ریز ولی پر انرژی!
ریز ولی پر انرژی!
مواد مغذی موجود در دانه های چیا مثل ویتامین B، تیامین و نیاسین موجب تبدیل غذاهای موجود در بدن به انرژی می شود. این افزایش انرژی باعث بهبود خلق و خو، افزایش فعالیت روزمره و نشاط شما می شود.

به گزارش نبض انرژی، برخی از دانه های گیاهان خواص بسیار شگفت انگیزی دارد مثل دانه چیا که خواصی مانند لاغری،افزایش انرژی و … دارد

همه چیز راجب دانه چیا
دانه چیا یکی از بهترین و مفیدترین دانه های خوراکی است. این دانه های سیاه و سفید آب دوست هستند و می توانند تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب کنند. شباهت زیاد این دانه به تخم شربتی یا تخم ریحان باعث شده تا خیلی از افراد آن ها را با یکدیگر اشتباه بگیرند.

دانه چیا چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟
دانه چیا با وجود ریز بودن، مخزنی از مواد مغذی است و همین مواد مغذی آن را تبدیل به یک ماده ی مفید برای کاهش وزن و سلامت بدن تبدیل کرده. در ابتدا قصد داریم فواید دانه چیا را برای کاهش وزن بررسی کنیم.

خاصیت سیر کنندگی بالا
دانه چیا حاوی فیبر بسیار بالایی است. یعنی ۴۰ درصد از وزن دانه های چیا را فیبر تشکیل می دهد. همین فیبر بالا باعث شده تا آن را به یک ماده سیر کننده تبدیل کند. با وجودی که فیبر نوعی کربوهیدرات است، اما ماهیت آن با کربوهیدرات های قابل هضمی چون نشاسته و قند متفاوت است. علاوه بر آن دانه های چیا ۱۰ تا ۱۲ برابر وزن خود را آب جذب می کنند و زمانی که به معده می رسند به شکل دانه های ژله ای در می آیند. این موضوع باعث می شود تا دیرتر گرسنه شوید و برای مدت بیشتری احساس سیری کنید.

کالری بسیار پایین
از دیگر فواید دانه های چیا که به کاهش وزن کمک می کند، کالری بسیار پایین است. تقریبا دو قاشق غذاخوری دانه چیا تنها ۱۰۱ کالری دارد و یکی از مغذی ترین دانه های کم کالری محسوب می شود. با وجود خاصیت سیر کنندگی بالا این میزان کالری بسیار ناچیز است.

سرشار از مواد مغذی
دانه چیا سرشار از مواد مغذی است. تمام مواد مغذی موجود در آن از جمله پروتئین، کلسیم، چربی، منگنز، منیزیم، فسفر، فیبر، ویتامین B3 و … به طور غیر مستقیم بر روی افزایش احساس سیری تاثیر دارند.

کنترل قند خون
مقادیر بالای امگا ۳، منگنز و منیزیم موجود در دانه های چیا به کاهش قند خون کمک کرده و موجب کنترل و بهبود دیابت نوع ۲ می شود.

افزایش سوخت و ساز بدن
دانه چیا یک منبع چربی خوراکی است که کلسترول خوب را افزایش و کلسترول بد را کاهش می دهد. زمانی که دانه چیا جایگزین دیگر منابع چربی همچون روغن ذرت و آلفا لینولیک اسید شود، میزان تریگلیسرید را کم کرده و از چاقی جلوگیری می کند.

کنترل فشار خون
مطالعات نشان داده اند که مصرف منظم دانه های چیا در رژیم غذایی موجب بهبود و کنترل فشار خون می شود.

کمک به هضم غذا
فیبر موجود در تخم چیا به بهبود هضم غذا کمک می کند و باعث گوارش بهتر غذا می شود. گوارش بهتر غذا برابر است با کاهش نفخ، کاهش احتباس آب در بدن و کمک به کاهش وزن.

فواید دیگر دانه های چیا به غیر از کاهش وزن
به جز کاهش وزن دانه های چیا فواید دیگری نیز دارند که در این مقاله به آنها اشاره خواهیم کرد.

۱- افزایش انرژی
مواد مغذی موجود در دانه های چیا مثل ویتامین B، تیامین و نیاسین موجب تبدیل غذاهای موجود در بدن به انرژی می شود. این افزایش انرژی باعث بهبود خلق و خو، افزایش فعالیت روزمره و نشاط شما می شود.

۲- بهبود عملکرد اعصاب
منیزیم و مس موجود در دانه های چیا، غذای خوبی برای سیستم عصبی شما هستند. این مواد باعث سلامت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی می شوند.

۳- درمان یبوست
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، فیبر بالای موجود در دانه چیا باعث بهبود حرکات روده و در نتیجه درمان یبوست می شوند.

۴- درمان سلیاک
سلیاک نوعی بیماری حساسیت به گلوتن است. از آنجا که دانه های چیا فاقد گلوتن هستند، گزینه ی خوبی برای بهبود و درمان گلوتن محسوب می شوند.

۵- درمان بی خوابی
سروتونین و ملاتونین از جمله هورمون های شادی بخش در بدن انسان هستند. مصرف دانه های چیا با افزایش ترشح این هورمون ها به درمان بی خوابی کمک می کند.

۶- کاهش خطر ابتلا به سرطان
اسیدهای چرب امگا ۳ و آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا خطر ابتلا به تومور و انواع سرطان را کاهش می دهد.

۷- جوانسازی پوست و کمک به رشد مو و ناخن ها
پروتئین و آنتی اکسیدان های موجود در دانه های چیا موجب کلاژن سازی در پوست و در نتیجه جوانسازی آن می شوند.

کلاژن نوعی پروتئین است که در تمام بدن وجود دارد و ترکیب اصلی سازنده ی غضروف، عضلات، استخوان ها و تاندون هاست. علاوه بر آن دانه چیا حاوی منیزیم و اسیدهای چرب است که موجب کاهش التهاب و در نتیجه بهبود رشد مو و ناخن ها می شود.

عوارض مصرف دانه چیا
زیاده روی در مصرف هرچیز، مضرات زیادی دارد. افراط در مصرف دانه های چیا نیز موجب اسهال و مشکلات گوارشی شده و خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می دهد.

مقدار مصرف روزانه دانه چیا
شما می توانید دانه های چیا را به صورت روزانه مصرف کنید. به این ترتیب که قبل از نهار و شام ۲۰ گرم از آن را در آب خیس کرده و نوش جان کنید.