” پتروشیمی خراسان؛ همچنان «آبگوشت بدون گوشت» ” اوایل سال جاری با انتقاد استاندار به پتروشیمی و صنایع بزرگ استان در خصوص عدم انجام مسئولیت های اجتماعی، این موضوع سوژه رسانه‌های استان شد. استاندار با انتقاد از عدم انجام مسئولیت اجتماعی پتروشیمی؛ از صنایع بزرگ استان خواستار انجام وظیفه خود در قبال مردم شد. دیری […]

” پتروشیمی خراسان؛ همچنان «آبگوشت بدون گوشت» ”

اوایل سال جاری با انتقاد استاندار به پتروشیمی و صنایع بزرگ استان در خصوص عدم انجام مسئولیت های اجتماعی، این موضوع سوژه رسانه‌های استان شد. استاندار با انتقاد از عدم انجام مسئولیت اجتماعی پتروشیمی؛ از صنایع بزرگ استان خواستار انجام وظیفه خود در قبال مردم شد. دیری نپایید تا شفیعی مدیرعامل وقت پتروشیمی خراسان از ادبیات استاندار در قبال پتروشیمی گله کند و به‌صورت رسمی مخالفت خود را با درخواست استاندار مطرح نماید. صحبت‌های شفیعی کافی بود تا آتش اختلاف استانداری با پتروشیمی بالا بگیرد و درنهایت با اعمال ‌نفوذ استاندار، خروج شفیعی از صندلی مدیریت پتروشیمی خراسان کلید بخورد و درنهایت کمتر از یک ماه بابازاده به‌عنوان مدیر عامل جدید پتروشیمی خراسان منصوب و جانشین حسن شفیعی شد.
در نشست خبری روز شنبه استاندار با خبرنگاران، شجاعی با انتقاد از کوتاهی صنایع بزرگ منجمله پتروشیمی در قبال انجام مسئولیت اجتماعی گفت: این مطالبه به حق مردم از پتروشیمی و صنایع بزرگ است که متأسفانه در آن کوتاهی شده است. وی در ادامه از عدم انجام مسئولیت و مشارکت اجتماعی توسط صنایع بزرگ در استان‌های دیگر گفت و با انتقاد از عدم همراهی افراد مؤثر استان تصریح کرد: این مطالبه را برای منفعت استان و مردم استان مطرح کردم اما حتی موافقان هم از ورود به میدان امتناع کردند. وی افزود: استان خانه است و صنایع مستأجر این استان هستند که باید مسئولیت اجتماعی خود را انجام دهند اما از آن کوتاهی کرده‌اند.
حال باید دید صنایع بزرگ استان خصوصاً پتروشیمی خراسان که در مرکز استان واقع شده و می‌تواند نقش بی‌بدیلی در جهت توسعه مرکز استان ایفا کند تا چه زمانی از انجام مسئولیت اجتماعی خود شانه خالی خواهد کرد. پتروشیمی خراسان که از آب باکیفیت شهر بجنورد استفاده می‌کند و با ایجاد آلودگی، مشکلاتی برای مردم شهر بجنورد به وجود آورده و حتی حساب‌های اصلی خود را خارج از استان ایجاد کرده است تا چه زمانی از انجام مسئولیت و مشارکت اجتماعی خود سرباز خواهد زد. حال با تغییر مدیرعامل پتروشیمی و قاعدتاً تغییر سیاست‌های پتروشیمی، باید دید چه مقدار اراده و عزم جدی در جهت انجام این مسئولیت اجتماعی، توسط علیرضا بابازاده وجود خواهد داشت. آیا مدیران صنایع بزرگ استان و خصوصاً مدیرعامل پتروشیمی، وظیفهٔ خود در قبال مردم که در تمام صنایع حال حاضر استان‌های کشور و حتی صنایع جهانی مرسوم است را انجام خواهد داد و یا روال قبلی تکرار خواهد شد؟
همچنین افراد و نیروهای تأثیرگذار و حتی عامهٔ مردم در استان تا چه زمانی می‌خواهند از اعلام نظر و حتی اعلام حمایت خود از مباحث این چنینی امتناع کرده و سکوت کنند. آیا وقت آن نرسیده تا در جهت پیشرفت این استان جوان و کوچک قدمی برداشته شود و با کمک هم برای توسعه استان گامی روبه‌جلو برداریم؟ تاکنون رویدادها و پروژه‌های مهمی برای پیشرفت استان شروع شده که خیلی از آن‌ها به سرانجام نرسیده یا در وسط راه نیمه‌کاره مانده است. امید است که در ادامه با توجه و همراهی افراد مؤثر، در آینده‌ای نه چندان دور شاهد تحولی عظیم در استان باشیم و تا زمانی که در قبال اتفاقاتی نظیر این موضوعات مهم استانی و شهری حرکتی ایجاد نشود نمی‌توان به آینده‌ای درخشان برای این استان و به تبع برای مردمش امیدوار بود.