نفتی ها به سراغ انرژی سبز می روند
نفتی ها به سراغ انرژی سبز می روند
این شرکت ها قصد دارند انرژی تجدید پذیر بیشتری به فروش رسانده و از انتشار گازهای گلخانه ای با ایجاد جنگل جلوگیری نمایند . برق کلید اصلی این استراتژی ها است و هیدروژن ، گاز سوزاننده ای است که می تواند انرژی الکتریکی را برای وسایل نقلیه ذخیره کند.

ه گزارش “نبض انرژی” ،پایگاه تحلیلی نیویورک تیمز اخیرا مقاله ای با قلم استنلی رید» در مورد توجه غول های نفتی به تغییرات اقلیمی منتشر نموده است. متن مقاله در ادامه آمده است.

تحت فشار دولت ها و سرمایه گذاران ، رهبران صنایعی مانند بریتیش پترولیوم BP و شل تولید انرژی پاک کننده خود را تسریع می کنند. در سال جاری غول های نفتی ، به ویژه در اروپا ، بیشتر به شرکت های برقی شبیه شده اند. اواخر ماه گذشته ، رویال شل هلند برنده توافقی برای ساخت مزرعه بادی گسترده در سواحل هلند شد. در اوایل سال ۲۰۲۰ ، شرکت فرانسه Total موافقت کرد که در تولید انرژی خورشیدی در اسپانیا و یک مزرعه بادی در خارج از اسکاتلند سرمایه گذاریهای بزرگ انجام دهد. توتال همچنین یک دستگاه تولید گاز برقی و طبیعی در اسپانیا خریداری کرده و در گسترش شغل شارژ خودروهای برقی به شرکت Shell و BP می پیوندد.

این در حالی است که برخی شرکت ها در تلاشند چاه های بیشتری را حفاری کنند زیرا آنها می خواهند بودجه های سرمایه را پس گیرند. اخیراً شل اظهار داشت که می تواند حفاری جدید را در خلیج مکزیک و دریای شمال به تأخیر اندازد ،در حالی که بریتیش پترولیومBP قول داده است در هیچ کشور دیگری به دنبال استخراج نفت نباشد. شرکت های نفتی اروپا که توسط دولت ها و سرمایه گذاران ساخته شده اند تا نگرانی های مربوط به تغییرات آب و هوایی در مورد محصولات خود را برطرف کنند ، تولید انرژی پاک تر – معمولاً برق و گاهی اوقات هیدروژن – و ترویج گاز طبیعی را تسریع می کنند و آنها معتقدند می توانند سوخت پاک تری نسبت به زغال سنگ و نفت تولید کنند.

از نظر برخی از مدیران، افت ناگهانی تقاضا برای نفت ناشی از بیماری همه گیر- و سقوط درآمد – هشدار دیگری است مبنی بر اینکه اگر کشورها ترکیب تجارت خود را تغییر ندهند ، با مشکلات بیشماری مواجه خواهند شد.

«کلودیو دکالزی» ، مدیر اجرایی شرکت انی ، که نزدیک به ۴۰ سال است با این شرکت ایتالیایی همکاری نموده گفت: طی شش سال گذشته ، ما شاهد نوسانات شدید قیمت کالاهای نفتی بودیم. ما می خواهیم به جای نفت ، تجارتی مبتنی بر انرژی سبز ایجاد کنیم. و همچنین می خواهیم از بی ثباتی و عدم اطمینان دور شویم. «برنارد لونی» ، مدیر اجرایی شرکت BP نیز در این ارتباط گفت: آنچه جهان از انرژی می خواهد در حال تغییر بوده بنابراین ما باید صریحاً آنچه را که به دنیا ارائه می دهیم تغییر دهیم.

اگر برق در آینده ابزار اصلی تأمین انرژی پاکتر باشد، رشد تولید آن سریع خواهد بود. تحلیلگران می گویند غول های آمریکایی مانند Exxon Mobil و Chevron نسبت به همتایان اروپایی خود در ارتباط با تغییرات اقلیمی کندتر عمل کرده اند. تا حدی به دلیل اینکه با فشارکمتر دولت و سرمایه گذاران روبرو هستند.

شرکت هایی مانند Shell و BP در تلاش هستند به تجهیزات تولید انرژی برق مجهز شوند و به جای استخراج منابع طبیعی و استفاده از دریل های مخصوص کشف نفت از توربین های بادی استفاده کنند.

آنها امیدوارند از هزاران مهندس در لیست حقوق و دستمزد خود برای مدیریت ساخت انواع جدید نیروگاه های انرژی استفاده کنند. شبکه های گسترده ای از ایستگاه های خرده فروشی آنها برای ارائه خدمات مانند شارژ وسایل نقلیه برقی و میزهای تجاری آنها برای تهیه منابع انرژی کم کربن برای شهرها یا شرکت های بزرگ مورد استفاده خواهد بود. هم اکنون شرکت های بزرگ نفتی اروپا اهدافی را برای کاهش انتشار کربن که به تغییرات آب و هوایی کمک می کند ، تعیین کرده اند.

این شرکت ها قصد دارند انرژی تجدید پذیر بیشتری به فروش رسانده و از انتشار گازهای گلخانه ای با ایجاد جنگل جلوگیری نمایند . برق کلید اصلی این استراتژی ها است و هیدروژن ، گاز سوزاننده ای است که می تواند انرژی الکتریکی را برای وسایل نقلیه ذخیره کند.

آقای لونی مدیر شرکت بریتیش پترولیومBP اخیرا گفت: برای افزایش سرمایه گذاری در مشاغل مرتبط با تغییرات اقلیمی برنامه ریزی کرده ایم. ما می خواهیم در طی دهه جاری میزان سرمایه گذاری در این زمینه را ده برابر کنیم. این در حالی است که تولید نفت و گاز را ۴۰ درصد کاهش خواهیم داد.

تا سال ۲۰۳۰، هدف BP تولید برق تجدیدپذیر قابل مقایسه با ده مزارع بزرگ بادی دریایی خواهد بود.

دانیل یرگین ، مورخ انرژی نیز گفت: ایجاد تغییر اقتصادی در جهانی که ۸۰٪ انرژی آن به سوخت های فسیلی وابسته است ، کار بسیار بزرگی است. این شرکتها در مدیریت پیچیده کاهش وابستگی به انرژی تجدید ناپذیر واقعاً خوب عمل کرده اند.

در حال حاضر سرمایه گذاری شرکت های بزرگ نفتی در تولید انرژی کم کربن به ۱۵ درصد برای سالهای ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ رسیده و در صورت وارد کردن گاز طبیعی حدود ۵۰ درصد خواهد بود. «اسوالد کلینت» ، تحلیلگر برنشتاین پیش بینی می کند که شرکت های بزرگ نفتی تجارت خود در عرصه انرژی های تجدید پذیر مانند باد ، خورشیدی و هیدروژن را حدود ۲۵ درصد یا بیشتر طی یک دهه آینده گسترش دهند.

در بعضی مواقع ، تولید برق کمتر از حفاری برای نفت و گاز سودآور بوده است. با این وجود ، مدیران اجرایی تصور می کنند که مزارع بادی و پارک های خورشیدی احتمالاً درآمد قابل پیش بینی بیشتری دارند ، تا حدودی به این دلیل که مشتریان می خواهند محصولاتی با مارک سبز خریداری کنند. شرکت های نفتی اصرار دارند که آنها باید در عرصه نفت و گاز نیز سرمایه گذاری انجام دهند زیرا این درآمد می تواند منابع انرژی آتی آنها را تأمین کند.

فاطمه محمدی پور؛ بازار: