اعضای عرب سازمان کشورهای صادر کننده نفت در 1973 اقتصاد آمریکا را به زانو درآوردند و حالا این گروه که 60 سال پیش تشکیل شد، دستورات واشنگتن را اجرایی می‌کند. از زمانی که عربستان سعودی و سایر اعضای عرب اوپک به تلافی حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ یوم کیپور، تجارت نفت را محدود […]

اعضای عرب سازمان کشورهای صادر کننده نفت در 1973 اقتصاد آمریکا را به زانو درآوردند و حالا این گروه که 60 سال پیش تشکیل شد، دستورات واشنگتن را اجرایی می‌کند.

از زمانی که عربستان سعودی و سایر اعضای عرب اوپک به تلافی حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی در جنگ یوم کیپور، تجارت نفت را محدود کردند، تغییر سیاست‌های جهانی و افزایش تولید نفت آمریکا، این گروه را مهار کرده است.

برخی اعضای اوپک مثل ایران و ونزوئلا که نسبت به آمریکا سختگیرتر بودند توسط تحریم های این کشور به حاشیه رانده شدند و عربستان سعودی ترجیح داد از ترس از دست دادن حمایت آمریکا، از واشنگتن دلجویی کند.

اوپک که در 14 سپتامبر 1960 در بغداد تاسیس شد تا با قدرت هفت شرکت نفتی آمریکا و انگلیس مقابله کند، از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ در 2017، بارها تسلیم فشار واشنگتن برای تولید نفت بیشتر شده است.

ترامپ همواره خواستار قیمت پایین تر بنزین برای کمک به مصرف کنندگان آمریکایی بوده است. وقتی قیمت نفت در سال جاری میلادی آنقدر کاهش یافت که شرکتهای حفاری آمریکا نمی توانستند سوددهی کافی داشته باشند، اوپک به خاطر تهدید واشنگتن برای کاهش حمایت نظامی از ریاض، قراردادی برای افزایش قیمت نفت امضا کرد.

شکیب خلیل که یک دهه وزیر نفت الجزایر بود و در سال‌های 2001 و 2008 هم ریاست اوپک را برعهده داشت می‌گوید:«ترامپ هر آنچه را که از قیمت نفت نیاز دارد به عربستان سعودی دستور می‌دهد و عربستان هم اجرایی می‌کند. اوپک در واقعیت تغییر کرده است».