ظهر امروز نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان سمنان با حضور دادستان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برگزار کند. دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان در این نشست با اشاره به سفر چندی قبل خود به منطقه پرور و مشاهده برخی تجاوزهای غیرقابلِ توجیه صورت‌گرفته به حرائم رودخانه‌ها اظهار […]

ظهر امروز نشست شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی استان سمنان با حضور دادستان و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و نظارتی برگزار کند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان در این نشست با اشاره به سفر چندی قبل خود به منطقه پرور و مشاهده برخی تجاوزهای غیرقابلِ توجیه صورت‌گرفته به حرائم رودخانه‌ها اظهار داشت: وقتی من با چنین مواردی مواجه می‌شوم، این پرسش در ذهنم ایجاد می‌شود که شرکت آب منطقه‌ای کجاست؟ این شرکت چه می‌کند؟ آیا تجاوز به حریم رودخانه را نمی‌بیند یا چشم‌های خود را بسته است؟ یا حکم تخریب را اخذ کرده و اجرا نمی‌کند؟

شریف ابراهیمی در ادامه با اشاره به بازدید اخیر خود از معدن بوکسیت گفت: در مسیر این معدن، در مجاورت جاده ساخت و ساز صورت گرفته است؛ آیا اداره راه نمی‌بیند که حریم راه تصرف شده است؟ آیا گذر اداره راه به آن منطقه نیفتاده است؟ اگر کارمندی تصرف حریم راه و رودخانه را می‌بیند و بر این مسأله چشم می‌بندد باید با او هم برخورد شود.

وی در ادامه ضمن انتقاد از تطویل در بررسی رفع تصرفات غیرقانونی در منطقه دربند مهدی‌شهر توسط اداره‌کل منابع طبیعی، خواستار ارائه توضیحاتی از جانب نماینده محیط‌زیست در این شورا در خصوص معدن بوکسیت شاهوار شد.

نماینده محیط‌زیست در این نشست با اشاره به نتایج آزمایشات صورت‌گرفته در خصوص منابع آبی محدوده معدن بوکسیت گفت:«نتایج پایش در هنگام فعالیت معدن حاکی از آن بوده که عناصر آهن، آلومینیوم و منگنز در برخی از نمونه‌های اخذشده از آب رودخانه، بالاتر از حد مجاز شرب بوده و در برخی موارد، عناصر آهن و آلومینیوم از حد مجاز کشاورزی نیز بالاتر بوده است؛ اما نتایج آزمایشات پس از توقف فعالیت معدن نشان می‌دهد که آلودگی از بین رفته است؛ در خصوص زیستگاه حیات وحش نیز مقرر شده است تا اول مهرماه، نتایج در اختیار محیط‌زیست قرار بگیرد.»

در شاهوار «جرم» اتفاق افتاده است

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان در ادامه با تصریح بر این که بهره‌برداران معدن بدون کسب مجوز از نهادهای ذی‌ربط در منطقه برای خود سایت اداری ایجاد کرده‌اند گفت: من در جریان بازدید از معدن نیز اعلام کردم که در این خصوص جرم اتفاق افتاده است؛ یک جرم، تخریب منابع طبیعی خارج از محدوده معدن است؛ اما پرسش من این است که چرا در خصوص احداث سایت اداری در آن منطقه توسط منابع طبیعی پرونده تشکیل نشده است؟

عبدوس، نماینده منابع طبیعی در این نشست با اشاره به این که پرونده کیفری تخریب منابع طبیعی در شاهوار در دست بررسی است، به روند آغازبکار معدن در شاهوار اشاره کرد و گفت: در سال 88، برای اکتشاف معدن از ما استعلام شد و ما با 20 هکتار اکتشاف موافقت کردیم؛ پس طی مراحلی، دوستان صمت برای یکهزار و 313 هکتار پروانه بهره‌برداری صادر کردند؛ بررسی‌های صورت‌گرفته در سال 94 در قالب کارگروه تعامل حاکی از 65 هکتار تخریب بود؛ ما با فعالیت در این 65 هکتار موافقت کردیم اما با اعتراض صورت‌گرفته و بررسی مجدد، این میزان به 150 هکتار رسید؛ بدین‌ترتیب بهره‌برداری از محدوده یکهزار و 313 هکتاری را به 150 هکتار رساندیم.

نماینده منابع با اشاره به بهره‌برداری بی‌قاعده و نامنظم از معدن گفت: من فکر می‌کنم مسئولان صمت هیچ نظارتی بر بهره‌برداری از این معدن ندارند.

درباره میزان برداشت از معدن، هیچ نظارتی از جانب صمت وجود ندارد

در ادامه دادستان مرکز استان در بخش دیگری از سخنان خود با تأکید بر این که درباره میزان برداشت از معدن بوکسیت، هیچ نظارتی از سوی سازمان صمت صورت نمی‌گیرد گفت: شیوه اعلام میزان برداشت، خوداظهاری است و این، شیوه‌ای نادرست است؛ به این واسطه بهره‌بردار عملا از پرداخت حقوق دولت و مالیات فرار می‌کند؛ متأسفانه نه تنها در این معدن، بلکه در معادن دیگر نیز نظارتی از جانب صمت صورت نگرفته است؛ ادعا بر این که مطابق پروانه برداشت صورت گرفته است اما حتی با چشم نیز می‌توان دید که میزان برداشت بیش از مجوزها بوده است؛ من نام این مسأله را «تاراج» می‌گذارم؛ برخی از سکوت و غفلت مسئولان سوءاستفاده‌های کلانی می‌کنند.

انتقاد نسبت به قطع درختان ارس و تخریب‌های صورت‌گرفته در معادن طزره و بوکسیت و همچنین نقد عملکرد کارگروه تعامل که توسط نماینده طبیعی مطرح شده بود، از دیگر مواردی بود که در این جلسه مورد بحث واقع شد.

دادستان سمنان در این نشست از نمایندگان دستگاه‌ها خواست که گزارش‌های رسمی و تکمیلی مربوط به مباحث مطروحه را به دادستانی ارائه کنند.