آیا تاسیس وزارت خانه انرژی کلید می خورد ؟
آیا تاسیس وزارت خانه انرژی کلید می خورد ؟
امروز با توجه به گرایش کشورها به سوی انرژی های پاک و عبور از نفت و گاز و انرژی های فسیلی، دیگر داشتن وزارتی به نام وزرات نفت که خود بخش کوچکی از انرژی است، زیبنده کشور بزرگی که در همه عرصه ها مدعی برتری می باشد، نیست.

به گزارش “نبض انرژی” ، دیروز روز پر انرژی محلس بود. بیژن زنگنه درخواست زنگنه برای تشکیل کارگروه نفتی دولت و مجلس کرد. در ادامه رییس کمیسیون انرژی گفت : در حوزه انرژی، انسجام مدیریت در کشور وجود داشته باشد. توصیه می‌کنیم وزیر نفت به همراه وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت انسجام و مدیریت بهتری داشته باشند که انفعال دیده می‌شود. وزیر نفت می‌تواند در این باره فرمانده باشد.

مجلس و پس از اعلام نظرات نمایندگان درباره گزارش عملکرد وزارت نفت درباره اظهارات نمایندگان گفت: انبوه انتقادات، پیشنهادات و نظرات در این جلسه مطرح شد که من در زمان کوتاه نمی‌توانم به آن پاسخ دهم و هر کدام از آن‌ها دو، سه ساعت وقت می‌خواهد. خواهش من این است ترتیبی داده شود با محوریت کمیسیون انرژی، کارگروهی بین دولت و مجلس ظرف پنج، ۱۰ یا ۲۰ روز تشکیل شود و زمانی داده شود که این بحث‌ها شنیده و جمع‌بندی شود.

وی افزود: در بحث متانول که آقای زاکانی مطرح کردند انتقاد من هم هست، اما عمده مجوزهای آن قبلا داده شده بود و من امکان لغو آن را نداشتم بلکه تنها گفتم شما را حمایت نمی‌کنم. در همین طرح‌ها متانول می‌تواند به پروپولین تبدیل شود که طیف وسیعی اشتغال و مصنوعات ایجاد می‌کند مثلا در عسلویه می‌توانیم ۴ تا ۴.۵ میلیون تن متانول را به پروپولین تبدیل کنیم و آن‌ها را با خط لوله تا شیراز بیاوریم و آنجا تبدیل به فراورده‌های دیگر کنیم و بعد به جاهای دیگر منتقل کنیم. ما این برنامه را نوشته‌ایم.

وزیر نفت با بیان اینکه نظام جمهوری اسلامی با راه‌اندازی فاز ۱۱ پارس جنوبی موافقت کرده، خاطرنشان کرد: در برنامه ششم پیش‌بینی شده که ۲۰۰ میلیون دلار باید در صنعت نفت خرج شود که ۸۰ میلیون دلار از منابع خارجی و ۱۲۰ میلیون دلار از منابع داخلی است. ما قراردادی با توتال داشتیم زیرا نیاز به تکنولوژی داشتیم.

زنگنه با بیان اینکه وزارتخانه در مورد حقوق و دستمزد با مشکلاتی مواجه است، در مورد مسئولیت اجتماعی نفت نیز گفت: ما خودمان این را راه‌  انداختیم و کارهای مهمی کردیم ولی کافی نیست زیرا خودمان مشکل منابع داریم. در مورد صادرات نفت به هسایگان هم که مطرح شد برایش جواب داریم. ما باید همه به هم کمک کنیم و با همدلی کار را جلو ببریم.

وزیر نفت خاطرنشان کرد: مثلا ما در مقابل ترکمنستان چه باید کنیم، ما به آن‌ها امتیاز ندادیم حالا باید تنبیه شویم یا تحسین. در مورد گاز فلر هم کارهای مهمی کردیم.

وی ادامه داد: در مورد بهینه‌سازی مصرف سوخت چیزی که آن را نابود کرد این بود که تبصره ۱۴ تمام مبلغ را برای یارانه نقدی گذاشت. ببینید چقدر به طرح‌های بهینه سازی اختصاص می‌یابد.

زنگنه با بیان اینکه در مورد صادرات گاز به عمان قرارگاهی به عنوان نماینده وزارت نفت به عمان معرفی شده تصریح کرد: موضوع پنجره واحد نفتی برای تهاتر که نمایندگان مطرح کردند را نیز دنبال خواهیم کرد.

وزیر نفت با بیان اینکه اصل بر این است که سی‌ان‌جی سوخت اصلی باشد، افزود: برخی نمایندگان برای گازوئیل کشاورزی ابراز نگرانی می‌کنند که ما هم با آن‌ها هم نظر هستیم. اما ستاد مبارزه با قاچاق کالا و سوخت هم هست که باید نظر آن‌ها را جلب کنیم.

وی گفت:‌ آنچه یکی از نمایندگان مطرح کرد که جاسک باید هاب انرژی شود، قطعا همین طور است و برنامه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

زنگنه با اشاره به اینکه تأمین خوراک پالایشگاه‌های کوچک در اولویت وزارت نفت است، گفت: هر کسی از ما نفت خام یا میعانات می‌خواهد ما حاضریم قرارداد جداگانه بنویسیم یا در بورس عرضه کنیم. در سال جاری تنها در پنج ماه و نیم اول در بورس انژری هفت میلیون تن فراورده فروخته شده است. بچه‌های ما شبانه روز زحمت می‌کشند. ظرفیت تولید پتروشیمی هم سال آینده به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و تا ۳۷ میلیارد دلار هم افزایش خواهد یافت.

زنگنه در پایان خاطرنشان کرد: ششم خرداد سال ۹۴ بنزین با تصویب دولت تک نرخی شد و کسی هم به آن اعتراض نکرد. افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.

وزارت نفت یک ساختار قدیمی و تک محصولی است و اکنون نیاز به یک وزارت انرژی است. فریدون عباسی در جلسه علنی امروز سه‌شنبه و در جریان بررسی برنامه‌های وزارت نفت تأکید کرد که با توجه به وضعیت کشور و اهمیت صنعت نفت، وزیر نفت باید به همکارانش دستور دهد که ارتباط بیشتری با نمایندگان داشته و گزارشاتی را ارائه کند.

وی افزود: ابهامات زیادی درباره قراردادهایی همچون کرسنت و توتال وجود دارد. پیشنهادم این است که وزیر نفت با سایر وزرای قبلی وزارت نفت به دور از گرایش‌های سیاسی‌شان جلساتی در مجلس برگزار کرده و ابهامات را رفع کند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر لزوم ساماندهی وضعیت کارکنان وزارت نفت و شرکت‌های تابعه گفت: نیاز به یک نظام حقوق و دستمزد جامع وجود دارد که باید همسان شود. نیاز به تربیت نیروی انسانی ماهر وجود دارد لذا باید با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور تعامل بهتری صورت گیرد. همچنین تقویت دانشگاه نفت با جذب استادهای با تخصص بالا و استمرار گرفتن دانشجو محقق می‌شود. تأکید ما جذب دانشجویان در رشته‌های تخصصی و همچنین استفاده از دستاوردهای کارکنان نفت، تألیف کتب، تقویت اسناد و مدارک تخصصی و در نتیجه تبدیل دانشگاه صنعتی نفت به دانشگاه تخصصی فناور محور و جبران‌کننده کاستی‌های موجود است.

عباسی همچنین اظهار کرد: وزیر نفت باید اذهان مردم، نمایندگان و نخبگان را روشن و نسبت به تصمیم‌گیری‌های صورت گرفته اقناع کند. باید بدون دخالت نظریه‌های سیاسی در حوزه نفت تصمیم‌گیری صورت گیرد. توصیه ما این است که از اندیشکده‌های مختلف فعال در دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها برای ارائه نظر و راهکار جهت ترسیم آینده انرژی کشور استفاده شود.

وی افزود: نیاز است در حوزه انرژی، انسجام مدیریت در کشور وجود داشته باشد. توصیه می‌کنیم وزیر نفت به همراه وزرای کشور، صنعت، معدن و تجارت انسجام و مدیریت بهتری داشته باشند که انفعال دیده می‌شود. وزیر نفت می‌تواند در این باره فرمانده باشد.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر لزوم توجه به مسئولیت اجتماعی در وزارت نفت، به مشکل استان‌های مختلف نفتی و گازی اشاره و اظهار کرد: مدیران نفتی با مدیران استانی همکاری و انسجام لازم ندارند، لذا به مدیران نفتی برای حل مشکلات اجتماعی مناطق اختیار بیشتری دهید. مجلس هم آمادگی دارد در بالادست نفت و گاز و موارد پایین دستی همکاری داشته باشد.

عباسی در پایان اظهار کرد: یک سال آینده فرصت خوبی است که با همفکری مجلس و دولت، آینده خوبی برای ملت رقم بخورد. البته این موارد به صورت مکتوب به وزیر نفت داده می‌شود به خصوص درباره خساراتی که نحوه مدیریت وزیر نفت و همکارانش باعث شدند.