صادرات برق ایران در وضعیت هشدار است
صادرات برق ایران در وضعیت هشدار است
رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی اظهار داشت: همزمان که موضوع تحریم‌ها روی ایران سنگینی می‌کند کشورهای همسایه دست به کار شده‌اند و این هشداری است به ایران که اوضاع انرژی منطقه به همین شکل نمی‌ماند، ممکن است همین میزان برقی که به عراق صادر می‌کنیم از دست‌مان برود و آلترناتیوهایی جایگزین شوند.

به گزارش “نبض انرژی” ، حمیدرضا صالحی  اظهار داشت: سال‌ها است که کشور ما ظرفیت این را دارد که هاب انرژی منطقه باشد، در اینکه دولت‌ها به دنبال این هدف بوده‌اند، شکی نیست، اما آنگونه که باید اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: در حال حاضر ما حدود 1200 مگاوات به عراق، 100 مگاوات پاکستان و 50 مگاوت به افغانستان صادرات داریم و این در حالی است که ظرفیت کشور ما بیش از این است و این کشورها نیز نیاز بیشتری دارند.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تصریح کرد: در حال حاضر ظرفیت نیروگاه نصب شده در کشور بیش از 82 هزار مگاوات و قدرت بزرگ برق منطقه هستیم، از طرفی منابع گاز زیادی داریم که می‌توانیم با ایجاد ارزش افزوده و تبدیل به برق منطقه را در انحصار داشته باشیم.

وی گفت: البته تحریم‌ها تاثیر گذاشته و رقبای منطقه‌ای دست به کار شدند مثلا در حوزه گاز تقریبا بازار پاکستان از دست رفته و رقبا خط تاپی را شروع کردند، در حوزه برق هم ترکیه برنامه‌ریزی کرده که به عراق صادرات داشته باشد.

صالحی با بیان اینکه با توجه به ذخایر بالای گاز و همچنین نیروگاه نصب شده ما نتوانستیم آنگونه که باید و شاید نقش حداکثری ایفا کرده و هاب انرژی و بازیگر اصلی باشیم، خاطرنشان کرد: ما می‌توانیم بیش از 5 هزار مگاوات به همسایگان برق صادر کنیم، پاکستان با 200 میلیون نفر جمعیت فقط 35 هزار مگاوات برق دارد اما ما نقش چندانی در تامین برق این کشور نداریم، افغانستان با ترکمنستان و ازبکستان قرارداد امضا کرده است. همزمان که موضوع تحریم‌ها روی ایران سنگینی می‌کند کشورهای همسایه دست به کار شده‌اند و این هشداری است به ایران که اوضاع انرژی منطقه به همین شکل نمی‌ماند، ممکن است همین میزان برقی که به عراق صادر می‌کنیم از دست‌مان برود و آلترناتیوهایی جایگزین شوند.

وی تاکید کرد: ما باید برنامه‌ریزی کنیم، از ظرفیت‌های بخش‌خصوصی استفاده کنیم و شبکه احداث کنیم، باید از فرصت خلا انرژی در کشورهای همسایه استفاده کنیم و خود را به رتبه اول انرژی منطقه برسانیم. با توجه به تحریم، دولت به لحاظ مالی در مضیقه است و بخش‌خصوصی می‌تواند در فروش برق و فاینانس موفق عمل کند. مثلا احداث خط انتقال از مسیر زاهدان تا گوادر برای صادرات به پاکستان 1.5 میلیارد دلار هزینه دارد،  برای انتقال باید از خراسان تا هرات خط اجرا شود یا برای انتقال برق به اقلیم کردستان ایران می‌تواند ورود کند و در این بین بخش خصوصی می‌تواند نقش‌آفرین باشد. ما می‌توانیم خط انتقال اروپا و روسیه باشیم، در زمستان برق صادر و در تابستان برق دریافت کنیم. جای اینکه نیروگاه جدید با سوخت مایع گران‌قیمت احداث و تابستان را با خاموشی صنایع بگذارنیم، باید از این فرصت‌های توسعه‌ای استفاده کنیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی گفت: مصرف ما در زمان پیک به  60 هزار مگاوات می‌رسد و این در حالی است که در شرایط تحریم، رکود و کرونا موتور تولید و صنعت راه نیفتاده، بنابراین علاوه بر برنامه‌های توسعه‌ای برای صادرات باید به نصب نیروگاه برای تامین نیاز داخل هم به طور جدی بپردازیم.