که مقامات دولت آمریکا با این شرکتها داشتند، اپل و گوگل آماده هستند به ضرب الاجل اعلام شده عمل کنند.

این ممنوعیت تاثیر فوری روی کاربران فعلی این اپلیکیشن‌ها ندارد و آنها را مجبور نمی کند برنامه های مذکور را از گوشی هایشان حذف کنند. علاوه بر حذف وی چت و تیک تاک از فروشگاههای برنامه، دسترسی به ابزارهای طراحان هم قطع شده و مانع از دانلودهای جدید و به روزرسانی های متعاقب برای کاربران فعلی می شود. این اقدام در مجموع باعث می شود این اپلیکیشن‌ها در بلندمدت غیرقابل استفاده شوند.

بیانیه وزارت بازرگانی آمریکا مشخص نکرده که دولت آمریکا تحت کدام اختیارات این اپلیکیشن‌ها و مبادلات مربوط به آنها را ممنوع می کند و تمهید اجرایی برای اطمینان از این که کاربران این برنامه ها را از گوشی خود حذف می کنند و راهی برای دور زدن ممنوعیتها و دانلود به روزرسانیها پیدا نمی کنند، وجود ندارد.

این ممنوعیت روی شرکتهای آمریکایی که اجازه می دهند پرداختهای مالی از طریق وی چت انجام بگیرد، تاثیر می گذارد زیرا محدودیتهای فوق، خدمات از طریق این اپلیکیشن موبایلی برای اهداف انتقال پول یا انجام پرداخت در آمریکا را قدغن می کند. وی چت در آمریکا تنها ۱۹ میلیون کاربر روزانه دارد در حالی که در چین و جهان ۱.۲ میلیارد کاربر دارد. تیک تاک ۱۰۰ میلیون کاربر در آمریکا دارد و بیش از دو میلیارد بار در سراسر جهان دانلود شده است.

دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا ششم اوت با امضای دو فرمان جداگانه، مبادله با اپلیکیشن‌های چینی تیک تاک و وی چت را برای شهروندان آمریکایی ممنوع و اعلام کرد این ممنوعیت از ۴۵ روز دیگر اجرا می شود. مقامات آمریکایی این اپلیکیشن‌های چینی را تهدیدی برای امنیت ملی خوانده اند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بایت دنس سرگرم مذاکره با شرکت اورکل در خصوص فروش سهمی در فعالیتهای آمریکایی تیک تاک به منظور رفع نگرانیهای دولت آمریکا در خصوص انتقال اطلاعات کاربران آمریکایی به چین است.