تاثیر موج دوم کرونا بر بخش انرژی هند
تاثیر موج دوم کرونا بر بخش انرژی هند
موج دوم تعطیلی های ناشی از کرونا فروش سوخت در هند را پایین می‌آورد

به گزارش نبض انرژی، فروش دیزل در هند، شاهرگ حیاتی بزرگترین اقتصاد آسیا، کاهش شدیدی در ماه گذشته داشت چون بسیاری از استان ها مجددا محدودیت‌هایی جهت مهار گسترش ویروس کرونا اعمال کردند.

فروش دیزل در سه خرده فروشی بزرگ سوخت در این کشور 13 درصد در ماه جولای نسبت به ماه قبل از آن کاهش یافت و 21 درصد هم به صورت سالیانه پایین آمد. افزایش فروش سوخت در دو ماه قبل از آن نشانه ای از بهبود شرایط اقتصاد پس از تعطیلی های گسترده ملی در هند بود.

تقاضا برای دیزل معمولاً در این فصل از سال به خاطر بارندگی های موسمی کاهش پیدا می‌کند، ولی در حال حاضر از 8 درصد کاهش ماهیانه در همین زمان در سال گذشته پیشی گرفته است.

اگر تقاضای سوخت در هند کاهش یابد، توانایی سومین وارد کننده بزرگ سوخت دنیا برای خرید مواد خام اولیه جهت تولید آن زیر سوال می رود، آن هم در شرایطی که ائتلاف اوپک پلاس تولید خود را افزایش داده است. به این ترتیب، نگرانی در مورد عرضه بیش از حد این محصول به بازار افزایش می یابد.

حدود 1.75 میلیون مورد ابتلا به ویروس کرونا در هند شناسایی شده و این کشور پس از آمریکا و برزیل بیشترین آمار ابتلا به این ویروس را دارد. با سرایت این بیماری از شهرهای بزرگ به مناطق داخلی هند، دولت های استانی و محلی محدودیت هایی در هفته های اخیر اعمال کرده اند. افزایش مالیات بر سوخت هم مصرف آن را محدود کرده است.

شرکت ایندین اویل، بزرگترین پالایشگاه هند در روز جمعه اعلام کرد تولید در کارخانه های خود را از 93 درصد در هفته اول جولای تا 75 درصد کاهش داده است و انتظار ندارد تولیدش به این زودی ها افزایش پیدا کند. دارمندرا پرادهان، وزیر نفت هند در اواخر ژوئن پیش‌بینی کرده بود تقاضا برای سوخت تا پایان سه ماهه سوم سال جاری میلادی به شرایط عادی باز می‌گردد ولی به نظر می رسد این پیش‌بینی چندان دست یافتنی نیست.

منبعک تسنیم