سرپرست تیم کاوش باستان‌شناسی محوطه باستانی شهران رستم‌آباد، از کشف گور مردی چهل ساله به همراه ابزار جنگی مربوط به ۳۰۰۰ سال پیش خبر داد.

به گزارش نبض انرژی، شهرام رامین اظهار داشت: در کاوشهای اضطراری این محوطه، چند گور همراه با هدایای تدفینی کشف شده که با توجه به آثار یافت شده در کنار آنها، این گورها مربوط به عصر آهن است و در حدود سه هزار سال قدمت دارند.

این باستان شناس تصریح کرد : محدودهایی که گورها در آن یافت شدند در امتداد بزرگراه رشت ـ تهران، در حاشیه شرقی دشت رستم آباد قرار دارد و به علت اجرای یک پروژه عمرانی در خطر تخریب بود که با توجه به این خطر، تیمی از باستان شناسان کاوش اضطراری این محوطه را آغاز کردند.

به گفته وی ، کامل ترین گور کشف شده در کاوش های انجام گرفته شامل اسکلت انسانی به همراه ابزار جنگی و ظروف حاوی مواد خوراکی است.

رامین تصریح کرد :طبق بررسی سارا سلطانی متخصص انسان شناسی، این اسکلت مربوط به مردی حدوداً چهل ساله با قدی بین 160 تا 167 سانتی متر است.

به گفته سرپرست هیأت کاوس،  با توجه به اهمیت این یافته، هیأت در نظر دارد که گور و یافته های آن را در محل کشف به شیوه اسکن لیزری ثبت و ضبط کند.

وی تصریح کرد :علاوه بر این طبق هماهنگی-های انجام شده با پژوهشگاه میراث فرهنگی بزودی این محوطه به شیوه گرمالیان توسط متخصصین این پژوهشگاه تاریخ گذاری می‌شود.

رامین گفت: علاوه بر گورهای عصر آهن، تعدادی ابزار و دست تراش سنگی در عمق های پایین تر کشف شده که بر اساس بررسی های اولیه متخصصین موزه ملی ایران احتمالاً مربوط به دوره فراپارینه سنگی هستند.

به گفته سرپرست هیأت باستان شناسی، واقع بودن این آثار در کنار هم از اهمیت زیادی برخوردار است و این مکان های هزاران ساله با توجه به موقعیت آنها در کنار بزرگ راه، کاملاً قابلیت تبدیل شدن به یک سایت موزه را دارند.

سیمای انرژی

  • منبع خبر : تسنیم