کشور را با احداث پالایشگاه به کثافت تبدیل نکنیم
کشور را با احداث پالایشگاه به کثافت تبدیل نکنیم
گازرسانی به روستاها باعث صرفه‌جویی در مصرف فرآورده شد. با این اقدام انگار ما توانسته‌ایم 2.6 میلیون بشکه نفت را در 10 پالایشگاه 260 هزار بشکه‌ای پالایش کنیم و نیاز نیست با احداث 10 پالایشگاه تمام کشور را به کثافت بکشیم.

به گزارش “نبض انرژی” ، بیژن نامدار زنگنه امروز در مراسم بهره برداری از حوزه‌های گازرسانی در استان کرمانشاه با اشاره به برنامه وزارت نفت برای اجرایی کردن پروژه پویش سبز گفت: متأسفانه برای گازرسانی به کرمانشاه غفلت‌هایی صورت گرفته، اما با اقداماتی که انجام شده هم اکنون سرعت گازرسانی به روستاها و شهرستان‌های این استان مطلوب است. در حال حاضر میزان پیشرفت پروژه گازرسانی در این استان 76 درصد است که تا پایان سال به 90 درصد می‌رسد.

وی ادامه داد: مناطقی مانند سروفیروزآباد برای گازرسانی دچار عقب ماندگی هستند. در منطقه پاوه نیز پیشرفت 40 الی 50 درصدی وجود دارد که البته مطلوب نیست و ما باید از سرپل ذهاب تا پاوه حوزه‌های گازرسانی را با جدیت بیشتری دنبال کنیم. زیرا این مناطق دژهای تسخیرناپذیر ایران در برابر بیگانگان هستند.

زنگنه گفت: از نظر بودجه و تأمین مالی برای اجرای پروژه‌های گازرسانی هیچ محدودیتی برای گازرسانی به استان کرمانشاه وجود ندارد. اگر گازرسانی به روستاهای این استان با همین سرعت فعلی ادامه پیدا کند، میزان پوشش این استان به 98 درصد می‌رسد.

وزیر نفت گفت: تاکنون 22 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به استان‌ها هزینه شده است که این منابع مالی از بودجه دولت اخذ نشده، بلکه از طریق صرفه‌جویی برای صرف در پروژه‌های گازرسانی جذب شده است.

*چرا به جای گازرسانی و صادرات فرآورده معادل، با احداث پالایشگاه کشور را به کثافت بکشیم؟

وی ادامه داد: با توسعه فازهای پارس جنوبی ما میزان تولید گاز در کشور را از روزانه 280 میلیون مترمکعب به 700 میلیون مترمکعب رساندیم. این میزان تولید و گازرسانی به روستاها باعث صرفه‌جویی در مصرف فرآورده شد. با این اقدام انگار ما توانسته‌ایم 2.6 میلیون بشکه نفت را در 10 پالایشگاه 260 هزار بشکه‌ای پالایش کنیم و این اقدام خوبی بود که انجام شد؛ چراکه لازم نبود با احداث 10 پالایشگاه با این ظرفیت تمام کشور را به کثافت بکشیم.

زنگنه در ادامه اظهار داشت: هم اکنون ایران بزرگ‌ترین صادرکننده فرآورده مایع است و این حوزه میزان صادرات ما در سال 98 نسبت به سال 92 4 برابر شده است.

وزیر نفت گفت: کرمانشاه و کردستان یکی از نقاط مشکل شبکه سراسری گاز ایران هستند که ما توانسته‌ایم با احداث خطوط شعاعی و همچنین بهره‌برداری از خطوط ششم و نهم افت فشار گاز در این مناطق را از بین ببریم.

وی افزود: به طور کلی پروژه‌های گازرسانی به شهرها و روستاها علاوه بر این که گاز ارزان را در اختیار مردم قرار می‌دهد، آثار زیست محیطی فراوانی نیز دارد که در سال‌های آینده مشخص می‌شود. همچنین این اقدام به توسعه صنایع و ایجاد گلخانه‌هایی در آن مناطق کمک خواهد کرد و به این طریق هزاران اشتغال ایجاد خواهد شد.

زنگنه اظهار داشت: با توسعه فازهای پارس جنوبی ما علاوه بر گازرسانی به استان‌های مختلف توانستیم صادرات گاز ایران را نیز تقویت کنیم و اکنون رقم صادرات گاز نسبت به سال 92 بیش از دو برابر شده است.