طرح روحانی منتفی شد!
طرح روحانی منتفی شد!
شواهد و قراین موجود حاکی از منتفی شدن طرح روحانی است.این طرح خزانه خالی و اصطلاحا سرزمین سوخته به دولت بعدی تحویل میدهد.

به گزراش نبض انرژی ، شواهد و قراین موجود حاکی از منتفی شدن طرح روحانی است. از زمانی که طرح گشایشی دولت برای تامین بودجه و جبران کسری بودجه کشور مطرح شد مخالفان با دلایل منطقی و کارشناسی پیگیر منتفی کردن این طرح هستند. طی این طرح قرار است که فروش اوراق سلف نفتی در بورس انجام شود.

دولت روحانی که از لحاظ مالی شرایط نامساعدی دارد با هر روشی دنبال جبران کسری بودجه طی ماه های آخر ریاست جمهوری خود است. این درحالی است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور حاصل از کرونا و… این امر به تورم بیشتر و کاهش ارزش پول می انجامد. از نظر کارشناسان این طرح خزانه خالی و اصطلاحا سرزمین سوخته به دولت بعدی تحویل میدهد.

دولت نفت را با احتساب ارز نیمایی می فروشد و در موعد تحویل که 2 سال بعد خواهد بود، خریداران این امکان را خواهند داشت که با کسر درصدی کارمزد، این نفت را به شرکت ملی نفت ایران بفروشند و معادل ریالی قیمت جهانی نفت با احتساب نرخ روز ارز را دریافت کنند. هم‌چنین در صورت کاهش و یا عدم افزایش احتمالی نرخ ارز یا قیمت نفت در سر رسید دولت متعهد خواهد بود حداقل به اندازه نرخ سود بانکی به دارندگان اوراق سود پرداخت کند.

این پیشنهاد دولت با واکنش منفی بسیاری از نمایندگان مجلس و کارشناسان مواجه شد، آنها اعتقاد دارند طرح پیشنهادی دولت برای پیش فروش نفت اگر چه می‌تواند عواید کوتاه مدتی برای اقتصاد ایران داشته باشد اما هزینه بلند مدت زیادی دارد زیرا برای دولت بعدی بدهی سنگینی وابسته به قیمت ارز ایجاد می کند و اصلا بعید نیست دولت بعدی برای جبران این بدهی سنگین راهی جز استقراض از بانک مرکزی که اثرات جبران‌ناپذیر تورمی دارد، نداشته باشد.

در این راستا حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در نشست غیررسمی نمایندگان که پیش از آغاز جلسه علنی امروز مجلس (یکشنبه 26 مرداد 99) برگزار شد، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس توضیحاتی را درباره فروش اوراق سلف نفتی که قرار است در بورس عرضه شود، ارائه کرد.

وی افزود: رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس از عرضه اوراق سلف نفتی در بورس ابراز نگرانی کرد و گفت که این مسئله موجب تحمیل قرض به دولت بعدی می‌شود.

عضو هیأت رئیسه مجلس اظهار داشت: پورابراهیمی تاکید کرد که فروش اوراق سلف نفتی در بورس موجب تحمیل حدود 190 هزار میلیارد تومان قرض به دولت‌ بعدی می‌شود که جای نگرانی دارد.

سلیمی خاطرنشان کرد: نظر ما نمایندگان بر این است که اگر بناست عرضه‌ای در بورس انجام شود نفت باید به صورت قطعی عرضه شود نه اینکه به صورت اوراق دولت آن را عرضه کند.

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز گفت که مجلس برای بررسی جزییات سازوکار پیش فروش نفت جلسه غیرعلنی تشکیل دادند.

حجت الاسلام سیدمحمدرضا ‌میرتاج‌الدینی در جمع خبرنگاران درباره جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در حال حاضر آقای پورابراهیمی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به ارائه‌ی توضیحاتی درباره جزییات و سازوکارهای پیش فروش نفت به مردم و همچنین انتشار اوراق سلف نفتی در بورس انرژی می‌پردازد.

به گفته وی قرار است قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی هم گزارشی به نمایندگان در این باره ارائه کند.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی به کمیسیون های انرژی، برنامه و بودجه و اقتصادی ماموریت بررسی موضوع نحوه فروش اوراق سلف نفتی را داد.

محمدباقر قالیباف در ابتدای جلسه علنی امروز یکشنبه در توضیح جلسه غیرعلنی مجلس برای بررسی ساز و کارهای پیش فروش نفت گفت: با توجه به اینکه موضوع فروش اوراق سلف نفتی در دستور کار شورای عالی هماهنگی اقتصادی قرار دارد، لازم بود که همه نمایندگان در مجلس در جریان این موضوع قرار گرفته و در مجلس مورد بحث و بررسی  قرار گیرد. از این رو نزدیک به دو ساعت این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و روسای کمیسیون های اقتصادی و برنامه و بودجه گزارشی ارائه کردند و نمایندگان هم نظرات خود را مطرح کردند.

و در نهایت

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، گفت: قوای مقننه و قضائیه در نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب ضمن اعلام مخالفت خود با تصمیم دولت مبنی بر فروش اوراق سلف نفتی در بورس عنوان کردند که این تصمیم مغایر با تصمیمی است که در جلسه شورای سران سه قوه برای این منظور اتخاذ شده است.

وی افزود: در جلسه شورای سران قوا تصمیم بر این شده تا نفت به صورت واقعی در بورس خرید و فروش شود و نه این که اوراق به فروش رسد و دولت بعدی مقروض شود.

نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: نمایندگان با این تصمیم دولت مخالفند و معتقدند که این تصمیم (فروش اوراق سلف نفتی در بورس) کشور را بیش از پیش با مشکل مواجه می‌کند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در واکنش به فروش اوراق سلف نفتی در بورس تأکید کرد: هر خبری از جلسه سران، در مورد فروش نفت سلف، چون هنوز قطعی نشده، غیرواقعی است و از طرفی در بودجه سال 99 هیچ مجوزی برای فروش نفت سلف وجود ندارد.

بنابراین دولت مجوز فروش اوراق نفت سلف در روز یکشنبه 26 مرداد را اعلام نماید. کمیسیون برنامه و بودجه پیگیر موضوع است.

 

به گزارش نبض انرژی با این اوصاف و اوضاع و احوال احتملا طرح روحانی شکست خواهد خورد.