کاهش شدید تقاضا برای سوخت فسیلی
کاهش شدید تقاضا برای سوخت فسیلی
بی‌پی در دو سناریوی تهاجمی‌تر خود، سرعت کم شدن مصرف نفت را تسریع و اوج مصرف نفت را پارسال اعلام کرده است. در سناریوی سوم، تقاضای نفت در حدود سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد.براساس این برآورد، تقاضای زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی در بلندمدت به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.
به گزارش “نبض انرژی” ، بی‌پی در برآوردی اعلام کرد که مصرف سوخت فسیلی برای نخستین بار در تاریخ معاصر کاهش می‌یابد، زیرا سیاست‌های آب‌وهوایی سبب تقویت انرژی تجدیدپذیر می‌شود و این در حالی است که شیوع ویروس کرونا اثر ماندگاری بر تقاضای انرژی جهانی می‌گذارد.

چشم‌انداز انرژی بی‌پی برای سال ۲۰۲۰ بیانگر راهبرد جدید برنارد لونی، مدیرعامل بی‌پی برای بازآفرینی این شرکت نفت و گاز ۱۱۱ ساله با تغییر رویکرد به سوی انرژی‌های تجدیدپذیر و برق است.

این شرکت مستقر در لندن پیش‌بینی کرد که با کاهش محدودیت‌های مسافرتی، فعالیت‌های اقتصادی جهانی در چند سال آینده فقط تا حدی از این همه‌گیری بهبود می‌یابد. این در حالی است که آثار مخربی مانند دورکاری سبب رشد کمتری در مصرف انرژی می‌شود.

بی‌پی امسال چشم‌انداز خود را تا سال ۲۰۵۰ میلادی گسترش داد تا به راهبرد این شرکت برای کاهش انتشار کربن فعالیت‌های خود به صفر خالص تا اواسط قرن برسد.

این چشم‌انداز شامل سه سناریوست که سطوح مختلف سیاست‌های دولت را با هدف دستیابی به توافقنامه آب‌وهوایی ۲۰۱۵ پاریس برای محدود کردن گرمایش کره زمین و کاهش ۲ درجه سانتیگراد در نظر می‌گیرد.

بر اساس سناریوی اصلی این چشم‌انداز، بی‌پی پیش‌بینی کرد که ویروس کرونا سبب می‌شود مصرف نفت تا سال ۲۰۲۵ حدود ۳ میلیون بشکه در روز و تا سال ۲۰۵۰ حدود ۲ میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

بی‌پی در دو سناریوی تهاجمی‌تر خود، سرعت کم شدن مصرف نفت را تسریع و اوج مصرف نفت را پارسال اعلام کرده است. در سناریوی سوم، تقاضای نفت در حدود سال ۲۰۳۰ به اوج خود می‌رسد.

براساس این برآورد، تقاضای زغال‌سنگ، نفت و گاز طبیعی در بلندمدت به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت.

قرار است سهم سوخت‌های فسیلی در این سه سناریو از سهم ۸۵ درصدی کل تقاضای انرژی اولیه در سال ۲۰۱۸ کاهش یابد و تا سال ۲۰۵۰ به ۲۰ تا ۶۵ درصد برسد.

در همین بازه زمانی، قرار است سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از پنج درصد در سال ۲۰۱۸، تا سال ۲۰۵۰ به ۶۰ درصد برسد.