بعید بودن تغییر سیاست نفتی عربستان
بعید بودن تغییر سیاست نفتی عربستان
پادشاه ۸۴ ساله عربستان سعودی پنج شنبه گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت و گمانه زنی‌های زیادی را درباره نزدیک بودن پایان حکومتش و فراهم شدن زمینه برای جانشینی محمد بن سلمان، پسرش برانگیخت.
پادشاه ۸۴ ساله عربستان سعودی پنج شنبه گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفت و گمانه زنی‌های زیادی را درباره نزدیک بودن پایان حکومتش و فراهم شدن زمینه برای جانشینی محمد بن سلمان، پسرش برانگیخت.
به گزارش نبض انرژی، احتمال مرگ یا برکناری این پادشاه سالخورده مدتها دستمایه گمانه زنی بوده است. در این بین محمد بن سلمان ۳۴ ساله سالهاست که حکمران واقعی این کشور شناخته می شود.
این شاهزاده سعودی در خصوص مداخله نظامی ریاض در یمن و قتل جمال خاشقچی، روزنامه نگار سعودی منتقد ریاض از سوی کنگره آمریکا و جامعه بین المل هدف انتقادات شدیدی قرار گرفته اما حمایت دولت ترامپ را حفظ کرده است. عربستان سعودی دست داشتن محمد بن سلمان در قتل خاشقچی را که سال میلادی گذشته توسط تیمی از ماموران سعودی در کنسولگری این کشور در استانبول انجام گرفت، تکذیب کرده است.
از سوی دیگر، شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر ۹۱ ساله کویت هم هفته گذشته برای پیگیری معالجاتش پس از عمل جراحی به آمریکا سفر کرد. طبق گزارش روزنامه وال استریت ژورنال، شیخ نواف الاحمد الجابر، ولیعهد ۸۳ ساله کویت هم وضعیت ضعیفی دارد.
این دو کشور به اتفاق حدود یک پنجم از ذخایر نفت جهان را در کنترل دارند.
به گفته هلیما کرافت، مدیر جهانی استراتژی کالا در شرکت “آر بی سی کپیتال مارکتس”، تغییر سران این دو تولیدکننده بزرگ نفت بعید است تاثیر فوری در سیاست نفتی در منطقه داشته باشد. انتظار نمی رود در صورت انتقال قدرت، تغییر قابل توجهی در سیاست نفتی روی دهد و تغییر قدرت تاثیری در تعهد این کشورها به پیمان اوپک نخواهد داشت.
اوپک و متحدانش که به گروه اوپک پلاس معروف هستند، قرار است توافق کاهش تولید را که از ماه مه با هدف تقویت قیمتهای نفت به اجرا درآمده است از ۹.۷ میلیون بشکه در روز به ۷.۷ میلیون بشکه در روز از ابتدای اوت تسهیل کنند.
بهای نفت برنت در ژوییه حدود پنج درصد و وست تگزاس اینترمدیت آمریکا حدود ۴.۶ درصد رشد داشته است.
بر اساس گزارش مارکت واچ، به گفته کرافت، تغییر قدرت در عربستان سعودی معمولا با افزایش موقتی هزینه های داخلی همراه بوده است. اما دولت عربستان اخیرا در واکنش به کاهش قیمتهای نفت، هزینه ها را کاهش و مالیاتها را افزایش داده است. پرسش کلیدی این است که آیا در صورت وجود یک سناریوی جایگزینی، تغییر قابل توجهی در استراتژی مذکور صورت خواهد گرفت یا خیر.
منبع: ایسنا