تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۴۵ میلیون لیتر رسید
تولید روزانه بنزین پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس به ۴۵ میلیون لیتر رسید
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تولید روزانه ۴۵ میلیون لیتر بنزین با کیفیت در پالایشگاه ستاره خلیج فارس با راه‌اندازی فاز سوم آن خبر داد.

به گزارش نبض انرژی، علیرضا صادق‌آبادی امروز (چهارشنبه، ۱۹ دی‎ماه) در نشست خبری راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس و گزارش عملکرد ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در صنعت پالایش و پخش در محل این پالایشگاه گفت: در سال ۹۶ به صورت میانگین ۶۷,۸ میلیون لیتر بنزین در کشور تولید شده است که این میزان تا دی ماه امسال، به روزانه ۸۷.۹ میلیون لیتر رسیده است.

وی میانگین تولید روزانه بنزین  کشور تا ۱۸ دی ماه امسال را بدون احتساب تولیدات فاز سوم ستاره خلیج فارس، ۸۸ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: این در شرایطی است که در دو ماه نخست سال ۹۷ تولیدات فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس هنوز به تولید بنزین کشور افزوده نشده بود و از طرفی بیشترین حجم تعمیرات و نگهداری در پالایشگاه‌های کشور در سال ۹۷ انجام شد که شامل پالایشگاه‌های امام خمینی (ره) شازند، اراک، اصفهان و آبادان بود.

صادق‌آبادی ظرفیت تولید بنزین کشور در سال ۹۷ بدون احتساب تولید فاز سوم ستاره خلیج فارس را ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر اعلام کرد و افزود: در تابستان سال گذشته که اوج مصرف بنزین کشور در سال‌های اخیر بود، همکاران ما در تمامی زیرمجموعه‌ها تلاش زیادی برای تامین سوخت کردند.

وی میانگین تولید بنزین پایه کشور در دی‌ماه سال ۹۷ را بدون احتساب تولیدات فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس ۹۵,۹۵ میلیون لیتر اعلام کرد و گفت: این در حالی است که میانگین تولید روزانه بنزین کشور در سال ۹۶، ۶۷,۳ میلیون لیتر بود.

تولید روزانه ۵۲ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو ۴ در کشور تا پایان سال ۹۷

 معاون وزیر نفت در امور پالایش درباره وضعیت تولید فرآورده نفت‌گاز در پالایشگاه‌های کشور گفت: تولید نفت‌گاز کشور در سال ۹۶، به طور میانگین روزانه ۹۴ میلیون لیتر بوده است که از این میان ۲۱ میلیون لیتر مربوط به تولید نفت‌گاز یورو بوده است.

علیرضا صادق‌آبادی افزود: به صورت میانگین در سال ۱۳۹۷، به صورت میانگین روزانه ۱۰۰ میلیون لیتر نفت‌گاز در کشور تولید شده است که از این میان ۲۸ میلیون لیتر مربوط به تولید نفت‌گاز یورو بوده است.

وی با تاکید بر این که میانگین تولید روزانه نفت‌گاز یوروی کشور به ۴۰ میلیون لیتر در روز رسیده است، گفت: این در شرایطی است که به صورت میانگین در آذر ماه سال ۹۷ روزانه ۳۴ میلیون لیتر نفت‌گاز یورو در کشور تولید شده است.

صادق‌آبادی بیشترین افزایش تولید نفت گاز در کشور را مربوط به افزایش ۳ میلیون لیتری تولید پالایشگاه تبریز در سال ۹۷ و افزایش ۱۴ تا ۱۶ میلیون لیتری تولید نفت‌گاز پالایشگاه بندرعباس از دو ماه گذشته عنوان کرد.

وی ظرفیت تولید نفت‌گاز یوروی کشور در سال ۹۶ را ۲۳ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود: از این میزان ۷ میلیون لیتر در پالایشگاه تهران، ۲,۵ میلیون لیتر در پالایشگاه لاوان، ۲.۵ میلیون لیتر در پالایشگاه اصفهان و ۱۱ میلیون لیتر در پالایشگاه امام خمینی‌ (ه) شازند تولید شده است.

افزایش ظرفیت تولید نفت‌گاز یورو به روزانه ۴۰ میلیون لیتر در سال ۹۷

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اشاره به افزایش ظرفیت تولید نفت‌گاز یوروی کشور در سال ۹۷ از روزانه ۲۳ میلیون لیتر به روزانه ۴۰ میلیون لیتر گفت: تا پایان سال ۹۷، ۱۲میلیون لیتر نفت‌گاز فاز سوم ستاره خلیج‌فارس نیز به این میزان افزوده خواهد شد که این رقم تولید نفت‌گاز یوروی کشور تا پایان سال ۹۷ را به روزانه ۵۲ میلیون لیتر می‌رساند.

علیرضا صادق‌آبادی درباره پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید نفت‌گاز کشور در سال آینده گفت: تا پایان سال آینده، پالایشگاه اصفهان روزانه ۱۶ میلیون لیتر به تولید نفت‌گاز یوروی کشور اضافه می‌کند که بخش قابل توجهی از نفت گاز موردنیاز بخش حمل و نقل را پوشش خواهد داد.

وی تاکید کرد: تمرکز توزیع تولید نفت‌گاز یوروی تولید شده در پالایشگاه بندرعباس، در بنادر اصلی کشور از جمله بندرعباس، بندر بوشهر، چابهار و … بوده است و مازاد آن در استان‌های کرمان و فارس توزیع شده است.

وی تصریح کرد: راه‌اندازی واحدهای تصفیه نفت‌گاز در پالایشگاه‌های کشور منجر به کاهش میزان گوگرد نفت‌گاز تولیدی کشور از ۱۰ هزار پی‌پی‌ام به ۵۰ پی‌پی‌ام شده است که اثر قابل توجهی در محیط زیست و آلایندگی ناشی از گوگرد خواهد داشت.

فاصله ۱۹۰ میلیون لیتری تولید و مصرف بنزین کشور در افق ۱۴۱۲

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران میزان متوسط مصرف بنزین روزانه کشور در سال ۸۷ را حدود ۸۷ میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، در هر فاز روزانه ۱۲ میلیون لیتر بنزین یورو و یا ۱۵ میلیون لیتر بنزین معمولی به تولیدات بنزین کشور افزوده شد که ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور را به ۱۰۵ میلیون لیتر رساند که حاشیه امن خوبی محسوب شده و از مهر ماه امسال بنزین به کشور وارد نشده است.

علیرضا صادق‌آبادی افزود: در صورتی که بخواهیم اصلاحی در الگوی مصرف انجام دهیم، با احتساب رشد ۷ درصدی مصرف بنزین در کشور، در افق ۱۴۱۲، فاصله تولید و مصرف بنزین کشور به روزانه ۱۹۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

وی با تاکید بر این که برای رفع این مشکل، باید انواعی از سیاست‌ها از جمله متنوع‌سازی سبد سوخت، گسترش حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروهای کم مصرف و حتی متنوع‌سازی سبد سوخت خودروها و استفاده از خودروهای هیبریدی را مد نظر قرار داد، گفت: خوشبختانه در بخش نفت‌گاز، رشد مصرف به شدت بنزین نیست و نوسازی ناوگان فرسوده و استفاده از خودروهای سنگین با مصرف کمتر مدنظر است.

صادق‌آبادی افزود: برای جبران این فاصله نیاز به سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد دلاری برای احداث پالایشگاه و صنایع جانبی از جمله خط لوله، تلمبه‌خانه‌ها و … یا واردات بنزین با هزینه ۱۰۰ میلیون دلاری خواهیم داشت که هیچ کدام امکان‌پذیر نیست، چرا که صادرات نفت‌خام و درآمد ارزی کشور را کاهش خواهد داد و ما باید به سمت اصلاح الگوی مصرف برویم تا فرصت و حاشیه امن به وجود آمده را تبدیل به ثروت برای کشور کنیم.

کجای دنیا با ۲۰ میلیون خودرو روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود!

معاون وزیر نفت در ادامه گفت: تمرکز و اولویت شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در سال آینده، استفاده از ظرفیت مازاد فرآورده‌های نفتی تولیدی در بخش صادرات و عرضه در بورس انرژی خواهد بود.

معاون وزیر در امور پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر لزوم افزایش سهم سی‌ان‌جی در سبد سوخت خودروها تاکید کرد: افزایش سهم گاز طبیعی فشرده (سی‌ان‌جی) در سبد سوخت کشور با تولید خودروهای با ظرفیت مصرف بالای گاز طبیعی ممکن خواهد شد.

صادق‌آبادی با اشاره به اینکه در کجای دنیا با ٢٠ میلیون خودرو، روزانه ٨٧ میلیون لیتر بنزین مصرف می‌شود، گفت: با مدیریت صحیح مصرف سوخت در کشور می‌توانیم از این ظرفیت مازاد در جهت افزایش صادرات استفاده کنیم.

وی افزود: فرصت‌های قابل توجهی برای سرمایه‌گذاری در صنعت پالایش کشور وجود دارد که بخشی از منابع آن می‌تواند از سرمایه‌گذاری خارجی یا از طریق فاینانس خارجی و منابع صندوق توسعه ملی تامین شود.

 صنعت پالایش بهترین محل برای جذب سرمایه‌های کوچک

معاون وزیر نفت تصریح کرد: دو مقوله ذخیره‌سازی و صادرات بنزین هر دو مدنظر ماست که در حال نهایی‌سازی قیمت فرآورده‌های نفتی و تطبیق آن با قیمت جهانی هستیم.

وی با تاکید بر اینکه بیش از ۱۰ شرکت داخلی برای صنعت پالایش کاتالیست تولید می‌کنند، گفت: صنعت پالایش بهترین محل برای جذب سرمایه‌های کوچک و مردمی است.

راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس

مدیرعامل پالایشگاه ستاره خلیج فارس نیز در این نشست با اشاره به راه‌اندازی فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس گفت: ظرفیت تولید بنزین این پالایشگاه به روزانه ۴۴ تا ۴۵ میلیون لیتر رسیده است.

محمدعلی دادور با اشاره به اینکه  ظرفیت فاز سوم پالایشگاه ستاره خلیج فارس همانند فاز اول و دوم روزانه ۱۲۰ هزار بشکه خواهد بود، گفت: میزان نفت‌گاز تولیدی در این پالایشگاه تا پایان هفته به ۱۲ تا ۱۵ میلیون لیتر در روز می‌رسد.

فرآورده‌های با کیفیت در مصارف عمده صنعتی نیز توزیع می‌شود

سیدمحمدرضا موسوی‌خواه، مدیرعامل شرکت ملی‌ پخش فرآورده‌های نفتی ایران نیز در این نشست درباره توزیع فرآورده‌های باکیفیت در کشور گفت: تلاش داریم افزون بر پوشش سراسری جایگاه‌های کشور با توزیع فرآورده یورو (بنزین و گازوییل)، فرآورده‌های با کیفیت در مصارف عمده صنعتی نیز توزیع شود.

به گزارش شانا، با بهره‌برداری کامل از پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس، افزون بر اینکه ایران از نظر تامین بنزین مورد نیاز کشور خودکفا می‌شود، بلکه به صادرکننده بنزین نیز تبدیل خواهد شد.

پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج‌فارس به عنوان نخستین پالایشگاه طراحی شده بر اساس خوراک میعانات گازی با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز شامل واحدهای تقطیر، تصفیه گاز مایع، تبدیل کاتالیستی، تصفیه نفتا، ایزومریزاسیون، تصفیه نفت سفید و نفت گاز با هدف تولید بنزین، گازوئیل، گاز مایع و سوخت جت در کنار پالایشگاه فعلی بندرعباس ساخته شده است.

سیمای انرژی

  • منبع خبر : شانا