اخراج اگزون موبیل با سابقه 100 ساله از بورس داوجونز
اخراج اگزون موبیل با سابقه 100 ساله از بورس داوجونز
یکی دیگر از دلایل کنار گذاشتن اگزون که از سوی منتقدان اعلام شده این است که این شرکت نسبت به دوران تغییرات آب و هوایی در جهان آگاهی داشته اما هیچ کاری برای آن نکرده است و این در حالی است که شرکت‌های نفتی بزرگ اروپایی با سرعت در حال رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

به گزارش “نبض انرژی” ، شاخص صنعتی داوجونز آمریکا قصد دارد با کنار گذاشتن شرکت نفتی بزرگ اگزون‌موبیل آمریکا برای شرکت‌های با عملکرد بهتر نظیر اپل جا باز کند.

شرکت اگزون‌موبیل از سال 1928 زیرمجموعه داوجونز بود اما به این دلیل که شرکت‌های حوزه انرژی طی ماه‌های گذشته عملکرد خوبی در بورس آمریکا نداشته‌اند و از طرف دیگر شرکت‌های حوزه فناوری نظیر اپل رشد خوبی را تجربه کرده‌اند پس از حدود 100 سال باید از داوجونز خداحافظی کند.

پس از اخراج دو سال پیش جنرال الکتریک از داوجونز، اگزون قدیمی‌ترین شرکت عضو داوجونز صنعتی بود. اگزون از روز 38 آگوست رسماً از داوجونز کنار گذاشته می‌شود.

ده‌ها سال بود که اگزون موبیل یکی از گران‌قیمت‌ترین شرکت‌ها در آمریکا و جهان بود اما شرکت‌های فناوری شکل بازار را عوض کردند. ارزش اپل اخیراً برای مدتی از مرز 2 تریلیون دلار عبور کرد و به ارزشمندترین شرکت جهان تبدیل شد. در عین حال اما شرکت‌های بزرگ نفتی از جمله اگزون خیلی عملکرد خوبی نداشتند.

قرار است شرکت سیلزفورس جایگزین اگزون در شاخص صنعتی داوجونز شود. یکی دیگر از دلایل کنار گذاشتن اگزون که از سوی منتقدان اعلام شده این است که این شرکت نسبت به دوران تغییرات آب و هوایی در جهان آگاهی داشته اما هیچ کاری برای آن نکرده است و این در حالی است که شرکت‌های نفتی بزرگ اروپایی با سرعت در حال رفتن به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر هستند.

اگزون همچنین از جنگ بر سر قیمت نفت بین عربستان و روسیه و بحران کاهش تقاضا برای حامل‌‌های انرژی ناشی از شیوع ویروس کرونا نیز آسیب جدی دیده است.

به دلیل کاهش تقاضا و با هدف تعدیل میزان هزینه‌کرد خود بر مبنای درآمد، اگزون همچنین در حال پایین آوردن تولید نفت خود است. یکی دیگر از دلایل اخراج اگزون از داوجونز این است که ارزش سهام آن بیش از حد پایین است هر سهم اگزون 42 دلار قیمت دارد که در مقایسه با دیگر شرکت‌های بورس داوجونز بسیار ارزان است. پس از اگزون ارزان‌ترین قیمت سهم در داوجونز مربوط به شرکت شورون با 82 دلار به ازای هر سهم است.