امروز شاخص کل با 39514 واحد افزایش معادل 2.37 درصد به یک میلیون و 704 هزار و 107 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با 10363 واحد افزایش معادل 2.37 درصد به 446 هزار و 936 واحد، شاخص کل هم وزن با 2103 واحد افزایش معادل 0.49 درصد به 430 هزار و 203 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1378 واحد افزایش معادل 0.49 درصد به 281 هزار و 988 […]

امروز شاخص کل با 39514 واحد افزایش معادل 2.37 درصد به یک میلیون و 704 هزار و 107 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی – ارزشی با 10363 واحد افزایش معادل 2.37 درصد به 446 هزار و 936 واحد، شاخص کل هم وزن با 2103 واحد افزایش معادل 0.49 درصد به 430 هزار و 203 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 1378 واحد افزایش معادل 0.49 درصد به 281 هزار و 988 واحد، شاخص آزاد شناور با 52763 واحد افزایش معادل 2.35 درصد به دو میلیون و 295 هزار و 435 واحد، شاخص بازار اول با 33963 واحد افزایش معادل 2.76 درصد به یک میلیون و 266 هزار و 144 واحد و شاخص بازار دوم با 59388 واحد افزایش معادل 1.80 درصد به 3 میلیون و 362 هزار و 996 واحد رسید.

گزارش بورس امروز چهارشنبه 26 شهریور 99/ بازپس گیری کانال 1.7 میلیون واحدی

گزارش بورس امروز چهارشنبه 26 شهریور 99/ بازپس گیری کانال 1.7 میلیون واحدی

توقف و بازگشایی‌ها نمادهای بورس سلیقه‌ای نیست

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: طبق مواد ۱۷ مکرر و ۱۷ مکرر یک، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس اوراق بهادار در تهران و مواد ۱۲ مکرر یک و ۱۲ مکرر دو دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد معاملاتی پس از یک ساعت توقف مجدداً شروع می‌شود و اگر این توقف در ساعت آخر معاملات باشد نماد در روز بعد بازگشایی می‌شود. همچنین در صورتی که قیمت پایانی طی ۱۵ روز معاملاتی متوالی بیش از ۵۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد متوقف می‌شود و بورس مربوطه از ناشر درخواست برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی می‌کند که ناشر تا دو روز کاری فرصت دارد پاسخ سوالات مطرح شده از سوی تحلیل‌گران را بدهد و سپس نماد با محدودیت دامنه نوسان بازگشایی می‌شود.

محمدعلیزاده همچنین تصریح کرد: موضوع توقف و بازگشایی کاملاً به صورت سیستمی اتفاق می‌افتد و به صورت دستی یا تصمیم سلیقه‌ای نیست و نحوه عملکرد سیستم تفاوتی در بازار نزولی یا صعودی ندارد. یکی از نکات مهمی که فعالان بازار باید در نظر بگیرند اینکه، ممکن است روند قیمتی یک سهم در چند روز متوالی بیش از پنج روز مثبت یا منفی بوده باشد ولی طبق الگوریتم سیستم اگر به هر دلیل از جمله ارسال اطلاعات با اهمیت نماد متوقف و مجدداً بازگشایی شود، تعداد روزهای نوسان مثبت یا منفی قیمت سهام از زمانی که نماد بازگشایی شده است، در نظر گرفته می‌شود.

پذیره نویسی صندوق پالایشی یکم تمدید شد

سازمان بورس مهلت پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم در نماد (پالایش) را تمدید کرد.

سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد: مهلت پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری پالایشی یکم در نماد (پالایش) تا ساعت ۲۴ روز یکشنبه مورخ ۱۳۹۹.۰۶.۳۰ تمدید شد.

سهام آسیا رشد کرد/بازار درانتظار گزارش چشم‌انداز اقتصاد آمریکا

امروز چهارشنبه، سهام آسیا اقیانوسیه در حالی نوسان کردند که سرمایه‌گذاران منتظر اخباری از اجلاس کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو هستند که امروز در آمریکا به پایان می‌رسد. کمیته بازار آزاد فدرال‌رزرو چشم‌انداز سه ماهه خود در مورد رشد اقتصادی، نرخ تورم و اشتغال را منتشر خواهد کرد. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن با رشدی درصدی روبرو شد و نیکی ژاپن ۰.۱۵ درصد رشد کرد. در بازار چین کامپوزیت شانگهای با افت جزئی ۰.۰۲ درصدی روبرو شد و هانگ‌سنگ در هنگ‌کنگ ۰.۱۴ درصد رشد کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا ۰.۷۲ درصد بالا آمد و کوسپی کره‌جنوبی ۰.۲۰ درصد به ارزش خود افزود. در بازار ارز، دلار در برابر ارزهای مهم آسیا افت کرد. در مقابل یوآن چین دلار ۰.۱۴ درصد پایین آمد و به نرخ برابری ۶.۷۷۰۵ واحد رسید در حالی که در مقابل ین ژاپن ۰.۱۳ درصد افت کرد و در نرخ برابری ۱۰۵.۲۵ واحد معامله شد.

چراغ سبز بانک مرکزی به صادرکنندگان بزرگ؛ فروش ارز به صرافی‌های غیر بانکی مجاز شد

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی طی یادداشتی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام از آزادی عمل پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها برای فروش ارز صادراتی خود به صرافی‌های غیربانکی خبر داد.

متن کامل یادداشت به این شرح است:

ازچند هفته پیش دولت آمریکا با طرح لغو تمام معافیت‌های تحریمی و راه‌اندازی ماشین تبلیغاتی خود توسط رسانه‌های وابسته آخرین تلاش‌های خود را برای ایجاد التهاب در بازار ارز کلید زد. به نظر نمی‌رسد اقدام دیگری برای استفاده در فشار حداکثری باقی‌مانده باشد. آمریکایی‌ها از این کار بیشتر هدف تبلیغاتی دارند. طبیعی است که نوسان‌گیران و سودجویان در بازار ارز برای بهره‌گیری ازفضای تبلیغاتی، تلاش لازم به عمل بیاورند. همانگونه که قبلاً گفتم، ثبات بازار برای بانک مرکزی اولویت دارد و لذا در حاشیه نرخ بازار نسبت به عرضه سنگین اقدام و اجازه آربیتراژ و نوسان‌گیری نخواهد داد. بانک مرکزی ضمن افزایش عرضه در بازار ثانویه (نیما)، در راستای تسهیل و تسریع تأمین ارز واردکنندگان در این بازار به پتروشیمی‌ها، فولادی‌ها و معدنی‌ها اعلام کرد که آنها نیز می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را، علاوه بر صرافی‌های بانکی، مستقیماً به صرافی‌های مجاز جهت واردات کالاهای دارای تخصیص ارز بفروشند. قبلاً هم گفتم، نرخ‌های ارز در بازار، نرخ‌های اقتصادی نیستند و دوام نخواهند داشت. امیدوارم مردم عزیز دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند.

 

قیمت دلار و یورو در صرافی های مجاز

امروز هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 27100 تومان از مردم خریداری شد و در مقابل به قیمت 27200 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته شد که نسبت به نرخ پایانی روز گذشته، 600 تومان گران تر شده است. همچنین هر یورو در این صرافی ها، به نرخ 31800 تومان از مردم خریداری و در مقابل به قیمت 31900 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته شد که نسبت به روز قبل، 350 تومان رشد دارد.

افزایش قیمت سکه در کانال ۱۳ میلیون تومان

امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش ۱۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به بهای ۱۳ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان در حال معامله است. سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز نسبت به روز گذشته با افزایش قیمت ۲۰۰ هزار تومان روبرو شد و به ارزش ۱۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان به فروش رسید. همچنین نیم سکه به بهای ۶ میلیون و ۷۳۰ هزار تومان، ربع سکه به قیمت سه میلیون و ۸۵۰ هزار تومان و هر قطعه سکه یک گرمی نیز به ارزش یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله شد. علاوه بر این در بازار طلا نیز امروز بهای یک گرم طلای خام ۱۸ عیار به مانند روز گذشته به ارزش یک میلیون و ۲۳۲ هزار تومان فروخته شد و هر مثقال طلا نیز ارزش پنج میلیون و ۳۴۰ هزار تومان را ثبت کرد. /ایرنا

طلا جهانی منتظر تصمیم پولی آمریکا

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی در آستانه پایان نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا ثابت ماند. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۱ درصد افزایش، به ۱۹۵۷ دلار و ۴۵ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ثابت بود و در ۱۹۶۶ دلار و ۲۰ سنت ایستاد. بهای معاملات این بازار روز گذشته دو دلار و ۵۰ سنت معادل ۰.۱ درصد افزایش یافته و در ۱۹۶۶ دلار و ۲۰ سنت بسته شده بود. برایان لان، مدیرکل شرکت گلدسیلور سنترال در سنگاپور درباره روند بازار اظهار کرد: همه در آستانه اعلام نتیجه نشست سیاست پولی بانک مرکزی آمریکا در حاشیه بازار قرار گرفته اند و منتظر شفافیت بیشتر در خصوص ابزارهای پولی هستند که انتظار می رود بانک مرکزی برای تقویت تورم و افزایش آن به بالای دو درصد مورد استفاده قرار دهد. به گزارش ایسنا، بانک مرکزی آمریکا ماه گذشته رویکرد تسهیلی تری در خصوص تورم در پیش گرفت و وعده داد نرخ های بهره را برای مدت طولانی پایین نگه می دارد. نرخ های بهره پایین نیز هزینه نگهداری طلا که بازدهی ندارد را کاهش داده و به جذابیت سرمایه گذاری در این فلز ارزشمند می افزاید. طلا همچنین پناهگاه مطمئنی در برابر تورم به شمار می رود. بر اساس گزارش رویترز، عامل دیگری که از رشد قیمت طلا پشتیبانی کرد، افت ۰.۱ درصدی دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رقیب بود.

خط و نشان ترامپ برای سازمان تجارت جهانی

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، شب گذشته گفت درباره حکم سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا در موضوع مناقشه تجاری با چین اطلاعی ندارد اما نگاهی به آن خواهد انداخت. وی مجددا تاکید کرد که هیچ علاقه‌ای به سازمان تجارت جهانی که شب گذشته حکم داد آمریکا در موضوع اعمال تعرفه بر واردات صدها میلیارد دلار کالا از چین قوانین تجارت جهانی را نقض کرده، ندارد. وی در پاسخ به این سؤال که تصمیم آمریکا در این باره چیست گفت که وی هنوز این حکم را ندیده است. ترامپ تاکید کرد ما باید کاری علیه سازمان تجارت جهانی انجام دهیم چرا که آنها اجازه داده‌اند چین از تبعات جنایتش بگریزد. رئیس‌جمهور آمریکا ادامه داد ما نگاهی به این حکم خواهیم انداخت اما من خیلی به سازمان تجارت جهانی علاقه ندارم و این تنها چیزی است که الان می‌توانم بگویم. ممکن است آنها با این حکم به ما لطف بزرگی کرده باشند.

واکنش چین به گزارش سازمان تجارت جهانی علیه آمریکا

 سخنگوی وزارت امور خارجه چین، گفت حکم دیشب سازمان تجارت جهانی ثابت کرد که  این آمریکا بود که قوانین تجارت بین‌المللی را نقض  کرده است. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین، در یک کنفرانس خبری کوتاه گفت کشورش امیدوار است آمریکا به این حکم سازمان تجارت جهانی احترام بگذارد.

شب گذشته هیأت سه نفره سازمان تجارت جهانی حکم داد که اقدام آمریکا در اعمال تعرفه بر واردات صدها میلیارد دلار کالا از چین که در سال 2018 انجام شد نقض قوانین تجارت بین‌الملل بوده است. آمریکا در سال 2018 بر واردات 200 میلیارد دلار کالا از چین تعرفه اعمال کرد و دلیل این اقدام خود را مقابله با سیاست‌های تجاری چین در اجبار شرکت‌ها برای انتقال فناوری از یک سو و عدم رعایت قوانین مرتبط با مالکیت معنوی از سوی دیگر،‌ عنوان کرده است.

انتقاد عضو کابینه دولت از لجام گسیختگی قیمت مصالح ساختمانی

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در خصوص قیمت مصالح ساختمانی و افزایش افسارگسیخته قیمت مصالح ساختمانی و تعامل با وزارت صمت برای کنترل قیمت‌ها، گفت: انتظار داریم تا مسئولانی که وظیفه قانونی در خصوص کنترل قیمت بازار دارند کنترل لازم را داشته باشند. شرایط کنونی بازار و لجام گسیختگی قیمت ها در بازار قابل قبول نیست. این مورد تنها مختص به قیمت مصالح ساختمانی نیست بلکه در خصوص همه کالاها این افسارگسیختگی را شاهد هستیم. وی تصریح کرد: تنها عضو ستاد تنظیم بازار بودن مهم نیست بلکه تاثیرگذاری مهم است.

«سالی» نفت را گران کرد

امروز چهارشنبه، قیمت نفت خام در حالی جهش روز گذشته خود را ادامه داد که طوفان «سالی» تولید نفت و گاز دریایی آمریکا را مختل کرده است. از سوی دیگر گزارشات اولیه حاکی از کاهش شدید میزان ذخایر انبارهای نفت آمریکا در هفته گذشته هستند. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۰۶ درصد یا ۴۳ سنت جهش کرد و به ۴۰.۹۶ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام نیمه‌سنگین تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۲۵ درصد یا ۴۸ سنت جهش کرد و به ۳۸.۷۶ دلار رسید. جهش قیمت صبح امروز در حالی اتفاق می‌افتد که هر دو شاخص نفت در معاملات دیشب ۲ درصد جهش کرده بودند. با عبور طوفان «سالی» از خلیج آمریکا بیش از ۲۵ درصد از تولید نفت و گاز از تأسیسات نفتی دریایی آمریکا تعطیل شده است.