پ
  • شناسه : 21522
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۹

نظرات خود در مورد این خبر را در انتهای خبر بنویسید

تاسیس وزارت منابع طبیعی و محیط زیست کلید خورد بخشی از وظایف نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست مثل نظارت و پایش صنایع، اساسا ارتباطی با شرح وظایف سازمان جنگل‌ها ندارد، ولی اگر قرار است سازمان محیط‌زیست تبدیل به وزارتخانه شود، باید مستقل از سازمان جنگل‌ها باشد تا بتواند عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع را نیز ارزیابی […]

تاسیس وزارت منابع طبیعی و محیط زیست کلید خورد

تاسیس وزارت منابع طبیعی و محیط زیست کلید خورد

بخشی از وظایف نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست مثل نظارت و پایش صنایع، اساسا ارتباطی با شرح وظایف سازمان جنگل‌ها ندارد، ولی اگر قرار است سازمان محیط‌زیست تبدیل به وزارتخانه شود، باید مستقل از سازمان جنگل‌ها باشد تا بتواند عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع را نیز ارزیابی کند.

به گزارش “نبض انرژی” ،  فراکسیون محیط ‌زیست مجلس یازدهم این روزها به‌دنبال ارائه پیشنهاد ایجاد وزارت منابع طبیعی و محیط‌زیست است؛ وزارتخانه‌ای که کارشناسان محیط‌زیست و منابع طبیعی کشور سال‌هاست تشکیل آن را ضروری می‌دانند.

سازمان جنگل‌ها به‌عنوان یک معاونت درون وزارت جهاد کشاورزی، تضاد اهداف جدی با وزارتخانه مربوطه دارد. سمیه رفیعی، رئیس فراکسیون محیط‌زیست مجلس در این‌باره می‌گوید: سازمان جنگل‌ها وظایف حاکمیتی دارد، اما در ساختار قوی نیست. این نماینده مجلس می‌گوید: باید قانون جامع حفاظت از منابع‌طبیعی داشته باشیم تا سازمان جنگل‌ها بتواند کارآمدی خود را ارتقا دهد.

رفیعی اعلام کرد: پیشنهاد ایجاد وزارت منابع طبیعی و محیط‌زیست هم‌اکنون در مجلس در حال پیگیری است.

اسماعیل کهرم در باب اهمیت ادغام سازمان جنگل‌ها و سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌گوید: حفظ درختان یک جنگل توسط یک نهاد و حفظ حیوانات آن توسط نهادی دیگر بی‌معناست و موازی‌کاری به‌حساب می‌آید. به همین دلیل، ادغام جنگلبانی و شکاربانی باعث هم‌افزایی و افزایش نیروی انسانی برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی کشور می‌شود.

ادغام منابع طبیعی در وزارت کشاورزی از نظر این متخصص به‌دلیل رویکردهای مختلف این دو دستگاه به منابع طبیعی، از اساس اشتباه بود. اسماعیل کهرم در این رابطه می‌گوید: وزارت کشاورزی یک نهاد بهره‌بردار است؛ کمااینکه این وزارتخانه برای خودکفایی در گندم آن هم فقط برای یک‌سال، با شخم زدن مراتع شیب‌دار باعث فرسایش خاک و نابودی مرتع شد و سیاست‌های سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کاملا با یکدیگر متفاوت است. از سوی دیگر، تجربه کشورها برای حفاظت از منابع طبیعی نشان داده است که ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و سازمان حفاظت محیط‌زیست، آن هم به‌صورت 2معاونت در دل یک وزارتخانه و حفظ استقلال آنها تحت عنوان وزارت حفاظت از طبیعت توانسته است گام مهمی در جهت حفظ محیط‌زیست باشد.

او با اشاره به اینکه تشکیل وزارت محیط‌زیست پیش از انقلاب هم مطرح بود، گفت: اصلی‌ترین مخالف وزارتخانه محیط‌زیست، سازمان حفاظت محیط‌زیست بود و این سازمان همچنان با این موضوع مخالف است؛ چون با ایجاد یک وزارتخانه، این نهاد موظف به پاسخگویی به نمایندگان مردم در مجلس خواهد بود. از نظر آنها معاون رئیس‌جمهور بودن شأن بالاتری نسبت به معاون وزیر بودن دارد. در نتیجه فقط سازمان جنگل‌ها از این طرح استقبال خواهد کرد. معاون وزیر شدن برای محیط‌زیست فرود منزلت است؛ ضمن اینکه هم‌اکنون سازمان حفاظت محیط‌زیست در میان مردم شناخته‌شده‌تر است و در بودجه‌بندی‌ نیز دست بالاتر نسبت به سازمان جنگل‌ها و مراتع دارد.

به گفته محمد درویش، فعال محیط‌زیست، تشکیل وزارتخانه‌ منابع طبیعی و محیط‌زیست، مانع از اجرای وظیفه نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست می‌شود. او طرفدار این ایده است که سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری از دل جهاد کشاورزی درآمده و تبدیل به وزارتخانه شود.

این عضو هیأت علمی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور می‌گوید: سازمان حفاظت محیط‌زیست باید اقتدار لازم را به‌صورت مستقل به‌دست بیاورد و قوانینی وجود داشته باشد که نقش نظارتی این سازمان را پررنگ‌تر کند.

او که مخالف ادغام سازمان محیط‌زیست و جنگل‌ها در قالب وزارت منابع طبیعی و محیط‌زیست است، توضیح می‌دهد: بخشی از وظایف نظارتی سازمان حفاظت محیط‌زیست مثل نظارت و پایش صنایع، اساسا ارتباطی با شرح وظایف سازمان جنگل‌ها ندارد، ولی اگر قرار است سازمان محیط‌زیست تبدیل به وزارتخانه شود، باید مستقل از سازمان جنگل‌ها باشد تا بتواند عملکرد سازمان جنگل‌ها و مراتع را نیز ارزیابی کند.

از نظر او، دوران طلایی سازمان جنگل‌ها در دهه 50 و زمانی بود که این سازمان به‌صورت مستقل یک وزارتخانه بود. او می‌گوید: در این دوران قوانین خوبی در حفاظت از منابع طبیعی تدوین و تصویب شد. سازمان جنگل‌ها الان در دل وزارتخانه‌ای کار می‌کند که هرقدر زمین کشاورزی بیشتر و محصول بیشتری داشته باشد، خود را موفق‌تر معرفی می‌کند؛ در نتیجه این وزارتخانه اساسا نگران آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و تغییر کاربری رویشگاه‌های جنگلی نیست و حتی با این سازمان نیز دچار تعارض منافع است.

برچسب ها

این مطلب بدون برچسب می باشد.

معضل بارنامه‌های جعلی/ قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت ۰۸ فروردین ۱۴۰۳

معضل بارنامه‌های جعلی/ قاچاق گازوئیل با ۱۰۰ برابر قیمت

معاون وزیر نفت با انتقاد از صدور بارنامه‌های جعلی در کشور گفت: بارنامه جعلی صادر می‌شود، بدون اینکه باری جابه‌جا شده باشد و سهمیه ۳۰۰ تومانی هر لیتر نفت‌گاز تخصیص یافته به پیمایشی که صورت نگرفته، در مرزهای کشور ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان به فروش می‌‌رسد.

تمرکز مهندسی ایرانی در پروژه “کاکارضا”/تأمین آب شرب پایدار خرم‌آباد تا ۲۵ سال آینده ۲۷ اسفند ۱۴۰۲

تمرکز مهندسی ایرانی در پروژه “کاکارضا”/تأمین آب شرب پایدار خرم‌آباد تا ۲۵ سال آینده

در پروژه بزرگ "کاکارضا" هم احداث سد مخرنی صورت خواهد گرفت و هم احداث تونل و خطوط انتقال آب رقم خواهد خورد؛ با احداث سد مخملکوه و تکمیل پروژه طرح سد و تونل کاکارضا، آب شرب شهر خرم‌آباد تا افق ۲۵ سال‌ آینده پایدار خواهد شد.

انتخاب روغن دنده اتوماتیک MULTI ایرانول به عنوان محصول نوآور و برتر ایرانی ۲۲ اسفند ۱۴۰۲

انتخاب روغن دنده اتوماتیک MULTI ایرانول به عنوان محصول نوآور و برتر ایرانی

در هشتمین جشنواره نوآوری برتر ایرانی که روز دوشنبه 21 اسفندماه، با حضور جوامع دانش‌بنیان، شرکت‌های برتر دانش‌بنیان و فعالین این حوزه در دانشگاه صنعتی شریف تهران برگزار شد، روغن دنده اتوماتیک خودرو ایرانول MULTI شرکت نفت ایرانول مورد تقدیر قرار گرفت.

ثبت دیدگاه

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.