صبح امروز، پروژه پایلوت «بهینه‌سازی انرژی» در ساختمان شماره ۲ وزارت کار ( ساختمان شهید بهشتی )با هدف ارایه یک الگوی ملی در راستای افزایش کارایی انرژی ساختمان در کشور  افتتاح شد. در افتتاح پروژه پایلوت بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شماره ۲ وزارت کار علی وطنی مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست […]

صبح امروز، پروژه پایلوت «بهینه‌سازی انرژی» در ساختمان شماره ۲ وزارت کار ( ساختمان شهید بهشتی )با هدف ارایه یک الگوی ملی در راستای افزایش کارایی انرژی ساختمان در کشور  افتتاح شد.

در افتتاح پروژه پایلوت بهینه‌سازی انرژی در ساختمان شماره ۲ وزارت کار علی وطنی مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» و مشاور معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، غلامرضا پناه معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت کار و عیسی منصوری، معاون اشتغال و کارآفرینی وزارت کار و نماینده برنامه عمران سازمان ملل در ایران حضور داشتند.

این پروژه، ساختمان مرکزی و پایلوت در پروژه بزرگ بهینه سازی انرژی ساختمان کشور موسوم به EEEB محسوب می‌شود. تاکنون فرآیند بهینه‌سازی مصرف انرژی در ۱۹٠ ساختمان در قالب این طرح اجرایی شده است.

علی وطنی مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» معاونت علمی در این مراسم گفت: با توجه به اینکه طرح بهینه سازی انرژی در ساختمان بهینه سازی  صرفه جویی ۲۵ درصدی را به عنوان هدف اولیه خود قرار داده است، مشاهده می کنیم که صرفه جویی گاز در ساختمان شهید بهشتی وزارت تعاون بیش از ۳۲ درصد بوده است.

مجری ملی پروژه «بهینه سازی انرژی و محیط زیست در بخش ساختمان» معاونت علمی افزود: بر اساس اهداف این طرح، ساختمان‌های مشارکت کننده در این طرح می توانند این انرژی صرفه جویی شده را در چرخه مصرف با عنوان گواهینامه های صرفه جویی انرژی در بورس به فروش برسانند.  در این طرح بیش از ۱۵ فناوری  و در این ساختمان بیش از ۹  فناوری به کار گرفته شده است.

وطنی ادامه داد: اگر تعداد شرکت‌های فناور مشارکت کننده در طرح افزایش یابد برای تعمیم این پروژه به تمام ساختمان‌های کشور، یک رقم بسیار نجومی صرفه جویی اتفاق می‌افتد. اگر قیمت معادل نفت خام صرفه جویی شده در این پروژه را محاسبه کنیم، تا کنون بیش از ۴ میلیون دلار صرفه جویی در بهینه سازی انرژی در ۱۹٠ ساختمان به دست آمده است.