تلاش برای جلوگیری از ورود فاضلاب به محیط زیست
تلاش برای جلوگیری از ورود فاضلاب به محیط زیست
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، یکی از مسائل زیست محیطی امروز استان را بحث جمع‌آوری فاضلاب و تخلیه آن دانست و گفت: نباید اجازه داد که فاضلاب به محیط زیست وارد شود و این اتفاق تا حد امکان باید محدود شود.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس، یکی از مسائل زیست محیطی امروز استان را بحث جمع‌آوری فاضلاب و تخلیه آن دانست و گفت: نباید اجازه داد که فاضلاب به محیط زیست وارد شود و این اتفاق تا حد امکان باید محدود شود.
به گزارش نبض انرژی، محمود رضایی کوچی گفت: این کار نه تنها موجب حفظ سلامت انسان‌ها و نجات جان موجودات زنده می‌شود بلکه به تقویت اکوسیستم‌ها و رشد پایدار آنها نیز کمک خواهد کرد.
وی با اشاره به اینکه ضرورت دستیابی به امنیت آب و حفاظت از سیستم‌های آسیب‌پذیر باید به عنوان یک مفهوم حیاتی در سیاست‌گذاری و مدیریت یکپارچه منابع آبی مد نظر قرار گیرد ادامه داد: آب بعد از مصارف گوناگون تبدیل به فاضلاب می شود که برای جلوگیری از آلودگی و حفاظت از محیط زیست در این زمینه باید راهکارهای تخصصی ارائه شود.
او اظهار داشت: با توسعه روز افزون جوامع شهری و افزایش جمعیت شهرها که نیاز به این مایه حیات را طی این سال‌ها افزایش داده، میزان تولید فاضلاب شهری نیز رشد چشمگیری داشته است.
وی بیان کرد: همزمان با توسعه فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی در جوامع بشری و بروز مسائل زیست محیطی، ارائه راهکارهای بهینه برای محدودسازی تبعات ناشی از مشکلات این حوزه و ‌دستیابی به توسعه پایدار در این زمینه نیز در دستور کار مسـئولان قـرار گرفته است.
رضایی کوچی، از موارد بسیار مهم این حوزه را  جمع‌آوری، تصفیه و دفع بهداشتی فاضلاب و همچنین استفاده مجدد از فاضلاب تصـفیه شده در چارچوب مدیریت بهینه مصرف آب برشمرد.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری فارس افزود: اجرا و راهبرد صحیح شبکه‌های جمع‌آوری  فاضلاب نیز از جمله فعالیت‌های مهم و کارآمد در این زمینه است.
او گفت: بهره‌برداری، نگهداری، تعمیرات، بازسازی و نوسازی شبکه‌های جمـع‌آوری فاضـلاب نیازمنـد فعالیـت‌های گسـترده مـدیریتی و مهندسی است که برنامه‌ریزی هدفمند این فعالیت‌ها با استفاده از کارآمدترین روش‌ها را الزامی می‌سازد.
وی اضافه کرد: وجود فاضلاب را نه تنها نباید به عنوان یک مشکل در نظر گرفت بلکه باید آن را به عنوان بخشی از راه‌حل چالش‌هایی دانست که اکثر جوامع در حوزه محیط زیست با آن مواجه هستند.
رضایی کوچی، ضمن تاکید بر ضرورت تغییر دیدگاه‌ها به منظور ارتقای آگاهی و تقویت آموزش برای به اشتراک‌گذاری مزایای استفاده مجدد از فاضلاب گفت: در اغلب مراکز ۸۰ درصد آب مصرفی به فاضلاب تبدیل می‌شود که از این میزان ۹۹ درصد آب است و تنها یک درصد ناخالصی‌های جامد است که همین یک درصد دارای حد زیادی از آلودگی است به نحوی که می‌تواند تمام آب را آلوده کند.
وی افزود: در صورت حذف آلاینده‌ها و ناخالصی‌ها آب موجود می‌تواند دوباره در چرخه مصرف قرار گیرد و در این جهت الزام جمع‌آوری و تصفیه فاضلاب اثر مثبت و مهمی بر محیط زیست و شرایط عمومی و افزایش کیفیت روان‌آبهای شهر خواهد داشت.
او گفت: اجرای سیستم‌های تصفیه علاوه بر کمک به حفاظت از منابع آب‌های زیر زمینی در برابر آلودگی ناشی از فاضلاب، فواید اقتصادی زیادی از لحاظ افزایش حجم آب با کیفیت و مناسب و بهره‌مندی بخش کشاورزی از آب سالم به جای آب آلوده دارد.
وی افزایش توان شرکت‌های آب و فاضلاب در ارائه خدمات‌رسانی و بالا رفتن کارایی، پویایی و استقلال مالی این شرکت‌ها و اصلاحات اداری نظیر تشکیلات سازمانی و تهیه برنامه‌های راهبردی بهداشتی، بازسازی و بهبود توسعه شبکه آب و توسعه فاضلاب، جلوگیری از آلوده شدن آبهای سطحی و زیر زمینی، بازچرخانی و استفاده از پساب فاضلاب‌ها در صنعت و کشاورزی، استفاده از  این پساب‌ها برای ایجاد زمینه‌ای برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی، استفاده کمتر از منابع آبی موجود و کمک به ذخیره‌سازی آب را از دیگر مزایای اجرای شبکه‌های تصفیه فاضلاب در استان دانست.
رضایی کوچی، در خصوص برنامه‎های در دست اقدام کوتاه مدت و بلند مدت در حوزه  آب و فاضلاب شیراز هم گفت: حفر هفت حلقه چاه و اجرای ۳۰ هزار متر مکعب مخزن در کوتاه مدت، اجرای ۱۰۰ هزار مترمکعب  مخزن در بلند مدت، اجرای خط انتقال دوکوهک تا پل معالی آباد به طول ۱۶ کیلومتر و خط انتقال غرب به شرق صدرا به طول ۱۷ کیلومتر در کوتاه مدت، تکمیل رینگ شرقی شیراز به طول ۳۴ کیلومتر و اجرای خط انتقال مخازن میانرود به سلطان آباد به طول ۱۶ کیلومتر از جمله این برنامه‌ها است.
منبع: ایرنا